zap group mishpati logo

אישה עגונה – כיצד ניתן להשתחרר מבעל סרבן גט?

בשנים האחרונות פיתחו בתי המשפט נתיב להתמודדות עם גברים המסרבים לתת גט, והלחץ המופעל בעזרתו מסייע לנשים רבות להשתחרר מהמעמד הכובל והבלתי נסבל של אישה עגונה. סקירה

מאת: נירה ברלין - מערכת זאפ משפטי
24.02.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אישה עגונה – כיצד ניתן להשתחרר מבעל סרבן גט?

עיקרי הכתבה:

  • אישה עגונה היא מי שמעוניינת להתגרש ומסורבת על ידי בעלה.
  • בתי הדין הרבניים עושים מאמצים לאתר בעלים סרבנים ולהביא אותם לשולחן הדיונים על מנת לקבל גט בהסכמה.
  • בתי הדין האזרחיים מפעילים לחצים שונים על סרבני הגט, בהם אמצעים כלכליים, כדי לגרום להם לשנות את עמדתם.
  • נשים עגונות זכאיות להטבות שונות, בהן הטבות של משפחות יחידניות.
  • מצבו של הגבר העגון טוב בהרבה מאחר שהוא יכול להקים משפחה חדשה, במקרים מסוימים אף לשאת אישה נוספת וילדיו לא יחשבו לממזרים.
    _______________________________________________

בישראל יש מאות נשים עגונות מסורבות גט, רבות מהן נמצאות במצב הבלתי נסבל הזה לאורך שנים. מצב של עגינות הוא קשה מנשוא בשל שלילת חירותן הבסיסית ביותר של נשים. הן לא יכולות להיפרד מבעליהן, לא יכולות לנהל חיים זוגיים עם גברים אחרים ובקיצור כבולות בסיטואציה מעיקה שבה לא בחרו.  

מעמד של אישה עגונה נוצר במקור כדי לתאר אישה שבעלה אינו נוכח, או כפי שכתוב "הלך למרחקים" ונעלמו עקבותיו. לאורך השנים הוסיפו תנאים להגדרה, כמו למשל מקרים של מחלה קשה שלא מאפשרת לבעל לתת לאשתו גט, או מקרים שבהם הבעל מסרב לתת גט לאשתו. בישראל ישנם מקרים רבים של עגינות בעקבות היעדרותם של גברים במלחמות. גם במצבים שבהם הבעל נפטר, לפני שנולדו ילדים, על פי הדת היהודית, אחיו של הבעל אמור להינשא לאלמנה או לוותר על הנישואין ב"חליצה".

לגבר עגון עומדת האפשרות לשאת אישה נוספת בעוד שלאישה עגונה אין אפשרות כזאת. בהיעדר גט, אם האישה תהרה לגבר שאינו בעלה, הילד ייחשב בדת היהודית לממזר

מעמדה של אישה עגונה

על פי דיני הגירושין הקיימים בארץ, בהיעדר הסכמת שני הצדדים על גירושין, מי שמבקש להתגרש צריך להוכיח שיש סיבה לבקשה. אחרי שבית הדין החליט להיענות ולתת גט, במקרים בהם בן הזוג מתעלם מההחלטה ומסרב לתת גט, בת הזוג תיקרא עגונה. העגונה לא תוכל להינשא לגבר אחר בלי קשר לנסיבות העגינות.

לעומת זאת, לגבר עגון עומדת האפשרות לשאת אישה נוספת בעוד שלאישה אין אפשרות כזאת. בהיעדר גט, אם האישה תהרה לגבר שאינו בעלה, הילד ייחשב בדת היהודית לממזר. בנוסף, אישה עגונה תיחשב לנואפת אם קיימה יחסי אישות עם גבר אחר ולא תוכל להינשא לאותו גבר גם אם בעתיד תקבל גט. כנואפת, היא עלולה לאבד את זכויותיה לקבל מזונות וזכויות אחרות.

כאשר הבעל נעלם ולא ברור אם הוא חי או מת, למשל אם יצא לקרב ולא חזר ואין הוכחה שנהרג, מדובר במצב בלתי נסבל והאישה עלולה להיחשב לנשואה כל חייה

כיצד פועלים בתי הדין נגד גברים סרבנים?

בתי הדין הרבניים מפעילים יחידה מיוחדת המסייעת לעגונות לאתר בעלים שנעלמו ולהטיל עליהם סנקציות. בין הסנקציות המופעלות על סרבן הגט: הגבלות על חשבון הבנק, שלילת רשיון נהיגה ורשיונות מקצועיים ככל וישנם, צו עיכוב יציאה מהארץ, תביעות לפיצוי נזיקין וכן מאסר בפועל במצבים חמורים.

בנוסף, בשנים האחרונות פיתחו בתי המשפט האזרחיים נתיב להתמודדות עם הצד המעגן, אשר פוגע ברצון הפרטי של הצד האחר ובזכויותיו לחירות כאדם חופשי. נתיב זה כולל בתוכו אפשרויות של לחץ כלכלי, כמו למשל אפשרות להגיש תביעה נזיקית כנגד הבעל. בחינת הפסיקות של בתי המשפט במקרים כאלה מראה שבית המשפט נוהג לפסוק סכומים לא מבוטלים לטובת הצד המעוגן עבור כל שנת עיגון, מה שיכול להועיל כדי להביא את הבעל לשולחן הדיונים ולסיים את הנישואים.

אבל, כאמור, בתי הדין הרבניים מחייבים מתן גט בהסכמה, ולעתים לחץ כלכלי מהווה עבורם עילה לפסול את הגט, מאחר שמדובר על לחצים פסולים. האיום הזה קיים, אך בתי הדין לא נוהגים לעשות בו שימוש בעיקר במקרים שבהם ברור שהבעל המעגן עושה זאת לא כדין אחרי שיצא פסק דין המחייב אותו לתת גט, והם נוטים לקבל את ההסכמה ולא לראות בכך גט פסול.

דרך נוספת שבה מסתייע בית הדין בניסיון להתיר את העגונה היא מציאת פגם בטקס הנישואין. בית הדין מנסה למצוא פגם הלכתי, שיעיד שהטקס נעשה באופן שאינו עומד בכללי ההלכה ולכן הנישואין מבוטלים

התרת עגונות

כדי לסייע בהתרת עגונות, בתי הדין מאפשרים לכל אדם לדווח באופן אנונימי על מקרה של סרבנות גט, במטרה לעזור ולהתיר את הצד המבקש להתגרש מעגינותו. דרך נוספת שבה מסתייע בית הדין בניסיון להתיר את העגונה היא מציאת פגם בטקס הנישואין. למעשה, בית הדין מנסה למצוא פגם הלכתי, שיעיד שהטקס נעשה באופן שאינו עומד בכללי ההלכה. באופן כזה, טקס הנישואין אינו תקף ובני הזוג לא נחשבו לנשואים מעולם, האישה היא למעשה רווקה ויכולה להינשא לכל אדם. פגמים יכולים להיות עד פסול לעדות או חוסר הסכמה ברור של האישה להינשא.

כשמדובר בבעל חולה מאוד או מי שמצוי בתרדמת או במצב מנטלי שלא מאפשר לו לתת גט, האישה נחשבת לעגונה, אבל בתי הדין מנסים למצוא גם לכך פתרון. למשל, הם בודקים את כשירות הבעל ואם מצליחים לתפוס אותו במצב של הבנה, הם לוחצים עליו לתת גט.

מה קורה כאשר הבעל נעלם ולא ברור אם הוא חי או מת, למשל אם יצא לקרב ולא חזר ואין הוכחה שנהרג? זהו מצב בלתי נסבל והאישה עלולה להיחשב לנשואה כל חייה. בית הדין ינסה לדלות פרטים והוכחות לגבי גורלו של הבעל כדי להכריז על האישה שהיא אלמנה.

אישה נשואה שחלפו שנתיים מאז שבן זוגה נעלם, או שהוא נמצא בחו"ל שלא בהסכמתה לפחות שנתיים מבלי לשלם לה מזונות, זכאית להטבות הניתנות למשפחות חד הוריות

מה הן זכויות האישה העגונה?

הדין הישראלי יצר מספר הטבות על מנת להקל על האישה העגונה, בהן זכאות לקיצבת זיקנה (אזרח ותיק) גם אם האישה לא היתה מבוטחת בביטוח לאומי. עוד זכות היא הטבות המיועדות למשפחות חד הוריות. אישה נשואה שחלפו שנתיים מאז שבן זוגה נעלם, או שהוא נמצא בחו"ל שלא בהסכמתה לפחות שנתיים מבלי לשלם לה מזונות, נחשבת להורה יחיד, וזכאית לכל ההטבות הניתנות למשפחות חד הוריות.

אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה