zap group mishpati logo

כיצד בוטל פסק דין ללא כתב הגנה ומדוע חשוב להגיב במהירות לפסק דין כנגדכם?

תביעה שהוגשה כנגד הורים, בטענה ששימשו ערבים לחוזה השכירות של בנם שלא שילם שכר דירה, הסתיימה בביטול פסק דין, וזאת למרות שהנתבעים לא הגישו כתב הגנה. עו"ד מאיר בורוס, ממשרד עוה"ד בן דוד אברהם הכהן, מרחיב על שיקולי בית המשפט בבואו לבטל פסקי דין

24.02.23
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כיצד בוטל פסק דין ללא כתב הגנה ומדוע חשוב להגיב במהירות לפסק דין כנגדכם?

בן ששכר מחסן ולא שילם את דמי השכירות עבורו נתבע, וכתוצאה מכך נפתח תיק בהוצאה לפועל כנגד הוריו, ששימשו כערבים לחוזה השכירות של בנם, ועקב הפרת תנאי החוזה הם נתבעו. "ההורים שקיבלו את כתב התביעה לא ייחסו לכך חשיבות, שכן הם סברו כי עורך הדין המייצג את בנם יטפל בעניין", מתאר עו"ד מאיר בורוס, ממשרד עוה"ד בן דוד אברהם הכהן. 

"בנוסף לכך הם טענו כי מעולם לא  היו ערבים ולא חתמו על מסמך ערבות, ומשכך הם לא הגישו כתב הגנה, ולכן ניתן פסק דין בהעדר הגנה על סך 300 אלף שקל, בתוספת ריבית בגובה אחוז מדי חודש נוסף לשכר טרחת עורך דין". כתוצאה מכך התובעים פתחו תיק הוצאה לפועל שעמד על כ-400 אלף שקל והמציאו אזהרה להורים. משרדו של עו"ד בורוס ייצג את ההורים במקרה זה והביא לביטול פסק הדין.

השיקול העיקרי שיש לבחון בביטול פסק דין מחמת שיקול דעת, ולו משקל רב ביותר, הוא האם למבקשים סיכויי הגנה

כיצד ניתן לבטל פסק דין וכיצד הבאתם לביטול פסק הדין במקרה הנדון?

"ניתן לבטל פסק דין באמצעות הגשת בקשה לביטול פסק הדין שניתן בהעדר הגנה לפי תקנה 131 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018. לפי הפסיקה, המסגרת המשפטית לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה היא: 1. ביטול פסק דין מחובת הצדק, עקב כך שכתב התביעה לא הומצא כדין לנתבעים, ו-2. ביטול על פי שיקול דעת בית משפט כאשר יש סיכויי הגנה וכאשר יש הסבר לסיבת המחדל מדוע לא הוגש כתב הגנה".

לדברי עו"ד בורוס, השיקול העיקרי שיש לבחון בביטול פסק דין מחמת שיקול דעת, ולו משקל רב ביותר, הוא האם למבקשים סיכויי הגנה. "במקרה הנדון הגשנו בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה על פי שיקול דעת בית משפט, היות שסיכויי ההגנה היו טובים מאוד, בין היתר בטענה שההורים לא היו ערבים לחוזה השכירות ולא חתמו על כתב ערבות וכי  ההורים לא הגישו כתב הגנה, משום שסמכו כי עורך הדין המייצג את בנם מטפל בעניין. חשוב להדגיש, כפי שצוין קודם לכן, שהתקשורת בין ההורים לבין התובעת נעשתה באמצעות שיחות טלפון, ההורים ניסו לסייע לבנם, שלא עמד בתנאי השכירות עקב הקורונה, וחשבו שהעניין לא נוגע להם, הם לא הכירו את בעלת הנכס ולא היה להם כל קשר לחוזה השכירות".

מתי הבינו ההורים שהם בבעיה?

"רק לאחר שנפתח כנגדם תיק בהוצאה לפועל הם הבינו שהם בבעיה חמורה, שעלולה להביא לנקיטת הליכים לעיקול ביתם. לאור זאת משרדנו הגיש את הבקשה לביטול פסק דין, ונוסף על כך במסגרת הבקשה ביקש לעכב את הליכי ההוצאה לפועל. בית המשפט קיבל את הבקשה וקבע עיכוב הליכי הוצאה לפועל בהפקדת סכום של 5,000 שקל".

על כל אדם שהתחייב לערבות בכתב או בעל פה לדעת כי במקרים מסוימים אכן ניתן לבטל פסק דין, אך אסור להישאר שאננים ולהגיש בהקדם כתב הגנה על כל תביעה

מדבריך ניכר כי בית המשפט ביטל את פסק הדין לא על פי חובת הצדק אלא על פי שיקוליו. כיצד הוא השתכנע בעניין? הרי ההורים היו ערבים לחוזה ולא הכחישו את קבלת כתב התביעה.

"במסגרת הדיון שהתקיים בבית המשפט עלה באופן ברור, כי הנתבעים לא חתמו על כתב ערבות וכי אין ראיה פוזיטיבית לערבות של הנתבעים לחוזה השכירות. כמו כן התברר כי אף שהתובעת הודתה כי הנתבעים לא ראו את חוזה השכירות מעולם, ממילא הם לא ידעו על מה ההתחייבויות, ולכן הם לא יכולים להיות ערבים לחוזה השכירות שלא ראו".

בעניין סיבת המחדל, מוסיף עו"ד בורוס, "הרי שהטענות היו יחסית חלשות, שכן לא היתה כל מחלוקת כי כתב התביעה הומצא כדין לנתבעים. לאור דברים אלה בית המשפט קבע בהחלטתו מ-13.4.2022 כי הוא מקבל את טענות הנתבעים וכי יש סיכויי הגנה ולכן הורה על ביטול פסק הדין וחייב את הנתבעים בשכר טרחת הוצאות משפט לטובת התובעת, היות שסיבת המחדל לא הצדיקה שלא לחייב בהוצאות. בעקבות ביטול פסק הדין תיק הוצאה לפועל נסגר".

עו"ד בורוס ממליץ לכל אדם שהתחייב לערבות בכתב או בעל פה, לדעת כי במקרים מסוימים אכן ניתן לבטל פסק דין, אך אסור להישאר שאננים ולהגיש בהקדם כתב הגנה על כל תביעה. "נתבע שמקבל כתב תביעה, גם כאשר הוא חושב או סבור שהתביעה אינה קשורה אליו, נדרש להגיש במהירות כתב הגנה כראוי ובמועד, כדי שהוא לא יחטוף  פסק דין שניתן בהעדר הגנה. גם במקרה שתואר בכתבה, הבסיס לביטול פסק הדין שניתן בהעדר הגנה, גם כאשר בוצעה המצאה כדין, היה הבנת ליבת שיקולי ההגנה".

עו"ד בורוס מבקש להדגיש כי לא בכל מקרה בית המשפט מחליט לבטל את פסק הדין – "על כך ניתן ללמוד ממקרה של יאיר נתניהו בתביעת דיבה שהוגשה כנגדו וניתן כנגדו פסק דין בהעדר הגנה".

מהמקרה של יאיר נתניהו יש ללמוד כי גם כאשר נתבע משוכנע ואין כל ספק כי כתב התביעה לא הומצא לו, עליו לטעון גם כי סיכויי הצלחת הגנתו טובים ולא להסתפק בטענה של ביטול מחובת הצדק

מה היה המקרה של יאיר נתניהו?

"יאיר נתניהו הגיש בקשה לביטול פסק דין שניתן בהעדר הגנה וטען כי התביעה לא הומצא לו כדין, כך שיש לבטל את פסק הדין מחובת הצדק. בית המשפט דחה את בקשתו וקבע כי כתב התביעה הומצא לו כדין. נתניהו הגיש ערעור וערעורו נדחה וזאת, בין היתר, היות שטענתו היחידה של נתניהו בבקשה לביטול פסק הדין היא ביטול מחובת הצדק, שכן כתב התביעה לא הומצא לו כדין. טענה זו נדחתה.

"יאיר נתניהו לא העלה כל טענה בנוגע לסיכויי הצלחת הגנתו. לכן, לא היה מנוס אלא לדחות את בקשתו לביטול פסק הדין. סביר להניח כי לו נתניהו היה טוען ומראה, ולו לכאורה, את סיכויי הצלחת הגנתו, פסק הדין היה מבוטל. מהמקרה של יאיר נתניהו יש ללמוד כי גם כאשר נתבע משוכנע ואין כל ספק כי כתב התביעה לא הומצא לו, עליו לטעון גם כי סיכויי הצלחת הגנתו טובים ולא להסתפק בטענה של ביטול מחובת הצדק. כך הסיכוי שפסק הדין יבוטל גבוה מאוד", מסכם עו"ד בורוס. 

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

בן דוד אברהם הכהן

בן דוד אברהם הכהן

בבן דוד אברהם הכהן משרד עורכי דין שותפים עורכי הדין משה בן דוד, ישעיהו אברהם ופרופ' אביעד הכהן. הם מספקים ביחד מענה מקיף בתחומי אפוטרופסות וייפוי כוח, צוואות וירושות, נדל"ן, לשון הרע, נזיקין, תעבורה, משפט מנהלי וחוקתי ועוד. לאורך השנים צבר המשרד הצלחות משפטיות רבות, ופעילותו זכתה לסיקור תקשורתי נרחב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
בן דוד אברהם הכהן

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה