zap group mishpati logo

מאבטח השתכר ואיבד את אקדחו והמחסניות אך לא יועמד לדין

צעיר שעבד כמאבטח השתכר ואיבד ברחוב את אקדחו והמחסניות. בעקבות ייצוג משפטי שהעניק למאבטח פרקליטו עו"ד גיא פלנטר, לא הוגש נגדו כתב אישום על הזנחת השמירה על כלי ירייה, והתיק נסגר ללא רישום פלילי

20.03.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מאבטח השתכר ואיבד את אקדחו והמחסניות אך לא יועמד לדין

צעיר שעבד כמאבטח במוסד חינוכי הצליח להימנע מהגשת כתב אישום נגדו. זאת, למרות שאיבד את אקדחו האישי ואת המחסניות שלו ברחוב בזמן שהיה שתוי.  כתב האישום לא הוגש כנגד המאבטח בעקבות הסדר מותנה שגיבש פרקליטו עו"ד פלילי גיא פלנטר עם המשטרה. ההגעה להסדר התאפשרה, בין היתר, לאחר שעו"ד פלנטר הוכיח לשוטרים כי בטרם השתכר, התקין המאבטח באקדחו תותב שמנע ירי, מה שהקטין את הסיכון שהיה גלום בעבירה.

"בין היתר הראינו שדרגת הסיכון שיצר המאבטח היתה פחותה, ולכן, על בסיס הנחיה של פרקליט המדינה הקיימת בנושא, התקבלה עמדתנו שיש להימנע מהגשת כתב האישום", אומר עו"ד פלנטר. "בעקבות זאת, הסתיימה הפרשה ללא הליך פלילי בבית המשפט ומבלי ששמו של הצעיר יוכתם בהרשעה פלילית".

הנשק והמחסניות נמצאו ברחוב על ידי עובר אורח יחד עם מכנסיו של המאבטח ונמסרו למשטרה. לפי המספר המוטבע על הנשק, איתרה המשטרה את המאבטח

איבד את כלי הנשק ברחוב והלך לישון

הפרשה אירעה באחת הערים במרכז הארץ. במסגרת העסקתו כמאבטח, החזיק צעיר בנשק ומחסניות ברישיון. לאחר סיום משמרת, שתה אלכוהול, ובשעת בוקר מוקדמת בעודו שתוי, פשט ברחוב את מכנסיו והותיר אותם שם כשעליהם אקדחו האישי ושתי מחסניות. לאחר מכן חזר לביתו לישון, תוך הפקרת הנשק והמחסניות באמצע הרחוב.

הנשק והמחסניות נמצאו ברחוב על ידי עובר אורח יחד עם מכנסיו של המאבטח ונמסרו למשטרה. לפי המספר המוטבע על הנשק, איתרה המשטרה את המאבטח, ובשל חומרת המקרה, עמדה להגיש נגדו כתב אישום בעבירה של הזנחת שמירה על כלי ירייה (עבירה שהעונש עליה הוא עד שנת מאסר).

בשלב זה פנה המאבטח, שעבורו היתה זו הסתבכות ראשונה עם החוק, לעו"ד פלנטר על מנת שייצג אותו במשפטו הפלילי. אלא שהמקרה מעולם לא הגיע לפתחו של בית המשפט. עו"ד פלנטר הוכיח למשטרה, בין היתר, כי בטרם היה בגילופין, דאג המאבטח להתקין בנשק תותב, שמנע כל אפשרות לירי בנשק ללא הסרתו של התותב.

"משטרת ישראל שוכנעה כי הצעיר פעל כדי להקטין את הסיכון, וכי על אף חומרת הפרשה ניתן לסיימה בסגירת התיק בהסדר מותנה, ללא רישום פלילי", אומר עו"ד פלנטר. במסגרת ההסדר המותנה שנחתם עם הצעיר, נקבע כי הוא ישלם למדינה קנס של 3,500 שקל ב-12 תשלומים ויימנע מלבצע עבירה במשך 12 חודשים.

עם עמידתו של הצעיר בתנאי ההסדר המותנה, נסגר התיק הפלילי נגדו ונחסכו ממנו משפט פלילי, הוצאות הייצוג המשפטי במשפט, ענישה, רישום פלילי ופרסום מביך של הפרשה. בהקשר האחרון, הסביר עו"ד פלנטר: "זהותם של חשודים המסיימים את ההליך הפלילי בסגירת תיק בהסדר מותנה לא מפורסמים. מנגד, בדרך כלל מפורסמים שמותיהם של נאשמים במשפטים פליליים".

הסדר מותנה רלוונטי למקרים שבהם אמנם נחצה הרף הפלילי, אולם העבירה והנסיבות לא חמורות במיוחד ומדובר באזרח מן השורה שניתן ליתן בו אמון שזו לא דרכו

"רוצים לחתום על הסדר מותנה? תתייעצו קודם"

"הסדר מותנה הוא דבר מבורך, הוא מאפשר להימנע מרישום פלילי במקרים שבהם היו מוגשים בעבר כתבי אישום, אבל הוא לא תמיד מתאים. צריך לבדוק כל מקרה לגופו", אומר עו"ד פלנטר.

לדבריו, הסדר מותנה רלוונטי למקרים שבהם מלכתחילה העבירה המיוחסת לחשוד היא מסוג חטא או עוון (כלומר, עבירה שהעונש עליה הוא עד שלוש שנות מאסר); לחשוד אין עבר פלילי בחמש שנים שלפני ביצוע העבירה; באותה תקופה גם לא נערך עימו הסדר מותנה אחר; אין לו תיקים פתוחים נוספים,  ואם היה מורשע בבית משפט, המשטרה לא היתה דורשת עונש מאסר, אף לא מאסר לריצוי בעבודות שירות.

"ככלל, הסדר מותנה רלוונטי למקרים שבהם אמנם נחצה הרף הפלילי, אולם העבירה והנסיבות לא חמורות במיוחד, ומדובר באזרח מן השורה שניתן ליתן בו אמון שזו לא דרכו", מסביר עו"ד פלנטר. לדבריו, במסגרת הליך ההסדר המותנה נדרש החשוד להודות בעובדות המיוחסות לו בכתב האישום שנוסח נגדו, ובמקביל לקבל על עצמו סנקציות מסוימות, כמו תשלום קנס או פיצוי והתחייבותו להימנע מביצוע כל עבירה לתקופה מוסכמת. "בתמורה, המשטרה מסכימה שלא להעמיד אותו לדין, לא להגיש נגדו את כתב האישום ולא להכתים אותו ברישום פלילי".

עו"ד פלנטר מציין כי לפני חתימה על הסדר מותנה חיוני להתייעץ עם עורך דין הבקיא בנושא כיוון שלחתימה על הסדר מותנה עלולות להיות השלכות שונות. "הרבה אנשים שמקבלים הצעה מיחידת ההסדרים המותנים חושבים שהם יכולים לצעוד בנתיב הזה לבד, אבל ההמלצה שלי היא להיוועץ ולהסתייע בעורך דין", מסביר עו"ד פלנטר.

לדבריו, "עורך הדין יכול, בין היתר, לנתח את תיק החקירה ולבחון אם יש מספיק ראיות כדי להגיש מלכתחילה כתב אישום. לעתים, יכול עורך הדין לשכנע את התביעה שיש לסגור את התיק בעילה אחרת, שלא כרוכה בהודאה בעבירה פלילית ואין לצידה שום סנקציה, כגון חוסר אשמה, חוסר ראיות או שנסיבות העניין לא מצדיקות המשך חקירה והעמדה לדין (חוסר עניין לציבור)".

כל עילות הסגירה "הקלאסיות" האחרות, עדיפות מבחינת החשוד על עילת הסגירה בהסדר מותנה, מדגיש עו"ד פלנטר. כך למשל, אחת ההשלכות של ההסדר המותנה נוגעת להודאה הניתנת במסגרתו. "להודאה הזאת עלולה להיות משמעות, כיוון שבין היתר אפשר להשתמש בה בתביעה אזרחית שתוגש כנגד החשוד בשלב מאוחר יותר", מסביר עו"ד פלנטר. "לכן, צריך לשקול את הנושא בכובד ראש".

חיסרון נוסף שעליו מצביע עו"ד פלנטר בהסדר מותנה נוגע לכך שהוא כרוך ברישום פנימי במשטרה (זאת, בניגוד למשל לתיק שנסגר מחוסר אשמה ונמחק מהרישום הפנימי של המשטרה). "לחלק מהאנשים זה לא רלוונטי, אבל זה יכול להפריע למי שמשרתים למשל בכוחות הביטחון, והרישום המשטרתי עלול לפגוע בסיווג הבטחוני, או למי שמחזיקים ברישיון לנשק".

בשורה התחתנוהה, כל מקרה צריך להיבדק באופן פרטני על ידי עורך דין, הן במישור הראייתי והן מבחינת ההשלכות על עולמו של אותו חשוד ספציפי. עו"ד פלנטר מסכם: "חשוב לערוך היוועצות מוקדמת עם עורך דין ביחס להסדר מותנה משום שלעתים הוא יכול ליזום בעצמו פנייה למשטרה להגעה להסדר מותנה, ולשכנע את התביעה להימנע מהגשת כתב האישום". 

צילום: שאטרסטוק

גיא פלנטר-משרד עורכי דין פלילי

גיא פלנטר-משרד עורכי דין פלילי

משרד עו"ד פלילי, צבאי ומשמעתי. המשרד עוסק בייצוג חשודים ונאשמים ללא עבר פלילי, ונמנע כעקרון, מלייצג עבריינים "מקצועיים" וארגוני פשיעה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גיא פלנטר-משרד עורכי דין פלילי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה