zap group mishpati logo

זדורוב זכאי. הפרשן המשפטי עו"ד קובי סודרי: "זדורוב יקבל מיליונים מהמדינה"

שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת  זיכו את רומן זדורוב מרצח הנערה תאיר ראדה. על משפטו החוזר של זדורוב ועל משמעות פסק הדין, מסביר הפרשן המשפטי עו"ד קובי סודרי

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
29.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
זדורוב זכאי. הפרשן המשפטי עו"ד קובי סודרי: "זדורוב יקבל מיליונים מהמדינה"

עדכון, 30.3.23. הבוקר (ה') זיכו שופטי בית המשפט המחוזי בנצרת  את רומן זדורוב מרצח הנערה תאיר ראדה. לאחר שהורשע שלוש פעמים, זוכה זדורוב בדעת רוב של שני שופטים מול אחת. ההכרעה ניתנה כשנתיים לאחר שבית המשפט העליון קבע שיש לקיים משפט חוזר  ולאחר שזדורוב ריצה יותר מ-15 שנות מאסר. השופט אשר קולה, שעמד בראש הרכב השופטים, סיכם את הכרעת הדין וציין כי קיים "חשש מהותי שהודאת זדורוב היתה הודאת שווא". השופט קולה מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות: "המאשימה כשלה ולא הוכיחה מעל לכל ספק סביר שהודאתו (של זדורוב) תואמת לממצאי הזירה. לא מדובר בסדיסט ולא מי שנתון להתקפות זעם בלתי נשלטות", הוסיף.

השופט דני צרפתי הסביר את עמדתו לזיכויו של זדרוב וציין כי "הופעלו עליו (על הנאשם) לחצים כבדים שהוא עומד לפני מאסר עולם" ולכן "השתכנע הנאשם שעליו למסור הודאה". עוד אמר: "למה שהנאשם ירצח ילדה במקום העבודה שלו וישאיר תיק גדוש בראיות? איך עזב את הזירה מטפטף ואין אף עד שראה אותו? איך לא נותרו עקבות נעליו מבוססות בדם? איך ניתן להגיע למסקנה על סמך כל סימני השאלה? המאשימה כשלה ויש לזכותו".

מי שהיתה בדעת מיעוט בהרכב השופטים, השופטת תמר ניסים שי, הסבירה את עמדתה: "זדורוב אשם מעבר לכל ספק סביר... הודאתו מפורטת ועשירה, ולא ניתנה מתוך פחד. הנאשם התעלם מגרסאותיו הקודמות, גרסאותיו שקריות. הוא אישר ששיקר לשופטי ההרכב הקודם, ניתן למנות את הפרטים המוכמנים שידע - תא השירותים, תיאור בגדיה וידע שלא נאנסה". לדבריה, "תמונת הראיות לא מושלמת, מלאכת החקירה לא היתה מושלמת. אבל לא כל סימן שאלה הוא סיבה לזיכוי".

השתלשלות הפרשה

בשנת 2006 זעזע רצח הילדה תאיר ראדה את ישראל. ראדה, בת 13, נרצחה בשירותים של בית הספר בו למדה בקצרין – רצח ברוטאלי, עם זירה עקובה מדם. זמן קצר לאחר הרצח, רומן זדורוב, פועל בניין שעבד בשיפוצים בשטח בית הספר, זומן לחקירה. תחילה הוא הכחיש כל קשר לרצח ואחר כך הודה בו בפני מדובב והורשע. לאחר ההרשעה, זדורוב חזר בו מההודאה, וכעת, לאחר 16 שנה, נפתח משפט חוזר אודות התיק המסועף.

השתלשלות הפרשה: לאחר הרצח שהתרחש בשירותי הבנות בבית הספר נופי גולן בקצרין, עצרה המשטרה את רומן זדורוב שעבד כרצף בבית הספר בשל סכין יפנית שנמצאה ברשותו ויכולה היתה להתאים לכלי הרצח ובגלל שהשליך את המכנסיים שלבש. זדורוב הודה מספר פעמים באשמה – כולל בפני מדובב ואף שחזר את הרצח. הוא חזר בו מהודאותיו אך בשנת 2010 הורשע בבית המשפט המחוזי בנצרת.

זדורוב ערער ובג"ץ החזיר את התיק למחוזי כשהוא מבקש פסק דין משלים אודות הסכין שספק אם שימשה לרצח ובשל חוות דעת שלפיה לא ניתן היה לקבוע מעל לכל ספק כי מקור כתמי הדם על בגדיה של ראדה הוא מסוליית הנעל של זדורוב. אולם, בשנת 2014 בית הדין המחוזי שוב פוסק כי זדורוב אשם ובג"ץ מקבל את ההכרעה ברוב של שני שופטים מול אחד שטען כי יש לזכותו מחמת הספק. ב–2019 מבקש זדורוב משפט חוזר בשל עקבות של דם על האסלה בשירותי הבנות שאינה שייכת לו, ובית המשפט מקבל את הבקשה ואף משחרר את זדורוב למעצר בית, על אף דרישת הפרקליטות להשאירו בבית הסוהר. פסק הדין יינתן, כאמור, מחר בבית המשפט בנצרת.

לקראת ההכרעה במשפטו החוזר של זדורוב, פנינו אל עו"ד קובי סודרי (בתמונה משמאל, צילום: ענת סודרי), העוסק בעריכת דין מאז שנת 1998, בעל ניסיון מקצועי ואקדמי רב, המשמש כפרשן משפטי ומנחה תכניות בנושאים משפטיים. ביקשנו לדון במשמעויות משפטו החוזר של זדורוב והשלכות פסק הדין, לכאן או לכאן.

"בית המשפט צריך לקבוע האם עדיין אחרי כל הראיות החדשות צריך להסתמך על העדות של זדורוב, ההודאה שלו, ולהרשיע אותו, או שיש ספק סביר באשמתו"

מדוע הוחלט לקיים משפט חוזר לזדורוב?

"בהחלטה על המשפט החוזר הועלו שתי ראיות חדשות, שמעלות ספק אפשרי לגבי הטענה על כשירות ההודאה של זדורוב בעת שחזור רצח הילדה תאיר ראדה. הראיה המרכזית ביותר בתיק שלו היא ההודאות שלו – בפני המדובב ובפני החוקרים ובעיקר בשחזור הרצח.

"השחזור מתבצע כי החוקרים מחפשים סימנים בעדות של הנחקר כדי לבדוק אם היא עדות אמת. כדי להוכיח את עדותו, ביצע זדורוב שחזור בתא השירותים שבו אירע הרצח. הוא טען שבסיום הרצח הוא הניח שתי ידיים על דפנות התא ודילג מעל הדלת, אך מי שמכיר את הראיות בתיק, יודע שהרוצח כנראה דילג  מתא מספר 2 לתא מספר 3. למה? כי מצאו עקבות שהן לא העקבות של זדורוב בתא השירותים, אחד על מכסה האסלה ועוד שתיים על הקירות. בתא מספר שלוש מצאו טיפת דם של תאיר - מה שלכאורה מעלה את האפשרות, שמי שרצח אותה כנראה טיפס דרך הקירות ועבר מתא מספר 2 לתא מספר 3 וזה לא כמו שזדורוב תיאר". לפיכך ובעקבות כך, מסביר עו"ד סודרי, כך נערך המשפט החוזר, שבו "בית המשפט צריך לקבוע האם עדיין אחרי כל הראיות הללו, צריך להסתמך על העדות של זדורוב, ההודאה שלו, ולהרשיע אותו, או שיש ספק סביר באשמתו".

האם הראיה הזו עשויה לזכות את זדורוב?

"יכול להיות, כי יש אפשרות שזה מוכיח שזדורוב מסר את ההודאה הזו כאשר היה נתון בלחץ – בין אם זה לחץ חיצוני ובין אם זה לחץ נפשי. העובדה היא שהוא לא תיאר נכון את היציאה מתא השירותים, מה שיכול להעיד על כך שהוא לא רצח". עם זאת מציין עו"ד סודרי, "צריך לזכור שזדורוב לא הודה רק פעם אחת אלא מספר פעמים -  פעם אחת בפני המדובב, פעמיים בפני החוקרים ובפעם רביעית במהלך השחזור. מספר הפעמים שהודה מחזק את ההפללה שלו. זאת, לצד העובדה שסוליות הנעליים שלו היו נקיות לחלוטין, בצורה מחשידה, וגם העובדה שהוא היה בבית הספר בשעות שבו אירע הרצח".

לדברי עו"ד סודרי, אין ספק כי ישנן ראיות חמורות כנגד זדורוב, אך במשפט רצח מספיק ספק סביר על מנת שבית המשפט יזכה אותו. "אני מזכיר שהיה שופט אחד בעליון שחשב שצריך לזכות אותו. הוא אמר שיש מקום לבדוק את התיק מחדש לאור הראיות הללו".

"שופטים, כמו כל בני האדם, טועים. אז נכון שהם אמורים להיות מקצועיים יותר וידענים יותר אך הם עדיין בני אדם. מנגד, המערכת בנויה באופן שמצמצם את הסיכוי לטעות"

מהי התחזית שלך לגבי הכרעת הדין?

"אין לי וזה יהיה לא אחראי לתת כרגע תחזית ואפילו יומרני, כי זה יכול ללכת לכאן וגם לכאן – לא ניתן לדעת מראש".

מדברים הרבה על הרשעות לא מוצדקות במערכת המשפט. איך אפשר למנוע הרשאות שווא?

"כל עוד מערכת המשפט היא מערכת אנושית, המורכבת מאנשים שמפעילים את שיקול הדעת האנושי שלהם, אז טעויות תמיד יתרחשו. שופטים, כמו כל בני האדם, טועים. אז נכון שהם אמורים להיות מקצועיים יותר וידענים יותר אך הם עדיין בני אדם. מנגד, המערכת בנויה באופן שמצמצם את הסיכוי לטעות. על מנת להרשיע אדם צריך שיהיו ראיות שמוכיחות את אשמתו. התביעה תמיד צריכה להציג את הראיות הללו. יש לנאשם הגנה משפטית על מנת שיעמוד לצידו בעל מקצוע שיוכל להתמודד עם ראיות, להראות את הבעייתיות, להציג הוכחות שהנאשם לא תמיד ידע או זכר להציג.

"לא פחות חשוב שמי שמחליט הוא לא התובע אלא השופט אחרי ששמע את שני הצדדים. ברגע שבונים מערך משמעותי כזה של שלבים שמצריכים הרשעה, אז מצמצים את הסיכוי לטעות. האם מבטלים את הסיכוי הזה? לא, אף פעם לא יהיה ניתן להביא למצב של אפס טעויות".

"זדורוב ישב בכלא במשך 15 שנים, והשם שלו מן הסתם ספג מכה אנושה - יש לזה משמעויות דרמטיות. גם אחרי ההכרעה יש לצדדים את הזכות לערער"

אם פסק הדין הקודם לא יבוטל, מה בעצם יקרה לזדורוב?

"אם הוא יורשע במשפט החוזר, העונש שלו הוא מאסר עולם".

ומה יקרה אם יזוכה?

"אני מניח שהוא יקבל פיצוי כספי בגובה של מיליוני שקלים. על מנת לקבל פיצוי הוא צריך לתבוע את המדינה - האיש ישב בכלא במשך 15 שנים, והשם שלו מן הסתם ספג מכה אנושה. יש לזה משמעויות דרמטיות. עם זאת, צריך לזכור שגם אחרי ההכרעה יש לצדדים את הזכות לערער. אני בטוח שאם זדורוב יורשע, הוא יערער, ומן הצד השני איני יודע אם הפרקליטות תגיש ערעור – תלוי בפסק הדין".

בתמונה הראשית רומן זדורוב, צילום מתוך youtube, "צל של אמת – ההכרעה", ערוץ 8 - הוט 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה