zap group mishpati logo

החוקים שעברו בכנסת ואלה שלא - זרקור על הרפורמה המשפטית

הרפורמה המשפטית המתהווה גרמה לסערה ציבורית חסרת תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל ובעקבותיה הארץ געשה בהפגנות מחאה. אילו חוקים הצליחה הממשלה להעביר ואילו נותרו מאחור?

מאת: סתיו קורן – מערכת זאפ משפטי
03.04.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
החוקים שעברו בכנסת ואלה שלא - זרקור על הרפורמה המשפטית

הרפורמה המשפטית, בניצוחם של שר המשפטים יריב לוין וחבר הכנסת שמחה רוטמן, גרמה למחאת ענק בקרב בציבור הישראלי, שלוותה בעשרות הפגנות של מתנגדי הרפורמה ברחבי הארץ ולאחרונה גם של תומכיה. ישראל לזירת קרב פוליטית וחברתית בין המתנגדים לרפורמה, המכנים אותה המהפכה המשטרית", לבין תומכי הרפורמה, וגם בין הפוליטיקאים עצמם. משבוע לשבוע, המחאה נגד הרפורמה תוספת תאוצה, והיא לא נעצרה גם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא משהה את החקיקה.

מהו, אם כן, נכון להיום, הסטטוס של חוקי הרפורמה ומה כדאי לדעת עליהם? כל הפרטים בכתבה הבאה.

הרפורמה, טוענים מתנגדיה, כוללת חוקים הנגועים בשחיתות של ממש, המעניקים פריבילגיות לא פרופורציונלית לפוליטיקאים בישראל. למשל: "חוק דרעי 2", חוק שיאפשר ליו"ר ש"ס להמשיך לכהן כשר בממשלה גם לאחר שהורשע בפלילים

רפורמה משפטית או הפיכה משטרית?

הרפורמה המשפטית פרצה בסערה לחיינו קצת אחרי שהממשלה החדשה הורכבה. בקרב המתנגדים לרפורמה, התחושה היא שיוזמיה דוהרים מבלי להסתכל אחורה במטרה להעביר חוקים שנויים במחלוקת המיטיבים, לדעת המתנגדים, בעיקר עם פוליטיקאים תאבי כוח ופחות עם האזרחים. חוקים אלה לא מוסכמים על רבים, כולל קבוצות של אזרחים שהצביעו למפלגות הימין. אותן מפלגות, טוענים המתנגדים, אכן קיבלו מנדט למשול כגוש, אך הן לא קיבלו את המנדט לחולל הפיכה משטרית ולזרוע הרס בדמוקרטיה הישראלית.

הרפורמה, טוענים מתנגדיה, כוללת חוקים הנגועים בשחיתות של ממש, המעניקים פריבילגיות לא פרופורציונלית לפוליטיקאים בישראל. למשל: "חוק דרעי 2", חוק שיאפשר לאריה דרעי, יו"ר ש"ס, להמשיך לכהן כשר בממשלה גם לאחר שהורשע בפלילים. זאת, בהמשך ל"חוק דרעי 1", חוק בעל מטרה זהה שנפסל על ידי בג"ץ. מטרת העל של החוק, טוענים המתנגדים, היא "לסתום לבג"ץ את הפה", כדי ששופטיו לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית בעניין מינוי שרים. חוק נוסף, נוגע לוועדה לבחירת שופטים – מטרתו של החוק הוא לשנות את ההרכב בוועדה ולדאוג לכך הוועדה תכיל רוב של פוליטיקאים – או במילים אחרות, הקואליציה תמנה פוליטיקאים מטעמה לוועדות אלו, והיא תוכל לשלוט בבחירת השופטים.

להלן רשימת החוקים שהוצעו במסגרת הרפורמה והסטטוס שלהם נכון להיום:  

פסקת ההתגברות

על פי פסקת ההתגברות תוכל הכנסת לחוקק מחדש חוק שבג"ץ פסל, ברוב של 61 חברי כנסת בלבד. במילים אחרות, אם בג"ץ החליט לבטל חוק בשל פגיעה בזכויות אדם - בדרך כלל הסיבה בגינה הוא מבטל חוקים - הכנסת תוכל "לעקוף" את סמכותו ולהחליט שהיא בכל זאת מחוקקת את החוק.

סטטוס החוק כיום: עבר בקריאה ראשונה. יחד עם זאת, גורמים בכירים בליכוד העבירו לאחרונה מסר לראשי המפלגות החרדיות כי הם יצטרכו להתפשר בכל מה שקשור לפסקת ההתגברות, וככל הנראה תעבור פסקת התגברות מצומצמת, שתעסוק בדת ומדינה בלבד.

חוק השופטים

חוק שמטרתו ליצור רוב של פוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים. כאמור, במטרה לתת לפוליטיקאים מהקואליציה את הכוח בבחירת שופטים המשרתים את האינטרסים של הממשלה המכהנת.

סטטוס החוק כיום? אושר בקריאה ראשונה. לאחרונה הקואליציה הניחה על שולחן מליאת הכנסת את הצעת החוק, מה שאומר שהקואליציה יכולה להעלות את החוק להצבעה שנייה ושלישית מתי שתרצה ולאשר את החוק בתוך יממה אחת בלבד. באופוזיציה התרעמו על המהלך הזה.

חוק דרעי 2

החוק מאפשר את שובו לממשלה של יו"ר ש"ס אריה דרעי על אף פסילתו בבג"ץ והרשעתו בעבירת מס. לפי החוק, בית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית לעניין מינוי שרים וזהותם בטענה שפסילת מינוי של שר על ידי בית המשפט היא פגיעה ברצון הבוחר.

סטטוס החוק כיום: אושר בקריאה שנייה, ואם יעבור בקריאה שלישית, הדרך של יו"ר ש"ס חזרה לכנסת קצרה מתמיד.

ביטול שיטת הסניוריטי

על פי החוק, נשיא העליון יזדקק לתמיכה של פוליטיקאים כדי להיבחר ולא יתמנה עוד לפי ותק.

סטטוס החוק כיום? בשלב קריאה טרומית.

חוק החמץ

חוק המאפשר למנהלי בתי החולים לאסור על הצוות הרפואי, על החולים ואורחיהם להכניס חמץ לבית החולים במהלך חג הפסח.

סטטוס החוק כיום? החוק עבר טרם חג הפסח.

בשורה התחתונה, בין אם אתם תומכים ברפורמה או מתנגדים לה, מדובר בחוקים שישנו את פני מדינת ישראל באופן דרמטי, החל משינוי הוועדה למינוי שופטים שתהיה בשליטת פוליטיקאים ותהפוך את מערכת המשפט מא-פוליטית לפוליטית מאוד, ועד חוק דרעי 2 שנועד להגן על פוליטיקאים מושחתים ולאפשר להם להמשיך לכהן כשרים וכחברי כנסת. מנגד, יכול להיות שלאור הלחץ הציבורי והמחאה ברחובות, ראש הממשלה נתניהו "ירכך" או יעצור את החקיקה. נחכה ונראה.

צילום: אורן רביד/ שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה