zap group mishpati logo

בהחלטה נדירה נמחקו חובות בסך 400 אלף שקל בהליכי חדלות פרעון

כל החובות, העיקולים וההגבלות של החייבת הצעירה והמיואשת נמחקו, ללא תכנית פירעון ובלי הצורך לשלם אלפי שקלים במשך שנים. כך יצאה בעלת החוב לדרך חדשה - תיאור מקרה שבו טיפל משרדו של עו"ד שי עמר

03.04.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
בהחלטה נדירה נמחקו חובות בסך 400 אלף שקל בהליכי חדלות פרעון

הליכי חדלות פירעון, אשר כונו בעבר "הליכי פשיטת רגל", מייצגים מצב שבו אדם אינו מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו הכלכליות ובתנאי ההסדר להחזרת חובותיו, ולכן הוא פונה להליך משפטי שמטרתו להגיע להסדר החזרת החוב (לרוב מדובר בהחזר של אחוז קטן מהחוב) ושיקום כלכלי. אילו סיבות מביאים לביטולו ולמה כה חשוב להיות מלווה על ידי איש מקצוע המכיר את התחום על בוריו?

חוק חדלות פירעון נכנס לתוקף בספטמבר 2019 כאשר העיקרון שהנחה את המחוקק היה סיוע לחייבים ומחיקת החוב שלהם בהליך נוח וידידותי, כאשר אותו חייב יחזיר חלק מהחוב באופן יעיל ומהיר וכן שיקומו הכלכלי של הפרט. לצורך כך, במסגרת ההליך, מתמנה נאמן מטעם בית המשפט אשר מפקח על הנכסים וההחזרים, ומלווה את החייב עד לדיון לקבלת ההסדר – "תכנית הפירעון"

עו"ד שי עמר מדגיש כי כל מקרה לגופו וישנם מקרים שכבר בדיון הראשון מקבלים הפטר לאלתר. אך לרוב, החייב יקבל תכנית פירעון מסודרת שבה ייקבע לו כמה תשלומים חודשיים ישלם בסך הכל עד קבלת ההפטר. "החוק מתייחס להליכי חדלות פרעון כאל כשל שעשוי לקרות לכל אדם ועל החברה לעשות ככל יכולתה על מנת להחזיר את החייב למסלול התקין ולסייע לו להשתקם ברובד הכלכלי", אומר עו"ד עמר. הוא מוסיף כי "לנושים, שהם לרוב מוסדות פיננסיים, חברות או אנשים פרטיים, יש זכות להגיש את תביעת החוב לתיק חדלות פרעון במסגרת זמן של שישה חודשים. כאשר התביעה מוגשת לאחר מסגרת זמן זו, הם מאבדים את הזכות לדרוש את התביעה וכך למעשה גובה החוב מצטמצם".

כאשר החוב עומד על 50,000 שקל ועד 150,000 שקל, ניתן להגיש את הבקשה לממונה והיא תידון אצל רשם ההוצאה לפועל. לעומת זאת, כאשר החוב הוא מעל 150,000 שקל, הבקשה תידון בבית משפט השלום.

בעת הליך הבירור נחשפות הנסיבות שבגינן נוצר החוב. במהלך הבירור הנאמן מברר את השתלשלות העניינים ואת יכולת הפירעון העתידית להמשך ההליך

אילו סיבות יוכלו להביא לביטול הליכי חדלות פרעון?

"יש משקל רב לנסיבות אשר הובילו את החייב לחובות. לעתים קיימים מצבים שבהם החוב נעשה שלא בתום לב, ובמקרים אלה הממונה והנאמן לא יאשרו את הבקשה להיכנס להליך של חדלות פרעון. בין השאר, כאשר למשל מדובר בחוב הימורים או כאשר החייב לא עומד בתשלום החודשי שנקבע על ידי הממונה; כאשר החייב לא מגיש לממונה ולנאמן את הדו"חות הדו חודשיים המפרטים את ההכנסות וההוצאות בצירוף כל האסמכתאות הנדרשות כגון: תלושי משכורת, ארנונה, חשמל וכו'; או כאשר החייב יוצר חובות חדשים בהליך". 

לדברי עו"ד עמר, בעת הליך הבירור נחשפות הנסיבות שבגינן נוצר החוב. במהלך הבירור הנאמן מברר את השתלשלות העניינים ואת יכולת הפירעון העתידית להמשך ההליך. אם לחייב יש, לדוגמה, קופות גמל או פיצויים, אלה הם כספים שאינם מוגנים ולכן ייתכן כי הם יעברו לקופת הנאמן והממונה. לעומת זאת, פנסיה נחשבת בגדר כספים מוגנים ובה אין לגעת.

עוד מוסיף עו"ד עמר כי הליך זה הינו מבחינת מתנה עבור חייבים אשר צברו את חובותיהם בתום לב, יהיו גדולים ככל שיהיו. "כאשר החייב נכנס להליך זה, עומד בדרישותיו ופועל כפי המתבקש, יעבור החייב הליך ידידותי ללא קשיים וללא טרחה גדולה מצידו. את העבודה מאחורי הקלעים לאורך כל ההליך עושה עורך הדין אשר תפקידו אחד – להביא למחיקת החוב ולהוציא את החייב לדרך חדשה בחייו ללא חובות, עיקולים והגבלות".

"זוהי זכות גדולה לתת הזדמנות שנייה לאנשים, להילחם עבורם וללוות אותם לקראת פתיחת דף חדש בחייהם"

תיאורי מקרה – מחובות עתק לדרך חדשה

אחת הדוגמאות לכך היא מקרה של חייב כבן 52, שהגיע לפני כשנה למשרדו של עו"ד עמר עם חובות בסך של כשני מיליון שקלם. במסגרת התביעות שהוגשו על ידי הנושים אושר סך של 1.1 מיליון שקל. החייב הגיע חסר אונים ומיואש, ולאחר עבודה מאומצת שנעשתה במשרדו של עו"ד עמר, החוב נסגר בתשלום זעום של 40,000 שקל. כך יצא החייב לדרך חדשה בחייו, ללא חובות, עיקולים או הגבלות.

מקרה אחר של אישה צעירה כבת 27, שלמרבה הצער צברה חוב שהגיע ל-400,000 שקל. הגבלות ועיקולים רבים הוטלו על משכורתה ועל חשבונות הבנק שלה, ולשכת ההוצאה לפועל עמדה כחרב על צווארה במשך זמן רב והביאה את בעלת החובות לחוסר תקווה ודיכאון. לאחר כשנה של עבודה, שהצריכה יצירתיות רבה לצד מקצועיות ונחישות, הצליח עו"ד עמר להביא את החייבת להפטר לאלתר של כל חובותיה. בהחלטה נדירה ביותר, אופסו ונמחקו כל החובות, העיקולים וההגבלות על החייבת, ללא תכנית פירעון אשר במסגרתה היא היתה נאלצת לשלם אלפי שקלים במשך שנים עד לסיומה, והיא יכלה לצאת לדרך חדשה וטובה בחייה. "זוהי זכות גדולה לתת הזדמנות שנייה לאנשים, להילחם עבורם וללוות אותם לקראת פתיחת דף חדש בחייהם", מסכם עו"ד עמר. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים