zap group mishpati logo

שכר מילואים - איך מחשבים ומי משלם?

שכר מילואים הוא בונוס קטן על זה שנשלפתם מהשגרה, מהעבודה, מהלימודים ומהמשפחה. אבל איך מקבלים אותו? המדריך למילואימניק המתחיל

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
11.04.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
שכר מילואים - איך מחשבים ומי משלם?

עיקרי הכתבה:

  • שכר מילואים מינימלי ליום עומד בשנת 2023 על 17 שקל ליום, ויכול להגיע עד ל 1,582.17שקל ליום.
  • שכירים מקבלים את המענק מהמעסיק שלהם, ואחרים יכולים למלא טופס באופן עצמאי ולקבל את התגמול ישירות לחשבון הבנק שלהם.
  • כולם זכאים לקבל שכר מילואים, גם משרתי מילואים שאינם עובדים, או כאלה שלומדים במוסד להשכלה גבוהה.
    _____________________________________________________

חוק שירות המילואים מפצה את מילואימניקים בסכום נוסף על השכר היומי המגיע להם מעבודתם הקבועה, וגם מציע משכורת יומית למובטלים או סטודנטים שהתגייסו למילואים (ואינם עובדים כרגע). ה"פיצוי" הזה נקרא שכר מילואים, וכדאי שתכירו אותו. אנשים רבים (גברים ונשים) שעושים מילואים, לא מודעים לכך שמגיע להם שכר מילואים, ובהתאם יש מיליוני שקלים ללא דורש, שמחכים שיבואו וידרשו אותם. הסיבה לכך היא שהתשלום עבור המילואים, מה שאנו קוראים "שכר מילואים", אינו מגיע אוטומטית לחשבון הבנק וצריך לדרוש אותו.

בנינו עבורכם מדריך שמסביר איזה טופס צריך למלא כדי לדרוש את הכסף, כמה יוצא שכר מילואים, איך מחשבים אותו, מה קורה אם אתם שכירים ומה קורה אם המילואימניק לא עבד בתקופה שבה נקרא למילואים.

המעסיק שלכם אמור להעביר את הטופס שמילאתם, הוכולל את מספר ימי המילואים שעשיתם, לביטוח לאומי. הוא מקבל מהם את הכסף כאילו המשכתם לעבוד כרגיל

איך מחשבים שכר במילואים?

חישוב שכר מילואים מחושב לפי שכרו של העובד, בין אם הוא שכיר או עצמאי. החישוב מבוצע לפי שכרו הברוטו בשלושת החודשים שקדמו למילואים. יחד עם זאת, יש יוצאי דופן וגם להם מגיע לקבל שכר מילואים: סטודנטים ומובטלים, שיקבלו שכר מילואים לפי שכר מינימום, שעומד כיום על 215.17 שקל ליום.  מילואמניקים שהשלימו 24 ימי מילואים יתוגמלו עבור 25.2 ימים (ראו בהמשך).

איך מקבלים שכר מילואים?

המעסיק שלכם אמור להעביר את הטופס שמילאתם, הוכולל את מספר ימי המילואים שעשיתם, לביטוח לאומי. הוא מקבל מהם את הכסף כאילו המשכתם לעבוד כרגיל, כשהתשלום מופיע בתלוש אך בסעיף נפרד. יש מקרים שבהם שכירים אינם מקבלים שכר מילואים מסיבות שונות דרך המעסיק. במקרה כזה, עליהם למלא טופס ולשלוח עצמאית תביעה לקבלת שכר מילואים. זמן ההמתנה הוא שלושה שבועות מתום המילואים. אם בפרק זמן זה לא קיבלתם תגמול מילואים, הגישו את התביעה בעצמכם.

אם אתם לא מועסקים, מובטלים או עצמאיים, עליכם למלא טופס 502 בעצמכם. 

ביטוח לאומי אמור לשלם לעצמאים את שכר המילואים באופן אוטומטי, אך יש מקרים שבהם ההעברה מתפספסת. אם אתם עצמאיים ולא קיבלתם שכר מילואים שלושה שבועות מסיום המילואים, מלאו את טופס תביעה אישית

שכר מינימום מילואים

למרות ששכר המילואים מתבסס על שכרו של חייל המילואים, יש תקרות מינימום ומקסימום: המינימום הוא 215.17 שקל ליום ו-6,455 שקל לחודש. שכר המינימום מוענק ללא מועסקים וסטודנטים שאין להם משכורת שוטפת, אך גם לאנשים שמרוויחים באזרחות פחות מ- 215.17  שקל ליום. חשוב לציין שכל הנתונים נכונים לשנת 2023 בלבד.

שכר מילואים למובטלים

יש כמה קבוצות של משרתי מילואים שצריכים להגיש תביעה אישית, ואינם מקבלים את השכר באמצעות המעסיק שלהם, ביניהם גם מובטלים. אלה הם משרתי המילואים שצריכים למלא טופס תביעה אישית לתגמולי מילואים (502):

מובטלים - אנשים שנקראו לשירות מילואים ואינם עובדים או שלא עבדו בשלושה חודשים שלפני המילואים, רשאים למלא טופס תביעה לשכר מילואים. במקרה של סטודנטים ומובטלים השכר היומי עבור מילואים יעמוד על מינימום - 215.17 שקל ליום. 

אדם שנקרא לשירות מילואים ואינו עובד צריך להגיש בעצמו תביעה לתשלום שכר מילואים, באמצעות טופס תביעה אישית לתגמולי מילואים (502) שנמצא ברשת.  

עובדים עצמאיים – בעיקרון, ביטוח לאומי אמור לשלם לעצמאים את שכר המילואים באופן אוטומטי, לאחר שהוא מקבל את פרטי המידע מהצבא, אך יש מקרים שבהם ההעברה מתפספסת. אם אתם עצמאיים ולא קיבלתם שכר מילואים שלושה שבועות מרגע סיום המילואים, מלאו את טופס תביעה אישית. 

עובדים שכירים שהם גם עצמאיים - אם סך ההכנסות שלכם נמוך משכר המינימום שעומד על 215.17 שקל ליום, וקיבלתם פיצוי עבור המשכורת שלכם כשכירים, אתם רשאים למלא טופס ולשלוח תביעה אישית לשכר מילואים נוסף עבור עבודתכם כעצמאיים. כדאי לשים לב בתהליך כזה שאכן מגיע לכם לקבל תגמול נוסף, כדי שלא תצברו חובות בביטוח לאומי. 

אם יש לכם יותר מעבודה אחת כשכירים, וקיבלתם תגמול רק ממעסיק אחד, אתם רשאים להגיש תביעה ולקבל שכר מילואים עבור העבודה השנייה שלכם.  

ביטוח לאומי משלם למעסיק שלכם עבור ימי המילואים שעשיתם, גם אם זה נופל על שבתות או על ימים שבהם אינכם עובדים. זו הסיבה שגם מובטלים, עובדים בשכר חלקי או סטודנטים רשאים לקבל שכר מילואים דרך ביטוח לאומי

שכר מילואים לסטודנטים

סטודנטים, גם אם אתם לא עובדים אך לומדים באוניברסיטה או במכללה, מגיע לכם לקבל שכר מילואים על כל יום בו שירתם במילואים. מאחר שאין לכם מעסיק שיעביר לכם את תגמול המילואים, עליכם לדרוש אותו בעצמכם. מלאו טופס 502 וציינו שאתם לומדים - מילוי הטופס פשוט מאוד וגם אם מדובר בסכום מינימום ליום, זה עדיין משתלם לכם, במיוחד שזה לא מצריך מכם יותר מכמה דקות. 

שכר מילואים - ביטוח לאומי

ביטוח לאומי משלם למעסיק שלכם עבור ימי המילואים שעשיתם, גם אם זה נופל על שבתות או על ימים שבהם אינכם עובדים. זו הסיבה שגם מובטלים, עובדים בשכר חלקי או סטודנטים רשאים לקבל שכר מילואים דרך ביטוח לאומי, ואם אין להם מעסיק הם כאמור יכולים להוריד טופס 502, למלא אותו ולשלוח.

עבור יומיים מילואים תקבלו תגמול של 2.8 ימים. עבור 3 ימים תקבלו שכר מילואים של 4.2 ימים. עבור 4 ימי מילואים תקבלו שכר של 5.6 ימים. ​עבור 5, 6 או 7 ימים תקבלו תגמול של 7 ימים

 תקרת שכר מילואים

ביטוח לאומי מחויב לשלם לכל חייל מילואים את התגמול על כל יום עבודה שאותו הוא מרוויח באזרחות, אבל יש תקרת שכר מילואים, שהוא סכום התגמול הבסיסי כפול 5, כלומר 1,582.17 שקל לכל יום מילואים, ו- 47,465 שקל לחודש.

איך מחשבים שכר מילואים?

חישוב שכר המילואים מתבצע כך: 

עבור יום אחד תקבלו שכר של 1.4 ימים.

עבור יומיים מילואים תקבלו תגמול של 2.8 ימים. עבור 3 ימים תקבלו שכר מילואים של 4.2 ימים. עבור 4 ימי מילואים תקבלו שכר של 5.6 ימים. ​עבור 5, 6 או 7 ימים תקבלו תגמול של 7 ימים.

מתי מקבלים שכר מילואים?

ביטוח לאומי משלם את שכר המילואים בחודש מאי בכל שנה. 

 

צילום ראשי: שי שמואלי/ שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • חוק הנכים - מורה נבוכים

    חוק הנכים - מורה נבוכים

    חוק הנכים הוא החוק העיקרי המסדיר זכויות נכי צה"ל. כיצד נקבעת דרגת הנכות? האם ניתן לערער על הקביעה? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם
    9 דק'
  • היבטים משפטיים וצבאיים בפרשת הקצין החשוד בעבירות סמים

    היבטים משפטיים וצבאיים בפרשת הקצין החשוד בעבירות סמים

    מדובר בפרשה חמורה ביותר בצבא. אם יוכחו העבירות הקשות בהן נחשד הקצין, הוא צפוי לעונש מאסר ממושך, גירוש מהצבא ושלילת דרגותיו
    4 דק'
  • חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

    חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

    חקירת מצ"ח היא לא עניין פשוט כלל ועיקר. חוקרים צבאיים הם חיילים מיומנים מאוד, שעברו הכשרות אצל השב"כ ואצל משטרת ישראל. חשוב לדעת את הפרטים הבאים כדי לדעת איך להתנהג בחקירת מצ"ח
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה