zap group mishpati logo

התנגדות להיתר בנייה – המדריך המלא

התנגדות להיתר בנייה מבטאת את הזכות של כל אזרח להתנגד לבניית מבנה הפוגע באינטרסים שלו מסיבות שונות. זה יכול להיות מבנה המסתיר לכם את הנוף או בית קברות שעשוי להוריד את שווי הנכס. כיצד מגישים התנגדות ומה לא יתקבל בהבנה בוועדות המכריעות?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
04.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
התנגדות להיתר בנייה – המדריך המלא

עיקרי הכתבה:

התנגדות שכנים להיתר בנייה - לבנות בישראל ללא היתר בנייה זה כמובן לא חוקי, ואם תעשו זאת תהיו חשופים לקנסות כבדים.

קבלת היתר בנייה - תצטרכו אישור של רוב השכנים כדי לקבל את ההיתר הנכסף, במיוחד אם אתם מתכננים לבנות על קרקע משותפת או בית משותף.

הגשת התנגדות להיתר בנייה - כל אדם הנפגע מעצם בנייה רשאי להגיש התנגדות להיתר הבנייה, עד חודשיים מיום פרסומה של התכנית. את ההתנגדות מגישים לוועדה המקומית/ לוועדה המחוזית/ למועצה הארצית לתכנון ובנייה – תלוי מי הפקידה את התכנית.
__________________________________________

לבנות בישראל ללא היתר בנייה זה כמובן לא חוקי, ואם תעשו זאת תהיו חשופים לקנסות כבדים. עם זאת, קבלת היתר בנייה היא לא עניין של מה בכך והתהליך להשיג אותו הוא לא פשוט. אם קיימת התנגדות שכנים, השגתו של ההיתר מתרחקת מכם שנות אור – למעשה, תצטרכו אישור של רובם כדי לקבל את ההיתר הנכסף, במיוחד אם אתם מתכננים לבנות על קרקע משותפת או בבית משותף.

לפי תקנה 36 בחוק התכנון והבנייה, אתם מחויבים להודיע לבעלי זכויות נוספים בנכס על הכוונה לבנות על השטח. בעלי הזכויות הנוספים וגם השכנים, זכאים להגיש את התנגדותם לבנייה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אשר תבחן את הבקשה ברצינות המתבקשת ותקבע האם לאשר את היתר הבנייה או לא.

תפקידה של הוועדה היא לשמוע את שני הצדדים, לבחון את הטיעונים ועל בסיס כך לגבש החלטה

התנגדות שכנים לבנייה

התנגדות שכנים יכולה להתרחש בשל מספר סיבות, למשל: הסתרת נוף, חסימה של אור, טענה לצפיפות באזור המגורים, בעיית תשתיות, בעיית חניה ועוד. מנגד, התנגדויות "קטנוניות" יותר אודות תהליכי הבנייה, כמו לכלוך ורעש, לרוב לא מתקבלות על ידי הוועדה. הוועדה בודקת את כל הטענות הללו  וככל שהיא תמצא אותן מוצדקות היא תחליט לדחות את הבקשה להיתר בנייה. תפקידה של הוועדה היא לשמוע את שני הצדדים, לבחון את הטיעונים ועל בסיס כך לגבש החלטה.

תוכלו להגיש את הבקשה תוך חודשיים מיום הפרסום על הפקדת התכנית, אך הוועדה רשאית להאריך את תקופת ההתנגדות בעוד 30 יום

הגשת התנגדות להיתר בנייה

כל אדם הנפגע מעצם בנייה במקום מסוים רשאי להגיש התנגדות להיתר הבנייה, עד חודשיים מיום פרסומה של התכנית. את ההתנגדות תוכלו להגיש או לוועדה המקומית, לוועדה המחוזית או למועצה הארצית לתכנון ובנייה – תלוי מי הפקידה את התכנית. כאמור, תוכלו להגיש את הבקשה תוך חודשיים מיום הפרסום על הפקדת התכנית, אך הוועדה רשאית להאריך את תקופת ההתנגדות בעוד 30 יוםתתבקשו להגיש את ההתנגדות בארבעה עותקים שיימסרו לאחת מוועדות הבנייה ותוכלו להגיש אותה באמצעות מייל, בדואר או באמצעות מסירה ידנית של כתב התנגדות לוועדה הרלוונטית. תגובת הגורם הרלוונטי להתנגדות תישלח תוך 21 יום מתום התקופה להגשת התנגדות.

מכתב התנגדות להיתר בנייה

במכתב ההתנגדות עצמו תתבקשו לכלול את שמכם המלא ופירוט של ההתנגדות וסיבותיה. ההתנגדות תהיה בכתב, בליווי תצהיר של עורך דין אשר תומך ומאשר את הטענות המצוינות בבקשה. כמו כן, אם ההתנגדות קשורה לשמירת אתרים, נוף, טבע ואיכות חיים, ניתן להגיש התנגדות קבוצתית, כאשר אדם אחד מוביל את ההתנגדות.

התנגדות להיתר בנייה יכולה להיות מוגשת על ידי כל אדם שמרגיש כי הבנייה פוגעת בו בדרך כזו או אחרת. את התביעה ניתן להגיש לוועדה המקומית, המחוזית או למועצה האזורית לתכנון ובנייה

מי רשאי להגיש התנגדות להיתר בנייה?

כל אדם שמאמין שהבנייה פוגעת באינטרס מסוים שלו רשאי להגיש התנגדות. לפי לשון החוק, מי שרשאי להגיש את ההתנגדות הוא "כל מעוניין בקרקע, בבניין או בכל פרט תכנוני אחר הרואה את עצמו נפגע על ידי תונית מתאר מחוזית או מקומית או תכנית מפורטת שהופקדו, רשאי להגיש התנגדות להן".

פיצוי על הגשת התנגדות להיתר בנייה  

במקרים מסוימים, אנשים שקיבלו התנגדות להיתר הבנייה שלהם תובעים את המתנגדים על בסיס ההתנגדות לא מוצדקת לטעמם. יש מקרים שבהם התביעה מתקבלת, ובמקרים אחרים התביעה נדחית – תלוי בטיעוני המקרה כמובן.

שורה תחתונה: התנגדות להיתר בנייה יכולה להיות מוגשת על ידי כל אדם שמרגיש כי הבנייה פוגעת בו בדרך כזו או אחרת. את התביעה ניתן להגיש לוועדה המקומית, המחוזית או למועצה האזורית לתכנון ובנייה, תלוי מי מהן הפקידה את הבקשה. את ההתנגדות תוכלו להגיש עד 90 יום לאחר פרסומה בעיתונות בארבעה עותקים. 

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה