zap group mishpati logo

צו ירושה – מדריך לצו משפטי משמעותי ליורשים ללא צוואה

בן משפחה קרוב נפטר אך לא השאיר צוואה? במקרה זה הגישו "צו ירושה"' – מסמך משפטי המסדיר את חלוקת העיזבון גם ללא צוואה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
29.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
צו ירושה – מדריך לצו משפטי משמעותי ליורשים ללא צוואה

עיקרי הכתבה:

  • צו ירושה הוא למעשה צו משפטי, אותו מוציא הרשם לענייני ירושה. את הצו ניתן להוציא במקרה שבו המנוח לא ערך צוואה, במטרה להגדיר מי הם יורשיו. 
  • את הבקשה לרישום מגישים ללשכת רישום המקרקעין בה רשום הנכס – תוכלו לאתר את הלשכה הרלוונטית בחיפוש באתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל.
  • הוצאת צו ירושה ללא עורך דין היא פחות מומלצת, אך ניתנת לביצוע. אם תחליטו שלא להיעזר בעורך דין, התהליך יהיה הרבה יותר מסורבל.
    ________________________________________________________________

צו ירושה הוא למעשה צו משפטי, אותו מוציא הרשם לענייני ירושה. את הצו ניתן להוציא במקרה שבו המנוח לא ערך צוואה, במטרה להגדיר מי הם יורשיו. כמו כן, במקרים בהם קיימת צוואה שלא מפורטים בה כל נכסיו של המנוח, הקרובים אליו יוכלו לבקש צו קיום צוואה עבור נכסים אלה בלבד. 

בקשה לרישום הורשה

יורשים שירשו זכויות בנכס מקרקעין ירשמו את זכויות ההורשה שלהם בלשכת רישום המקרקעין. כדי לרשום את זכויותיכם תצטרכו להציג צו ירושה, צו קיום צוואה או הסכם שנחתם בין היורשים לאחר שאחד מהצווים הוצא. כמו כן, חשוב לוודא כי למנוח אכן היו זכויות בנכס – תוכלו לבדוק את זה באמצעות הפקת נסח רישום בלשכה בה רשום הנכס.

את הבקשה לרישום מגישים ללשכת רישום המקרקעין בה רשום הנכס – תוכלו לאתר את הלשכה הרלוונטית בחיפוש באתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל, לפי מספר גוש או יישוב. את הבקשה תוכלו להגיש במספר דרכים: באמצעות הדואר ובאמצעות הפקדת התיק בלשכה. כמו כן, תוכלו להגיש גם בקשה מקוונת דרך אתר האינטרנט באמצעות עורך דין בלבד. בנוסף, הבקשה המקוונת תתאפשר רק במקרים של הורשה בהתאם לצווי ירושה וצווי קיום צוואה שקיבלו תוקף מטעם הרשם לענייני ירושה, או על ידי בית דין רבני. על הגשת הבקשה תתבקשו לשלם אגרה של 170 שקל, או באופן מקוון על ידי עורך דין מגיש הבקשה, באמצעות שירות התשלומים הממשלתי באינטרנט, בעמדות התשלום הממוקמות בלשכה או בסניף דואר באמצעות שובר תשלום שתוכלו להוציא בלשכה.

לאחר שקיבלתם צו ירושה, תוכלו גם להגיש בקשה לתיקונו. את הבקשה לתיקון יגיש היורש וכל אדם שסבור כי הצוואה פגעה בו בדרך כזו או אחרת

בקשה לתיקון צו ירושה

לאחר שקיבלתם צו ירושה, תוכלו גם להגיש בקשה לתיקונו. את הבקשה לתיקון יגיש היורש וכל אדם שסבור כי הצוואה פגעה בו בדרך כזו או אחרת – למשל, נושה של המנוח. את הבקשה המלאה לתיקון הצו יש להגיש דרך המערכת המקוונת של הרשם לענייני ירושה, או בעמדת קבלת קהל במשרדי הרשם לענייני ירושה הממוקמת באזור מגוריו של הלקוח.

כמו כן, גם עבור צו התיקון יש צורך בתשלום אגרה בגובה של 542 שקל – נכון לשנת 2023. בבקשה צריכים להיות כלולים הפרטים הבאים:

  • שם מלא ומספר תעודת זהות של מבקש הבקשה.
  • שם מלא ומספר תעודת זהות של המוריש.
  • שמות מלאים ומספרי תעודות הזהות של מי שמופיע בצו אותו מבקשים לתקן.
  • נימוקים מפורטים המסבירים מדוע החלטתם לתקן את הצו.
  • תצהיר של עורך דין המצודד בהסבר שלכם לתיקון הצו.
  • קבלה על תשלום אגרה.

לאחר הגשת הבקשה, היא תועבר לבדיקה של עוזר הרשם לענייני ירושה, או בא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה.

צו קיום צוואה מונפק באופן דיגיטלי ונשלח לאלה אשר הגישו את הבקשה וגם לבנקים, גופים ממשלתיים וחברות ביטוח– כך שלא תצטרכו לשלוח את הבקשה לאותם גופים

קיום צו ירושה

רק לאחר הגשת בקשה הנקראת "בקשה לצו קיום צוואה", הצוואה של אדם שנפטר תוכל להיכנס לתוקף – ואז צו הירושה יוכל להיכנס לתוקף. אם אינכם מיוצגים על ידי עורך דין, תוכלו להגיש את הבקשה באופן ידני או מקוון.

כמו כן, צו קיום צוואה מונפק באופן דיגיטלי ונשלח לאלה אשר הגישו את הבקשה וגם לבנקים, גופים ממשלתיים וחברות ביטוח– כך שלא תצטרכו לשלוח את הבקשה לאותם גופים. את הבקשה יכול להגיש כל אדם הרשום כיורש בצוואה של אדם שנפטר.  

לאחר שבעה ימים ממועד הגשת הבקשה, יש להגיש את הצוואה המקורית במזכירות הרשם לענייני ירושה במחוז הרלוונטי. ניתן לעשות זאת במספר דרכים, כגון: בדואר, הפקדה בכספת או הגשת הבקשה במסלול המהיר במזכירות הרשם לענייני ירושה. לאחר ששלחתם את הצוואה, היא תיבדק ואם תימצא כשרה, תישלח אליכם הודעה במייל המאשרת את קליטתה במשרד הרשם.

אם הגשתם צו למתן ירושה אך הוא עדיין לא אושר ואתם מעוניינים לבטלו, תצטרכו להגיש התנגדות למתן צו ירושה במטרה לבטל אותו

ביטול צו ירושה

לאחר שהגשתם את הבקשה למתן צו ירושה ולאחר אישורו, ניתן להגיש בקשה לבטלו. את הבקשה לביטול צריך להגיש לרשם לענייני ירושה בצורה מקוונת, באופן ידני או באמצעות משלוח דואר. על הבקשה תתבקשו לשלם אגרה בסכום של 542 שקל (מעודכן ל-2023). כמו כן, אם הגשתם צו למתן ירושה אך הוא עדיין לא אושר ואתם מעוניינים לבטלו, תצטרכו להגיש התנגדות למתן צו ירושה במטרה לבטל אותו.

הוצאת צו ירושה ללא עורך דין

הוצאת צו ירושה ללא עורך דין היא פחות מומלצת, אך ניתנת לביצוע. יש לקחת בחשבון שאם תחליטו שלא להיעזר בעורך דין, התהליך יהיה הרבה יותר מסורבל עבורכם. עורך דין לענייני ירושה הוא בעל גישה למערכות הרלוונטיות בהן ניתן להגיש את הצו ואת המסמכים הנלווים, מה שמייעל ומקצר את התהליך משמעותית, ביחס להגשה עצמאית שעלולה לקחת זמן רב יותר.

כאשר נודע לבנק של המנוח כי הוא נפטר, הכספים שנצברו בחשבונות שלו לא יועברו לאף אחד עד הוצאת צו ירושה או קיום צוואה

פרסום צו קיום צוואה בעיתון

כדי שרשם הירושות יוכל לאשר את צו קיום הצוואה שהוצאתם, תתבקשו לפרסם את הצו בעיתון כדי לראות שאין לו מתנגדים ולוודא אפשר להתקדם בתהליך מימוש הצו. מדובר בתהליך טכני לחלוטין אשר כל יורש המבקש לממש צוואה נדרש לבצע. כמו כן, תתבקשו לשלם על אותו פרסום אגרה של 130 שקל (נכון לשנת 2023).

מימוש צו ירושה בבנק

כאשר נודע לבנק של המנוח כי הוא נפטר, הכספים שנצברו בחשבונות שלו לא יועברו לאף אחד עד הוצאת צו ירושה או קיום צוואה. יחד עם זאת, עד הוצאת הצווים היורשים יוכלו למשוך סכומים קטנים יחסית באישור הנהלת הבנק. לאחר הוצאת הצו והצגתו בבנק, הבנק לרוב יבקש את אישורם של כל היורשים לחלק את הכסף, או שידרוש הוראה של בית משפט כדי לא להכניס את עצמו לאינטריגות בין היורשים.

מחיר הכנת צו ירושה

כיום, עם הבקשה להכנת צו ירושה תתבקשו לשלם אגרה בגובה של 426 שקל במידה שתשלמו אותה באתר האינטרנט, ו-501 שקל אם תשלמו אותה בבנק הדואר או בלשכת רשם הירושות הקרובה לביתכם. כאמור, בנוסף לאגרה זו תתבקשו לשלם גם אגרה על פרסום הצוואה בעיתון בסך 130 שקל. 

(צילום: שאטראסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה