zap group mishpati logo

ראיון עם עו"ד ארקדי אליגולאשוילי: האם מדובר בראש הלשכה הבא?

עו"ד ארקדי אליגולאשוילי הוא מתמודד מוביל בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. בראין עימו הוא מסביר מדוע לטעמו בחירה בעמית בכר תמיט אסון על הלשכה, וגם: מה הוא מבטיח לשפר בחייהם של עורכי הדין

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
29.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
ראיון עם עו"ד ארקדי אליגולאשוילי: האם מדובר בראש הלשכה הבא?

עו"ד ארקדי אליגולאשוילי (בתמונה משמאל) הוא עורך דין ירושלמי ותיק, שמסתמן כמועמד מוביל בבחירות לראשות עורכי הדין שעתידות להתקיים ביוני הקרוב. לאליגולאשוילי משרד עורכי דין מצליח, המתמחה במגוון תחומים: פלילים, אזרחי-מסחרי, ענייני משפחה ועוד. בנוסף, הוא מכהן החל משנת 2015 כחבר בוועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין.

בראיון איתו הוא מסביר מדוע הוא ראוי לכהן כראש לשכת עורכי הדין, תוך הצגת תכניות מעמיקות הנוגעות לוועדה למינוי שופטים. לדבריו, הוא דוגל בגישה דיפלומטית תוך קידום לשכה מקצועית א-פוליטית הצבועה בצבעים ניטרליים, אך מן הצד השני הוא מתנהל כפוליטיקאי מהשורה הראשונה כאשר הוא בוחר להדגיש את חולשותיהם של יריביו, ובראשם ראש הלשכה הזמני, עמית בכר, המתמודד המוביל מולו.

אליגולאשוילי לא מסתיר את הסתייגותו מהתנהלותו של בכר, זאת מפני שבחר למחות נגד הרפורמה המשפטית, אך זה לא הכל, הוא סבור כי אם בכר ייבחר, הלשכה תושמד כליל ובמקומה תוקם מועצת עורכי דין שאותה ינהל שר המשפטים, מה שעלול לפגוע אנושות בכוחם של עורכי הדין. "מי שחושב להצביע לעו"ד עמית בכר, שייקח בחשבון שהוא לוקח חלק בהשמדת הלשכה", אומר עו"ד אליגולאשוילי. 

"לצערנו, לשכת עורכי הדין נמצאת בשפל הכי נמוך שהיתה בו אי פעם. זה מתבטא לא רק ברמת התדמית, אלא במעמד והיוקרה של עורכי הדין"

מדוע?

"בכר הפגין כאחרון המפגינים נגד הרפורמה. בעיני הוא פוגע בלגיטימציה של הלשכה אל מול הרשויות האחרות. גם אבי חימי חטא בפוליטיזציה כאשר קשר את עצמו לצד פוליטי מסוים והצד הזה כרגע לא נמצא בשלטון, אז אותו שלטון שכרגע מוביל את המדינה יכול בהצעת חוק לבטל את לשכת עורכי הדין ולצערנו, הצעת חוק כזו קיימת".

"הלשכה אמורה לתת את דעתה בכל הצעת חקיקה ללא קשר לרפורמה או לשום דבר אחר, אבל העמדה שלה צריכה להיות מקצועית נטו"

אחרי שתי קדנציות קשות בלשכה, מה יש בך שיכול להביא מזור ללשכה?

"לצערנו, לשכת עורכי הדין נמצאת בשפל הכי נמוך שהיתה בו אי פעם. זה מתבטא לא רק ברמת התדמית, אלא במעמד והיוקרה של עורכי הדין. אני שומע את התחושות הקשות שלהם לגבי הלשכה, הם חשים כי אין מענה לצרכים שלהם, למשל בסיוע במציאת עבודה. בנוסף, אין הגנה על עורכי הדין ברמת האיומים והתקיפות שהם סופגים על בסיס יומיומי מהלקוחות. הם נאלצים לספוג תלונות שווא, כאשר כל אזרח מרגיש חופשי להתלונן על עורך דין, שנאלץ לספוג הוצאות אגרה וכדומה".

לדברי עו"ד אליגולאשוילי, הסכנה לבטחון הלשכה מרחפת כל העת מעל הארגון, כאמור בעקבות הפוליטיזציה שהוביל ראש הלשכה הקודם אבי חימי וממשיך ראש הלשכה הזמני בכר, בהמשך לפגיעה תדמיתית שראשי הלשכה הקודמים גרמו לה. "אני", הוא מדגיש, "מתכוון להוביל קו נקי ומקצועי ככל הניתן. הלשכה אמורה לתת את דעתה בכל הצעת חקיקה ללא קשר לרפורמה או לשום דבר אחר, אבל העמדה שלה צריכה להיות מקצועית נטו. אני מייצג דעה שונה לגמרי מבכר. לטעמי, תפקידה של הלשכה הוא לתת את הטון המקצועי, את העמדה המקצועית שלה".

עוד הוא מציין כי ראש הלשכה העתידי חייב לבטא ולומר מה צריך לתקן בוועדה למינוי שופטים. "אני למשל באתי עם הצעה מגובשת ויצירתית, לפיה בוועדה לא ייצגו את הלשכה שני נציגים פרסונליים, כי אני לא רוצה שיהיו שני אישים נפרדים מטעמנו. לחלופין, מי שייצג את הלשכה היא המועצה האזרחית הכוללת 44 חברים. אז המועצה תקבל את הרשימה של המועמדים לשיפוט, ובמסגרת המועצה תתבצע הצבעה על המועמדים לשיפוט והם ידרגו אותם.

"המועצה כוללת נציגים של כל המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית – נשים, גברים, חרדים, כיפות סרוגות, ערבים ועוד. מדובר בבחירה הכי דמוקרטית שיש. בנוסף, ריבוי המצביעים יקטין את הסיכוי לשכך שיקרו תופעות כמו המלצות וקידומים תמורת דבר כזה או אחר, וזה גם יבטיח שההצבעה תשוטח ויהיה ייצוג הולם לכל הסקטורים באוכלוסיה". 

בנוסף, הוא אומר, "כיום בוועדה מייצגים את בית המשפט שלושה שופטי עליון, למרות שרוב התיקים המשפטיים בישראל מתבצעים בערכאות נמוכות יותר. לכן, חשוב שתהיה נציגות גם של בית המשפט המחוזי וגם של בית משפט השלום. כמו כן, אני מציע שגם הרכב חברי הכנסת ישתנה בוועדה – במקום שני חברי כנסת, אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה, אני מאמין כי המליאה על כל 120 חבריה צריכה להצביע ולדרג את המועמדים לשיפוט. שני הקולות של הכנסת יבואו מהמליאה. לגבי השרים, אפשר להשאיר את נציגי הממשלה כמו שהם כיום". 

"אני מתכנן להוריד את דמי החבר השנתיים שעומדים היום על סכום של כ-1,000 שקל, ל-350 שקל. כל שנה מצטרפים עוד ועוד עורכי דין, אך הפעילות לא גדלה למרות הגידול בתקציב" 

מהו החזון שלך?

"החזון הוא להחזיר את עורכי הדין ללשכה! יש המון עורכי דין שלא מרגישים שייכות ואני רוצה שהם יראו בלשכה בית ושהיא תיתן להם מקסימום שירות".

"אנחנו חייבים לדאוג להחזרת הכבוד לעורכי הדין, חייבים להנחיל נורמות וערכים נקיים ולהילחם בכל דרך בשחיתות. יש להוקיע מתוכנו כל שחיתות ונורמות פגומות"

איך אתה מתכוון לעשות זאת?

"אני מתכנן להוריד את דמי החבר השנתיים שעומדים היום על סכום של כ-1,000 שקל, ל-350 שקל. כל שנה מצטרפים עוד ועוד עורכי דין, אך הפעילות לא גדלה למרות הגידול בתקציב – אז מדוע לשלם כל כך הרבה? למעשה, כל עורך דין שמצטרף ללשכה אמור להוריד את דמי החבר. לצד זאת, גם עורכי הדין צריכים לקבל מקסימום מבחינת השירות, כמו למשל מועדון צרכנות, שיהיה ראוי לקהל של 80 אלף עורכי דין.

"בנוסף, לשכת עורכי הדין אמורה לייצג בשירות הציבורי, עם השתלמויות גמול כמו שקידמתי בתפקידי במחוז ירושלים; ביטחון כלכלי, קרן סיוע כלכלי שאני רוצה להקים שתעזור לעורכי הדין הנמצאים במצב כלכלי לא טוב; שיפור שכר טרחה בענייני מקרקעין והרשימה עוד ארוכה. אנחנו חייבים לדאוג להחזרת הכבוד לעורכי הדין, חייבים להנחיל נורמות וערכים נקיים ולהילחם בכל דרך בשחיתות. יש להוקיע מתוכנו כל שחיתות ונורמות פגומות". 

"קודם יש להסביר לעורכי הדין שהלשכה היא הבית שלהם, גם של אלה הפועלים בפריפריה. כל עורכי הדין יקבלו יחס שוויוני, אני אגרום לכך שהלשכה תתחיל להיות שם עבור עורכי הדין"

מהי עמדתך על הרפורמה המשפטית?

"הרפורמה המשפטית כוללת הרבה מאוד סעיפים. עם חלק מהם רוב האוכלוסיה תסכים ועם חלק לא, ולכן צריך לשנות את חלקם. אני מאמין שנדרש שינוי במערכת, היא חייבת ריענון ומי שיגיד שהיא לא זקוקה לכך הוא מנותק או שעיניו אינן רואות. כיום, כל עורך דין נאלץ להתמודד עם תיקים שנגררים ונסחבים עוד ועוד, או עם המתנה של שעות לדיונים מאוד קצרים. אז לחלוטין יש מה לשנות, אבל לפני שקופצים לקומה הרביעית יש לבנות את המדרגות בשלבים. בנוסף, בעיני להפריד את היועץ המשפטי לממשלה הוא צעד נכון. לא יכול להיות שעורך דין יהיה סנגור מצד אחד ומהצד השני יהיה גם הקטגור. חייבת להיות הפרדה מוחלטת בין שני התפקידים הללו".

מהו הדבר הראשון שתעשה עם כניסתך לתפקיד?

"הדבר הראשון שצריכים לעשות זה קודם להסביר לעורכי הדין שהלשכה היא הבית שלהם, גם של אלה הפועלים בפריפריה. כל עורכי הדין יקבלו יחס שוויוני, אני אגרום לכך שהלשכה תתחיל להיות שם עבור עורכי הדין. אני אשים סוף לפוליטיזציה של הלשכה ואקדם עמדה מקצועית בצורה דיפלומטית ונקייה".

"ראש הלשכה לא נבחר מטעם מפלגה מסוימת, הוא מייצג את חברי הלשכה בלי קשר לעמדות הפוליטיות שלהם. לכן, גם בתוך הכאוס הזה אדע להתנהל, תוך קידום שיח מקצועי ומדויק"

מה דעתך על המתמודדים מולך ומהו היתרון שלך עליהם?

"השיח שמנסים להוביל בבחירות הללו המועמדים האחרים, שמשתמשים בפוליטיקה כבמסך עשן, הוא בעייתי. היום יש ראש לשכה מכהן שהפך את השיח לפוליטי מדי, וכאמור לא מדובר בגוף פוליטי אלא מקצועי. זאת, לצד ראש לשכה לשעבר שפגע בלשכה בצורה אנושה, גם בשל הפרשה שהתפטר בגינה וגם בשל חקיקות שעברו בתקופתו, כגון: תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, חוק חדלות פרעון החדש שגרם נזק לעורכי הדין, יישוב סכסוך במשפחה, הגבלה על שכר טרחה ביטוח לאומי וכו'. שום חקיקה שזכורה לי בתקופתו לא היטיבה עם עורכי הדין אלא רק הזיקה להם. מתמודד נוסף הוא אפי נוה, שהיה מעורב בפלילים והזיק מאוד לתדמית הלשכה, ולכן אין מקום להתמודדות שלו. עורך דין נוסף שמתמודד הוא דורון ברזילי שהיה ראש לשכה ב-2011 וגרם ללשכה נזק עצום כיוון שהוא לא ידע למשול". 

כיצד אתה חושב לנהל את הלשכה בתוך הכאוס המשפטי השורר היום במדינה?

"לשכת עורכי הדין היא ארגון מקצועי שאמור לדאוג לרווחת החברים. מצד אחד, היא אמורה לשמור על שלטון החוק, אך זה לא נותן לגיטימציה לראש הלשכה להפוך אותה לגוף פוליטי. אחרי הכל, הוא לא נבחר מטעם מפלגה מסוימת, הוא מייצג את חברי הלשכה בלי קשר לעמדות הפוליטיות שלהם. לכן, גם בתוך הכאוס הזה אדע להתנהל, תוך קידום שיח מקצועי ומדויק".

(צילום ראשי: פרטי)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה