zap group mishpati logo

האם מגיע לכם החזר מס רכישה ששילמתם על קרקע שרכשתם?

החוק קובע כי עם רכישת קרקע, יש לשלם מס רכישה המחושב לפי גורמים קבועים, אך במקרים מסוימים ייתכן שמגיע לרוכשים החזר. עו"ד טל אביטן, המתמחה בדיני מקרקעין, מסביר

27.06.23
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
האם מגיע לכם החזר מס רכישה ששילמתם על קרקע שרכשתם?

כל אדם בישראל ששקל לרכוש או רכש קרקע או נכס בישראל, התוודע לנושא של מס רכישה, מס שעלינו לשלם לרשות המסים עם ביצוע העיסקה. אולם, על פי הנחיות החוק, במקרים מסוימים ייתכן שיגיע לנו החזר מגובה המס ששולם. עו"ד טל אביטן, המתמחה בדיני מקרקעין, מסביר מתי נזכה לקבל החזר על מס הרכישה ששילמנו וכיצד עושים זאת.

מהו מס רכישה?

על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) בישראל, מי שרוכש זכות במקרקעין מחויב בתשלום מס רכישה לפי מדרגות המתעדכנות אחת לשנה. מס הרכישה מחושב לפי שווי העיסקה, כאשר קיימים שיעורי מס שונים לגבי דירת מגורים שמוגדרת כדירה יחידה, דירות נוספות מעבר לאותה דירה יחידה וזכויות במקרקעין שלא מיועדים למגורים כמו מסחר, חקלאות וכדומה.

מדרגות המס מתפרסמות מדי שנה והן מחושבות בהתאם לסוג הדירה (דירה יחידה או לא) ובהתאם לשווי העיסקה לרכישת הקרקע. כלומר, ככל ששווי העיסקה גדול יותר, שיעור המס מהעיסקה יהיה גדול יותר ולמי שבבעלותו רק דירה אחת, שווי המס נמוך יותר.

רבים לא יודעים כי אם נרכשה קרקע והתקבל עבורה היתר למגורים בתוך שנתיים מיום הרכישה – הרוכש זכאי להחזר מס רכישה ששילם  

מתי קיימת זכאות להחזר מס רכישה?

עו"ד אביטן, מלווה רוכשים רבים בעסקה החשובה בחייהם – רכישת נכס מקרקעין. לדבריו, רבים אינם מודעים לכך שייתכן שמגיע להם החזר על מס הרכישה ששולם ולעתים מדובר בהחזר של אלפי שקלים ויותר. "רבים לא יודעים", אומר עו"ד אביטן, "כי אם נרכשה קרקע והתקבל עבורה היתר למגורים בתוך שנתיים מיום הרכישה – הרוכש זכאי להחזר מס רכישה ששילם".  

ההסבר לדברי עו"ד אביטן הוא בנפתולי החוק. "בעת שרוכשים קרקע מהמינהל או מאדם פרטי", מסביר עו"ד אביטן, "משלמים 6% מס רכישה, אולם במידה שבמועד הרכישה קיימת תב"ע המאפשרת בנייה של יחידת דיור אחת לפחות ומתקבל היתר לבנייה בתוך שנתיים, אזי תשלום המס עומד למעשה על 5% ועל כן למעשה מגיע ההחזר".

מומלץ בטרם מבצעים את המהלך, לפנות לייעוץ של עורך דין המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין ולקבל הכוונה

מה עושים במצב כזה?

"בשנים האחרונות ניתן לדרוש את החזר המס דרך רשות המסים באמצעות טפסים מקוונים שמאפשרים לברר את הזכאות לקבלתו. כל אזרח יכול למעשה לפנות לרשות המסים ולבדוק את עמדתו".

הדרך לבירור הזכאות להחזר הינה פשוטה ויעילה מתמיד. יחד עם זאת, על מנת לדאוג למלוא מיצוי הזכויות, מומלץ בטרם מבצעים את המהלך, לפנות לייעוץ של עורך דין המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין ולקבל הכוונה. עורך דין מנוסה הבקיא בסעיפי החוק ידע לסייע לרוכשים לקבל את מלוא ההחזר המגיע להם, במידה שמגיע.   

(צילום: שאטרסטוק)

טל אביטן משרד עו"ד

טל אביטן משרד עו"ד

עו"ד טל אביטן, מייסד המשרד, בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) ותואר שני במשפטים (LL.M)עם התמחות במקרקעין בהצטיינות.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • פותחים דף חדש באמצעות איחוד הלוואות

    פותחים דף חדש באמצעות איחוד הלוואות

    איחוד הלוואות שונות תחת הלוואת המשכנתא מאפשר לעשות סדר בהחזר החודשי ולהתאים אותו ליכולות ולצרכים הכלכליים השוטפים שלכם. מדריך
    5 דק'
  • תמ"א 38: סיכונים ובטוחות

    תמ"א 38: סיכונים ובטוחות

    ניצבים בפני חתימה על תמ"א 38 - ומפנטזים על הדירה החדשה והמשודרגת? חשוב כי תבינו את הסיכונים ותתנו את הדעת על הבטוחות. מדריך
    11 דק'
  • כללי התנהלות בטוחה בעסקאות השקעה בחו"ל

    כללי התנהלות בטוחה בעסקאות השקעה בחו"ל

    פרשה משפטית שנסגרה ממש בימים אלה היא דוגמה מצוינת להשקעה שעל פניו היתה יכולה להיות טובה, אבל הסתבכה: תושב ישראל השקיע מאות אלפי שקלים בעסקת נדל"ן בארה"ב לאחר שראה פרסומים של גורמים שלכאורה נראו ישראליים והבטיחו רווחים ודאיים. על מה שקרה בהמשך, כיצד רומה וכמעט איבד את רוב כספו בעיסקה, בכתבה הבאה
    5 דק'
טל אביטן משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה