zap group mishpati logo

רכב אספנות – הגדרה וחוקים

רכבי אספנות הם רכבים ישנים אך מתוחזקים היטב והם מושכים המון תשומת לב בשל מראה הוינטאג' הייחודי. מהו גילו המינימלי של רכב אספנות ומה המס שתצטרכו לשלם עליו?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
02.07.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
רכב אספנות – הגדרה וחוקים

עיקרי הכתבה:

  • ההגדרה של רכב אספנות השתנתה במהלך השנים. בעבר, רכב שהוגדר כרכב אספנות היה רכב נדיר, אך כיום כל כלי רכב בן יותר מ-30 שנה נחשב לרכב אספנות וזה כולל גם משאיות, אופנועים ואוטובוסים.
  • רכב אספנות לא יכול לנסוע על הכביש בכל שעות היום בימי חול והשעות שנחשבות לשעות העומס, בין 07:00 ל-09:00 אסורות לרכבי אספנות, במטרה למנוע פגיעה בזרימת התנועה בכבישים. גם בערבי חג שאינם יום שישי אסורה הנסיעה לרכבי אספנות.
  •  יש לרשום רכב אספנות פעם בשנה במשרד התחבורה, כולל הצגת טסט ממוסך מורשה, לעומת "רכב מיושן" - רכב שמלאו לו 19 שנה - אותו יש לרשום פעמיים בשנה.
    _____________________________________________

ההגדרה של רכב אספנות השתנתה במהלך השנים. בעבר, רכב שהוגדר כרכב אספנות היה רכב נדיר, אך כיום כל כלי רכב בן יותר מ-30 שנה נחשב לכזה, וההגדרה חלה על משאיות, אופנועים, אוטובוסים ועוד. בישראל, מחזיקי רכבי אספנות נהנים מהטבות בשל שימור רכב אספנות, לרבות הנחה משמעותית בביטוח החובה של הרכב, ונראה שאלה המחזיקים באותם רכבים לא מתרגשים מהתחזוקה הבלתי פוסקת שלהם, כי בכל זאת – הם מחזיקים בפיסת היסטוריה.

מה עוד חשוב שתדעו לפני שאתם מחליטים לרכוש רכב אספנות? הפרטים בשורות הבאות:

הידעתם? "חוק הפטור ממס רכב וינטאג'" מעניק פטור ממיסוי מסוים לרכבי אספנות, כגון: מיסוי על דלק, דמי רישום וביטוח. המטרה: לעודד החזקה של רכבי אספנות כדי לשמר רכבים היסטוריים

רכב אספנות - חוקים

בשל ייחודיותם של רכבי האספנות, תקפים לגביהם חוקים מסוימים שלא תקפים על רכבים שלא נחשבים לכאלה. מטרתם של חוקים אלה היא לדאוג שהרכבים יישמרו במצב תקין ובטיחותי ושלא יהוו סכנה. החוק המרכזי המתייחס לרכבי אספנות בישראל נקרא "חוק שימור רכבי אספנות", המחייב בעלים של רכבי אספנות לדאוג לשמר אותם במצבם המקורי, או במילים אחרות - לא לשנותם אלא לשמר את הקיים. בנוסף, לפי החוק, בעלי הרכבים מחויבים לרשום את רכבם במשרד התחבורה ולהתקין על הרכב לוחית רישוי המתאימה לרכב אספנות.

חוק נוסף המתייחס לרכבי אספנות נקרא "חוק הפטור ממס רכב וינטאג'", המעניק פטור ממיסוי מסוים לרכבי אספנות, כגון: מיסוי על דלק, דמי רישום וביטוח. המטרה של חוק זה היא לעודד החזקה של רכבי אספנות כדי לשמר רכבים היסטוריים וכמובן כדי שנראה אותם כמה שיותר על כבישי ישראל.

החוק השלישי בנוגע לרכבי אספנות מתייחס לתאונות דרכים של אותם רכבים ונקרא "חוק תאונות רכבי אספנות". לפי החוק, יש לדווח על תאונה בה מעורב רכב אספנות. החוק הרביעי הוא "חוק הבטיחות בדרכים לרכבי אספנות", המחייב נהגים להקפיד על נהיגה זהירה במיוחד ברכבים העתיקים. החוק החמישי לגבי רכבי אספנות הוא "חוק רישום רכבי אספנות", המחייב את בעלי הרכבים לרשום את הרכב במשרד התחבורה.

מתי רכב מוגדר כרכב אספנות בישראל?

רכב אספנות יכול להיות רכב פרטי, אופנוע, אוטובוס, רכב חילוץ, רכב עבודה, רכב מסחרי ועוד, אך כדי שהרכב ייחשב לרכב אספנות הוא צריך לעמוד בשני תנאים עיקריים:

  • חלפו 30 שנה ומעלה ממועד הייצור שלו.
  • המשקל הכולל של הרכב לא עולה על 12,000 ק"ג.

מיסוי על יבוא רכב אספנות

אם לא הצלחתם למצוא את רכב החלומות שלכם בישראל, אתם תמיד יכולים לבצע ייבוא מחו"ל – בין אם של רכב חדש או רכב אספנות. יחד עם זאת, חשוב שלהביא בחשבון כי המס על יבוא רכב אספנות בישראל עומד על 101% אחוז במידה שקיים הסכם שכר, אך אם הסכם כזה לא קיים מול המדינה שממנה אתם מבקשים לייבא, תשלמו מס של 115%. מנגד, המס על רכב נוסעים רגיל עומד על 114% כאשר מדובר בייבוא ממדינה עם הסכם שכר, אך אם מדובר ברכב שאתם מעוניינים לייבא ממדינה ללא הסכם תצטרכו לשלם 115% מס.

החל משנת 2011 רכבי האספנות בישראל החלו לקבל לוחית רישוי מיוחדת, עם סיומת של המספר 55. לוחית רישוי תקנית של רכב אספנות צריכה לכלול את צמד המילים "רכב אספנות"

 מתי רכב אספנות יכול לנסוע בכבישי הארץ?

רכב אספנות לא יכול לנסוע על הכביש בכל שעות היום בימי חול – וליתר דיוק בין השעות 07:00-09:00, שנחשבות לשעות העומס בדרכים, אסור לרכבי אספנות לנוע בכבישים וזאת במטרה למנוע פגיעה בזרימת התנועה. בנוסף, גם בערבי חג שאינם יום שישי אסור לנסוע עם רכב אספנות.

לוחית רישוי - רכב אספנות

החל משנת 2011 רכבי האספנות בישראל החלו לקבל לוחית רישוי מיוחדת, עם סיומת של המספר 55. לוחית רישוי תקנית של רכב אספנות צריכה לכלול את צמד המילים "רכב אספנות".

מגבלות רכב אספנות

את רכב האספנות יש לרשום פעם בשנה במשרד התחבורה כולל הצגת טסט ממוסך מורשה. זאת, לעומת "רכב מיושן' רכב שמלאו לו 19 שנים, שאותו יש לרשום פעמיים בשנה. מגבלה נוספת היא כאמור האיסור לנסוע עם הרכב בימי חול בין השעות 07:00-09:00 וגם בערבי חג שאינם יום שישי.

אגרת רישוי - רכב אספנות

אם רכב האספנות שלכם עמד שנים בחניה הביתית שלכם ללא רישיון למשל, כאשר תרצו לנסוע עליו תצטרכו לשלם אגרה חד פעמית של 350 שקל למשרד הרישוי. כמו כן, לפני שאתם בוחרים לרכוש רכב אספנות, כדאי לשים לב למספר פרמטרים שיסייעו לכם להבין את רמת התחזוקה שתידרשו להשקיע בו, למשל, בחלקים המכניים ברכב, בריפודים, האם חסר לו פריטים עיצוביים ייחודיים לו ועוד. נסיעה טובה ובטוחה! 

(צילום ראשי - רכב אספנות: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה