zap group mishpati logo

פרופ' שקמה ברסלר: "דרישות המחאה אינן נענות במתווה ההסתדרות"

פרופ' שקמה ברסלר-שוורצמן, ממובילות המחאה, מסבירה מדוע מתווה ההסתדרות הוא מתווה לא מספק לטעמה ומזהירה מהעתיד לבוא במדינה אם חוקי הרפורמה יעברו. ראיון

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
23.07.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
פרופ' שקמה ברסלר: "דרישות המחאה אינן נענות במתווה ההסתדרות"

פרופ' שקמה ברסלר-שוורצמן (43), פיזיקאית במקצועה, היא אחת מהדמויות הבולטות ביותר במחאה נגד ההפיכה המשפטית. אך מחאות זה לא דבר חדש עבורה. לפני המחאה הנוכחית, ברסלר-שוורצמן הקימה יחד עם אחיה, ירדן ואייל, את תנועת הדגלים השחורים, שהוקמה על רקע הבחירות לכנסת ה-23 והסירוב של יולי אדלשטיין לפנות את תפקיד יושב ראש הכנסת.

עם כל הכבוד למחאה ההיא, היא קטנה בכמה מידות ביחס למחאה שאותה היא מובילה כיום - מחאה שנלחמת ברפורמה המשפטית שהממשלה מתעקשת לממש גם במחירים קשים מנשוא, ביניהם הפגנות המוניות שמבעירות את המדינה, סיכון יחסינו עם ארה"ב והפסקת התנדבותם של טייסים ולוחמים רבים למילואים. שקמה ומאות אלפים אחרים מוחים כבר שבעה חודשים ללא הפסקה כמעט.

מה מניע את האישה המרשימה הזו להמשיך להוביל את המחאה החשובה ביותר בהיסטוריה הישראלית וגם מה היא חושבת על מתווה ההסתדרות? בשורות הבאות.

"אני מאמינה בשיח עם כל אדם שמדבר על הצורך בשמירה על העם ועל שלמותו. אין ספק שבסופו של דבר ההסכמות לא ייראו בדיוק כפי שאנחנו או תומכי הרפורמה רוצים"

מהי מטרתה העיקרית של המחאה? מתנגדיה טוענים שמדובר במחאה נגד הממשלה ולא נגד הרפורמה.

פרופ' ברסלר-שוורצמן: "יש למחאה שתי מטרות עיקריות מהיום הראשון והן חד משמעיות. הראשונה, שיסירו את אקדח החקיקה מהרקה של כולנו, והשנייה שיקבעו בצורה חוקית שינויים בשיטת המשטר, שיעברו אך ורק בהסכמה רחבה. המחאה לא קמה אחרי הקמת הממשלה אלא אחרי אותו נאום מפורסם של יריב לוין. אז נכון שהיו קבוצות מחאה גם קודם אבל הן נדבך שנטמע בתוך המחאה המרכזית, שקמה לאחר מכן".

היום ביצעתם פעילות מאחדת עם תומכי הרפורמה. האם יש מקום לשיח מכבד עם הצד השני?

"מדובר בקבוצה של אנשים עם מסר מאוד פשוט – לאחד אנשים עם דעות שונות המסכימים שצריך להגיע להסכמות נרחבות. הם ביקשו לעשות אירוע שמחבר את הקרע, לכן הסכמתי להצטרף. אני מאמינה בשיח עם כל אדם שמדבר על הצורך בשמירה על העם ועל שלמותו. באירוע היה שיח מכבד והיתה תחושה טובה, אבל אין ספק שבסופו של דבר ההסכמות לא ייראו בדיוק כפי שאנחנו או הם רוצים".

בצהרי היום פורסם מתווה ההסתדרות, עליו חתומים פרופ' יובל אלבשן, פרופ' ידידה שטרן ועו"ד רז ניזרי. על בסיס המתווה, עילת הסבירות תצומצם משמעותית ולא יהיה ניתן לפסול על בסיסה בלבד החלטות ממשלה או שרים, לרבות החלטות בגין מינויי שרים. מה שאומר שגם במתווה שהוצע, עילת הסבירות כמעט מתבטלת. בנוסף, במסגרת המתווה הוצע כי הממשלה תתחייב שלא לבצע חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא רוב של 75 חברי כנסת בשנה וחצי הקרובות.

מה דעתך על מתווה ההסתדרות? האם הוא מקובל על המוחים?

"אני עוד צריכה ללמוד אותו לעומק, אך ברמה העקרונית -האם דרישות המחאה מתממשות דרך המתווה הזה? התשובה היא לא", אומרת ברסלר-שוורצמן באכזבה. "אין גניזה של החקיקה אלא השהיה בלבד, מה שאומר שהחוקים ימשיכו להיות מקודמים. יחד עם זאת, מדובר בהזדמנות לעצור את החקיקה וכמובן שהמתווה הוא טוב יותר מהחקיקה הנוכחית, אבל גם כאן יש המון פרצות".

"הממשלה מובלת על ידי קבוצה מאוד קיצונית, שרואה בהזדמנות שנקלעה לידיה הזדמנות היסטורית, והם מנסים להשיג מכל היד. זו קבוצה שבאופייה ובטבעה רוצה פה מדינה שהיא אחרת לחלוטין. הם רוצים מדינת הלכה"

אם המתווה יעבור, תמשיכו במחאה?

"כמו שאמרתי, עדיין לא היתה לי הזדמנות ללמוד את המתווה לעומק. אין לי תשובה כרגע".

אם ביטול עילת הסבירות יעבור בקריאה שניה ושלישית, המחאה תחריף?

"כמובן שהמחאה תמשיך. גם ההסתדרות אמרה שהם יקדמו השבתה מלאה במקרה כזה, בה תומכים רבים מראשי המשק. בסופו של דבר, זה טוב שמחפשים פתרון, אך צריך לוודא שהוא אכן פתרון טוב ושהוא מספק הגנה לשומרי הסף".

מה יקרה אם לא תושג אף פשרה?

"מה שמתרחש כאן דומה מאוד למה שקרה בהונגריה ופולין. כלומר, הטקסט ההיסטורי כבר נכתב, וזה מה שיקרה גם פה אם ההפיכה לא תיפסק. ברור מה סוג כזה של חקיקה יכול לגרום למדינת ישראל. זו שיטת סלמי לכל דבר וכל עוד לא מתחייבים שהשינויים יתנהלו בהסכמה רחבה, ימשיכו בשינויים קיצוניים. האידיאולוגיה של הממשלה הזו לגמרי נחשפה. הם מוכנים להקריב את בטחון המדינה בשביל ההפיכה הזו, ולכן אי אפשר שלא לחשוב שלא מתרחשת כאן שיטת סלמי. כדי להאמין שזה לא קורה, אנחנו צריכים לסמוך על הממשלה בלבד, אך למעשה הציבור צריך לחוש בטוח במקומו בעיקר בגלל שיטת המשטר הדמוקרטית הכוללת איזונים ובלמים, שמעוגנת בחוק, ולא על פי ממשלה משתנה כזו או אחרת".

"אנחנו רוצים מדינה שלא תאפשר לכל ממשלה לשמוט את הקרקע המשטרית של המדינה. נכון למתווה הנוכחי של ההסתדרות, ניתן להביא אותם למצב של הקפאה לפרק זמן מסוים, ומקווה שבסוף החקיקה תתבטל בכללותה"

למה לדעתך הממשלה ממשיכה בשלה?

"הממשלה מובלת על ידי קבוצה מאוד קיצונית, שרואה בהזדמנות שנקלעה לידיה הזדמנות היסטורית, והם מנסים להשיג מכל היד. זו קבוצה שבאופייה ובטבעה רוצה פה מדינה שהיא אחרת לחלוטין. הם רוצים מדינת הלכה עם חוסר שוויוניות. מרבית הציבור, כולל מרבית ממצביעי הליכוד, לא שם - הם רוצים מדינה נורמלית. אנחנו רוצים מדינה שלא תאפשר לכל ממשלה לשמוט את הקרקע המשטרית של המדינה. נכון למתווה הנוכחי של ההסתדרות, ניתן להביא אותם למצב של הקפאה לפרק זמן מסוים, ומקווה שבסוף החקיקה תתבטל בכללותה".

האם את אופטימית?

"אני תמיד אופטימית, אף אחד לא נמצא ברחובות שבעה חודשים בלי אופטימיות".

(בתמונה הראשית, פרופ' שקמה ברסלר-שוורצמן. צילום: רוני גרף)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה