zap group mishpati logo

שביתת הרופאים והחקיקה המשפטית – השביתה הבאה בפתח?

שביתת הרופאים במחאה על ביטול חוק עילת הסבירות אמנם הופסקה היום, אבל בפתח, אומרים בהסתדרות הרפואית, צפויות שביתות נוספות במערכת הבריאות

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
25.07.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
שביתת הרופאים והחקיקה המשפטית – השביתה הבאה בפתח?

עיקר הכתבה:

  • ההסתדרות הרפואית השביתה הבוקר את בתי החולים והמרפאות במחאה על כך שהממשלה לא הסכימה לרכך את ביטול חוק עילת הסבירות בתחומי ענף הבריאות, וזאת כדי למנוע מינויים פוליטיים.
  • משרד הבריאות הוציא בקשה לצו מניעה לרופאים, ובית הדין לעבודה הורה להם על הפסקת השביתה.
  • מאחר שההסתדרות הרפואית הכריזה כבר בסוף השבוע האחרון על סכסוך עבודה, ככל הנראה לפנינו שביתות נוספות בבתי החולים, קופות החולים ועוד.
    _______________________________________

​​​​​​​במחאה על אישור חוק ביטול עילת הסבירות שעבר אתמול (ב') בכנסת, הכריזה אמש ההסתדרות הרפואית על שביתת רופאים ל-24 שעות. בנוסף, יותר מאלף רופאים הביעו רצון לבצע רילוקיישן למדינה אחרת – קבוצה ייעודית בווטסאפ, שנפתחה ביממה האחרונה, "מתפוצצת" מעודף פניות. מהי משמעות השביתה במערכת הבריאות ומה הן ההשלכות הצפויות על קהל המטופלים?

ללא עילת הסבירות, אין דרך לדאוג לאינטרס בריאות הציבור ובין הדוגמאות: ביטול המס על המשקאות הממותקים שהממשלה הנוכחית הוציאה לפועל בעקבות לחץ החרדים

התנגדות הסתדרות הרופאים בישראל

ההסתדרות הרפואית, בראשותו של פרופ' ציון חגי, החליטה להשבית את מערכת הבריאות למשך 24 שעות, כמחאה על חקיקת ביטול עילת הסבירות. בהודעה לעיתונות שפרסמה הר"י, מסר פרופ' חגי כי הר"י דרשה שבמסגרת נסיונות הפשרה יוסכם כי עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות, אולם "הקואליציה התעקשה לאשר את ביטול עילת הסבירות במתכונתה הרחבה והמסוכנת". בדבריו הוסיף כי ללא עילת הסבירות אין דרך לדאוג לאינטרס בריאות הציבור ובין הדוגמאות, ביטול המס על המשקאות הממותקים שהממשלה הנוכחית הוציאה לפועל בעקבות לחץ החרדים.

סכסוך עבודה ושביתת הרופאים

לאחר העיצומים במערכת הבריאות בשבוע שעבר, שהשביתו חלקית את המוסדות הרפואיים למשך שעתיים בשעות הבוקר, הכריזה ההסתדרות הרפואית בסוף השבוע האחרון על סכסוך עבודה, הכרזה שמאפשרת לה לנקוט בהמשך בשביתות. בהודעה שפרסמה צוין: "הוחלט להכריז על סכסוך עבודה שיאפשר להסתדרות הרפואית להכריז על שביתה במערכת הבריאות בשל הפגיעה הצפויה בתנאי עבודת הרופאים עקב מניעת בקורת שיפוטית, בין היתר על החלטת שר בדבר פיטורין, מינויים, התליית רישיון ועוד". בניגוד לשביתת האזהרה הקודמת, השביתה היום מהווה יריית פתיחה לשביתות נוספות שעלולות לשבש את חיים  המטופלים והחולים הנזקקים לשירותי רפואה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית: "לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית"

שביתת הרופאים – צו מניעה

היום התקיימה שביתת רופאים ברוב מוסדות ומתקני מערכת הבריאות, עד להחלטת בית הדין לעבודה שהורה על הפסקתה בצהריים (13:00). עם זאת, בירושלים מוסדות הרפואה עבדו כרגיל כדי שיוכלו במידת הצורך לקלוט מפגינים שזקוקים לטיפול.

משרד הבריאות מיהר להגיש אמש בקשה לצו מניעה לשביתת הרופאים, ובדיון שנערך הבוקר בבית הדין האזורי לעבודה בבת ים הורתה השופטת אריאלה גליצר כ"ץ לעצור את השביתה. בתגובה מסר יו"ר ההסתדרות הרפואית כי "לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית".

שביתת הרופאים – חולים נאלצו להזמין תור חדש

טיפולי דיאליזה, IVF, טיפולים אונקולוגיים הוחרגו היום מהשביתה, ולכן המטופלים שזקוקים להם יכולים לנשום לרווחה. יחד עם זאת מרפאות החוץ לא עבדו, ולכן כל מי שהוזמן למרפאת חוץ ייאלץ להזמין תור חדש. עם זאת, חדרי המיון עבדו כרגיל, וקופות החולים פעלו בנוהל "רופא תורן".

בטרם הופסקה, שביתת הרופאים היום כללה את בתי החולים הכלליים, בתי החולים הגריאטריים, בתי החולים הפסיכיאטריים ובתי החולים השיקומיים, שפעלו במתכונת שבת

החלוקים הלבנים הקדימומ והודיעו על שביתת הרופאים

מטה המאבק של הרופאים - "החלוקים הלבנים" - הודיע אתמול, עוד טרם הועבר החוק לביטול עילת הסבירות: "הממשלה הדורסנית, האטומה, המשיחית והגזענית מעבירה ברגעים אלה את ההפיכה המשטרית. מחר, ביום הראשון לדיקטטורה, שובתים! עבודה במתכונת חירום. משאירים תורנים וכוננים. לא נפקיר את המטופלים, לא נפקיר את מערכת הבריאות ולא נפקיר את המדינה. שביתה! שביתה! שביתה!".

אילו מוסדות רפואיים שבתו?

בטרם הופסקה, שביתת הרופאים היום כללה את בתי החולים הכלליים, בתי החולים הגריאטריים, בתי החולים הפסיכיאטריים ובתי החולים השיקומיים, שפעלו כאמור במתכונת שבת. מרפאות החוץ נסגרו אך טיפולי החירום פעלו כרגיל. גם טיפול נמרץ, חדרי המיון והלידה, טיפולי IVF, פגיות וטיפולים אונקולוגיים פעלו כבשגרה. ניתוחים דחופים בוצעו בהתאם להחלטת ועדת חריגים. למעט בירושלים, גם המרפאות הקהילתיות שבתו ועבדו בנוהל חירום של רופא תורן או שני רופאים – בהתאם לגודל המרפאה ומספר המטופלים.

(צילום: מטה המאבק של הרופאים - "החלוקים הלבנים")

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה