zap group mishpati logo

פטור מויזה לארה"ב – הכל על ההחלטה ועל אישור ה-ESTA החדש

מי זכאי, כמה יעלה הפטור ומתי הוא ייכנס לתוקף? פטור מויזה לארה״ב מגשים לישראלים רבים את החלום האמריקאי. אז רגע לפני שקונים כרטיס לתפוח הגדול, מה כדאי לדעת? מהפוליטיקה ועד הביורוקרטיה

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
27.09.23
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
פטור מויזה לארה"ב – הכל על ההחלטה ועל אישור ה-ESTA החדש

עיקרי הכתבה:

> לאחר תהליך ממושך וארוך שבמהלכו צומצם שיעור מסורבי הכניסה מישראל לארה״ב והורחב עוד שיתוף הפעולה הבטחוני בין ישראל לארה״ב, ארה״ב צפויה להכריז על הצטרפותה של ישראל למסלול הפטור מויזה.

> השינוי ככל הנראה ייכנס לתוקף בחודש נובמבר הקרוב ויאפשר לישראלים המבקשים לטוס לארה״ב לקבל אישור כניסה למדינה (ESTA) באמצעות טופס מקוון שעלותו 21 דולר בלבד.

> אישור הכניסה יתקבל עד 72 שעות בלבד לאחר מילוי הטופס, יהיה תקף לשנתיים ויאפשר כניסה לארה״ב לפרק זמן של עד 90 יום.
 _______________________________________________________________________

תהליך הכניסה לארה"ב ללא ויזה

אנטוני בלינקן, שר החוץ האמריקאי, אמור לחתום השבוע על המסמך שיגיש את ישראל למועמדות לתכנית הפטור מויזה לארה"ב, שנקראת גם Visa Waiver. החותם הסופי יינתן בידי השר להגנת המולדת אלחנדרו מיורקס, שיחתום רשמית על הצטרפותה של ישראל ל-40 מדינות נוספות שהאזרחים שלהן לא נדרשים להוציא ויזה על מנת להיכנס לארה״ב. מה זה בעצם אומר?

כיצד קיבלה ישראל פטור מויזה לארה"ב?

בחודש נובמבר אשתקד, שרת הפנים דאז איילת שקד הודיעה על התקדמות במסלול לפטור מויזה, כשצייצה בטוויטר: ״אחרי עבודה אינטנסיבית, בעוד שבועיים יתפרסם אחוז הסירוב השנתי של ישראל, כשהמקסימום לכניסת ישראל לתכנית הפטור מויזות לארה״ב הוא 3%. עבדנו רבות כדי להגיע ליעד ואני מאמינה ומקווה שבעוד שבועיים תהיה בשורה שעמדנו ביעד ובכך תיסלל הדרך לקבלת הפטור״.

כלומר, על מנת להיכנס למסלול פטור מויזה, על ישראל היה להוכיח כי שיעור מסורבי הכניסה מישראל לארה״ב ירד מתחת ל-3%. את הדרך לשם הנהיגה השרה באמצעות מאמצי הסברה, למשל בנוגע למנהג של טיול אחרי צבא שגרם לכך שצעירים רבים, שעדיין לא נכנסו למעגל העבודה או נרשמו ללימודים, אינם עומדים בתנאי הסף לקבלת הויזה ולכן גורמים לעלייה מעוותת באחוז הסירובים. נוסף על כך התגלה כי אחוז נרחב מהסירובים קשור בטעויות טכניות במילוי טפסי הבקשה לויזה, טפסים ארוכים בשפה האנגלית. לכן, יצא קמפיין הסברה שהצליח להפחית משמעותית את כמות הטעויות במילוי הטפסים.

שיתוף פעולה בטחוני

מדובר בשיתוף פעולה בטחוני נרחב בין ארגונים כמו רשות האוכלוסין, רשות המסים, המשטרה והשב״כ. לפני השדרוג ביחסים בין הגופים השונים בשתי המדינות, יכלו מבוקשים על ידי הרשויות בארה״ב או האינטרפול להיכנס לישראל ללא התראה אוטומטית, ובאותה מידה גם בכיוון ההפוך, פושעים ישראלים יכלו להיכנס לארה״ב ולהימלט מהרשויות בארץ.

מלבד המגעים והמאמצים לשיתוף פעולה בין המדינות במעקב אחרי מבוקשים, בחודשים האחרונים ישראל הסכימה על שורה של הקלות תנועה עבור פלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית בגדה המערבית וברצועת עזה. ישראל תידרש להפגין יחס שוויוני כלפי פלסטינים עם אזרחות אמריקאית ללא כל אפליה על רקע מוצא, דת או לאום, בנקודות הכניסה והיציאה שלה.

בחודש שעבר פורסם ב"הארץ" כי על פי נתונים של מערכת הביטחון, למעלה מ-12 אלף פלסטינים-אמריקאים שמקום מגורם בגדה המערבית נכנסו לישראל, בשבועות הבודדים מאז שישראל החלה להקל על תנאי הכניסה שלהם על מנת לעמוד בדרישה האמריקאית. פלסטינים אלה זכאים לשהות בישראל כחוק למשך 90 יום על ויזת תייר, אולם במערכת הביטחון סבורים כי רבים מהם ינצלו את ההזדמנות כדי לעבוד באופן לא חוקי בישראל.

הכניסה לארה"ב עד היום

ישראלים רבים מכירים את התהליך להוצאת ויזה אמריקאית, תהליך מפרך שמתחיל בקביעת תור לביקור בשגרירות ארה״ב בירושלים או בקונסוליה בתל אביב, ממשיך בהמתנה ארוכה בתורים, שבמסגרתה מפספסים יום עבודה, ומסתיים בתשלום של 140 דולר עבור ויזת התייר, שתגיע – אם תגיע - רק לאחר מספר שבועות. אמנם ויזת התייר שמוציאים בשגרירות תקפה לעשר שנים אך היא גם כרוכה בתהליך ארוך שנעשה מפרך עוד יותר בתקופת הקורונה, שהוכיחה כי יש צורך להקל על התהליך.

אישור ESTA לישראלים – מה הם היתרונות במקום ויזה רגילה?

הפטור מויזה לאזרחי ישראל יאפשר כניסה מהירה, פשוטה וזולה לארה״ב לעומת ויזה רגילה שמוציאים בשגרירות. הנה כל הפרטים:

מתי ייכנס לתוקף הפטור מויזה לארה״ב?

השינוי ייכנס לתוקף, ככל הנראה, בחודש נובמבר הקרוב ויאפשר לישראלים המבקשים לטוס לארה״ב לקבל אישור כניסה למדינה באמצעות טופס מקוון.

האם כל אזרח ישראלי יכול להגיש בקשה לאישור ESTA?

ישראלים שמחזיקים בדרכון ביומטרי יוכלו ליהנות מגישה למסלול ה-ESTA -Electronic System for Travel Authorization. מי שעדיין מחזיקים דרכונים מהסוג הישן ייאלצו להוציא ויזה במסלול הרגיל שהיה נהוג עד כה.

מהו תהליך הבקשה לאישור ESTA?

מסלול ה-ESTA הוא למעשה מערכת אלקטרונית, טופס מקוון שבמסגרתו יש לענות על שאלות רבות: תאריך לידה, נתונים ביוגרפיים, מידע על הדרכון, שאלות בנוגע לתקופות קודמות שבהן שהיתם בארה"ב, מחלות, מעצרים, הרשעות בגין מעשים פליליים ועוד.

בנוסף על כך, עלות הרישום תהיה זולה יותר מעלות הויזה הרגילה ותעמוד על 21 דולר. אישור הכניסה יגיע תוך 72 שעות ממילוי הטופס, כשבפועל הרוב צפויים לקבל אישור בתוך שעות ספורות.

מהו תוקפו של אישור ESTA?

אישור ESTA יהיה תקף לשנתיים ויאפשר כניסה לארה״ב לפרק זמן של עד 90 יום. זאת, לעומת ויזת תייר רגילה שמוציאים בשגרירות,ה מאפשרת כניסה לאמריקה לפרק זמן של עד חצי שנה. במקרה של החלפת דרכון, שינוי שם, מגדר או אזרחות, יש להוציא אישור ESTA מחודש.

האם הפטור מויזה מבטל ויזה קיימת לארה״ב?

מסלול ה-ESTA אינו מבטל את מסלול הויזה הרגיל שהיה נהוג עד כה, אלא נוסף לצידו. לכן, אם יש ברשותכם ויזה קיימת, היא תאפשר לכם להיכנס לארה״ב כל עוד היא תקפה.

מה הן המגבלות על אישור ESTA?

מלבד הסוגיה של מחוסרי דרכון ביומטרי, יש מגבלות גם על בעלי עבר פלילי. אמנם אין זה בהכרח אומר שתישלל הכניסה לארה״ב, כלומר עצם מעצר או הרשעה לא יובילו לסירוב מיידי דרך תכנית ה-ESTA, אך השגרירות מייעצת במקרים כאלה להגיש בקשה לויזת תייר. כאשר מדובר בעבירות חמורות במיוחד, ככל הנראה שהכניסה לארה״ב תישלל.

מה הם הסיכונים בנסיעה לארה"ב עם אישור ESTA במקום ויזה?

הסיכון הוא בעיקר ביחס לזמן השהייה. תייר המחזיק באישור ESTA יכול לשהות בארה״ב למשך תקופה של 90 יום. מעבר לכך תישלל לו לצמיתות האפשרות להוציא אישור ESTA מחודש וייתכן שגם יהיו קשיים בהוצאת ויזה דרך השגרירות. כמו כן, אישור ESTA אינו החותם הסופי בנוגע לכניסה חופשית לארה״ב. שיקול הדעת האחרון נמצא בידי פקיד ביקורת הגבולות בשדה. אדם מעורר חשד, שלא יידע לספר על מטרת שהותו בארה״ב, עלול לקבל סירוב כניסה למדינה.

האם יש חשש שהאישור ESTA יבוטל או ישונה בעתיד?

יש מדינות, כמו ארגנטינה ואורוגואי שהוצאו מתכנית הפטור עקב אחוז גבוה של שוהים בלתי חוקיים בארה״ב שהגיעו מהן וניצלו לרעה את הפטור. כמו כן, עקב סוגיית הונאת דרכונים גדולה בהונגריה, שבמסגרתה מאות זרים השיגו דרכון הונגרי, ארה"ב הודיעה באוגוסט השנה כי אזרחים שלא נולדו בהונגריה לא יוכלו ליהנות מהפטור ותוקפו של אישור ה-ESTA צומצם משנתיים לשנה, יחד עם הכניסה לארה״ב שהוגבלה לפעם בשנה.

טיסות לארה"ב

יש כיום מספר חברות שמציעות טיסות ישירות לארה״ב מישראל, ביניהן אל על, דלתא, אמריקן איירליינס ויונייטד. אולם, ככל שמספר הטסים לארה״ב יעלה מדי שנה בעקבות אישור ה-ESTA, יגדל הביקוש לטיסות ולכן גם ההזדמנויות הכלכליות לחברות התעופה השונות, מה שאולי יוביל לפתיחה של קווים ישירם נוספים ליעדים חדשים וקיימים בארה״ב, יחד עם כניסה של חברות תעופה חדשות.

(צילום: שאטרסטוק) 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה