zap group mishpati logo

גז מדמיע בחוק הישראלי: מה מותר ומה אסור?

גז מדמיע חוקי לשימוש בישראל בתנאים מסוימים - על ההגבלות ועל המכשירים להגנה עצמית

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
02.10.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
גז מדמיע בחוק הישראלי: מה מותר ומה אסור?

עיקרי הכתבה:

> אקדח גז מדמיע הוא ציוד להגנה עצמית חוקי, שניתן לרכוש ללא צורך ברשיון.

> היתרון של גז מדמיע הוא בקלות ומהירות השימוש בו, מה שנותן יתרון לאדם מותקף.

> ההשפעה של גז מדמיע היא לטווח קצר, אך עלולה להחמיר מצב רפואי אצל אנשים עם בעיות בריאותיות.

גז מדמיע - ציוד להגנה עצמית חוקי ונפוץ

כמעט כל אישה - וגם חלק לא מבוטל מהגברים - הרגישו לפחות פעם אחת בחייהם מאוימים, חשופים לאלימות, לפחד משתק ולתחושה שהם זקוקים להגנה מיידית, והפתרון הנפוץ למי שלא מוכן להרגיש חשוף לתקיפה הוא הצטיידות בגז מדמיע. גז מדמיע הוא ציוד להגנה עצמית חוקי ונפוץ, בעיקר משום שהשימוש בו הוא קל ומהיר, הוא זמין לרכישה (אין צורך ברשיון כמו באחזקת אקדח) והוא אינו קטלני. כלומר, אין חשש שתהרגו מישהו בטעות, אלא רק תנטרלו אותו למספר דקות קריטיות עבורכם. אקדח גז מדמיע מכיל חומר כימי הגורם לתגובה מיידית של דמעות בעיניים, צריבה באף ובגרון ובעיות נשימה - מה שיכול לשתף את התוקף בתוך שניות ולאפשר לקורבן לברוח.

במדינת ישראל אחזקה של אקדח מצריכה רישיון מיוחד, אבל אקדח גז פלפל או אקדח של גז מדמיע הם חוקיים בתנאי נשיאה מסוימים, כשהחומר הפעיל לא עולה על 2% וגודל התרסיס לא עולה על 30 גרם. עבור אנשים רבים, גז מדמיע או גז פלפל בתיק הם אמצעי להגברת תחושת הביטחון העצמי, במיוחד אם הם עובדים במקומות מרוחקים, צריכים ללכת ברגל במקומות נטושים או חשוכים, או חשים מאוימים מכל סיבה.

ההשפעה של גז מדמיע אכן עוזרת ברוב המקרים לנטרל את התוקף לכמה דקות, ובכך לאפשר למותקף לברוח למקום מבטחים. אך יש כמה דברים שאתם חייבים לשים לב אליהם, במיוחד אם אתם נושאים באופן קבוע גז מדמיע או גז פלפל, כמו למשל לחשוב פעמיים אם לשלוף את התרסיס, לאן לכוון אותו ואיך לא לחטוף את אדי התרסיס בעצמכם.

מהו גז מדמיע?

גז מדמיע הוא חומר כימי הגורם לדמעות בעיניים, לצריבה באף ובגרון ולבעיות נשימה, ומשמש לעתים קרובות כאמצעי הגנה עצמית, אם כי לאחרונה בישראל אנו עדים לכך שמשתמשים בו גם לפיזור הפגנות. החומר הפעיל בגז מדמיע הוא בדרך כלל CS או CN, או קפסאיצין אם מדובר בגז פלפל  - חומר המצוי בפלפלים חריפים  ומעורר תחושות של כוויה וכאבים. מנגנון הפעולה של גז מדמיע הוא בגירוי העצבים הרגישים בעיניים, באף ובגרון כדי לייצר דמעות, כאבים, תחושות של צריבה, גירוד בגרון או בחלקי הגוף ובעיות נשימה, ובכך לנטרל את התוקף שעומד מולנו.

האם גז מדמיע מסוכן לבריאות?

תופעות הלוואי של גז מדמיע הן בדרך כלל זמניות ונמשכות מספר דקות עד כמה שעות. במקרים נדירים, גז מדמיע יכול לגרום אצל אנשים עם בעיות בריאותיות לתופעות לוואי חמורות יותר, כגון התקף אסטמה או בעיות לב.

האם אקדח גז מדמיע חוקי?

אקדח גז הוא חוקי רק אם החומר הפעיל שבו לא עולה על 2% והמשקל של התרסיס נטו לא חורג מ-30 גרם. הסיבה לכך היא שריכוז גבוה יותר של חומר פעיל יכול לגרום לנזקים בריאותיים חמורים, ובהתאם ההגדרה לכל אקדח גז עם חומר פעיל גבוה יותר תהיה כלי נשק.

אילו אמצעי הגנה עצמית חוקיים?

יש מספר אמצעים להגנה עצמית שנמצאים בהגדרה של חוקיים, כל עוד הם עומדים בתנאי מסוימים. למשל, אקדח פלפל, אקדח גז מדמיע או שוקר חשמלי בתנאי שהאדם שנושא אותו הוא מעל גיל 18 והוא לא נכנס איתו למקומות בהם אסור להיכנס עם נשק, כמו בתי חולים, בתי ספר ועוד.

האם אקדח פלפל הוא חוקי לצורכי הגנה עצמית?

אקדח פלפל, בדומה לתרסיס גז מדמיע, חוקי רק במידה שריכוז החומר הפעיל שבו אינו גבוה יותר מ-2% והתרסיס עצמו לא מכיל יותר מ-30 גרם. חשוב לציין שהוא חזק יותר מגז מדמיע והצריבה שלו קשה יותר.

גז מדמיע להגנה עצמית - עד כמה זה יכול לעזור?

גז מדמיע יכול לעזור פלאים במצב שאדם מותקף ואין לו איך לברוח בלי לנטרל את התוקף. מאחר שהוא לא אמור לגרום לבעיות בריאותיות לטווח רחוק, רוב הנשים מרגישות בטוחות יותר כשהן נושאות אותו בתיקן, ויכולות פשוט לשלוף אותו במצב שאדם מתקרב אליהן במטרה לתקוף אותן. היתרון הגדול הוא בשימוש המיידי ולכן היעילות מבחינת הרתעה ונטרול התוקפים היא גדולה. יחד עם זאת יש לזכור שלא תמיד הוא עובד כמו שצריך. אם התוקף חובש מסיכה (כמו בתקופת הקורונה), זה ישפיע עליו פחות, ואם הריסוס לא ישיר, הוא עלול לפגוע באנשים אחרים בסמוך.

טיפים לשימוש בגז מדמיע שיקטינו את הסיכון שיקרה גם לכם משהו

> השתמשו בגז מדמיע רק במקרה שבו אתם חשים מאוימים - זהו לא צעצוע ולא צריך להשתמש בו כאמצעי לאיים על מישהו, אלא רק במידה ואין לכם ברירה אחרת.

> אל תכוונו לאזורים רגישים בגוף, כגון העיניים, הפה או האף - אתם לא רוצים לייצר בעיות קשות אצל התוקף אלא רק להמם אותו למשך פרק זמן שיספיק לכם לברוח. כמובן שאם אתם נמצאים עם התוקף לבד בשטח ציבורי גדול, תצטרכו לרסס אותו כך שיהיה לכם מספיק זמן לברוח.

> כאשר אתם מרססים את התוקף, הקפידו להישאר כמה שניות באותו מקום ולא לשנות מיקום או להיעמד מאחוריו. אחרת, אתם עלולים לחטוף את אדי הגז.

> ריססתם, ברחתם והגעתם למקום מבטחים? שיטפו את הפנים, הידיים וכל שטח עור שהיה חשוף לגז.

שאלות ותשובות:   

מה ההבדל בין גז מדמיע לגז פלפל? אקדח גז מדמיע ואקדח פלפל שונים זה מזה. באקדח גז מדמיע משתמשים בגז מדמיע, חומר כימי הגורם לדמעות בעיניים. הוא פחות חזק מתרסיס פלפל, אך הוא עדיין יכול לגרום לתחושת צריבה בעיניים, באף ובגרון. אקדח פלפל מבוסס על תרסיס פלפל, שהוא חומר כימי הגורם לתחושת צריבה בעיניים, באף ובגרון. תרסיס פלפל חזק יותר מגז מדמיע ויכול לגרום לתגובות חמורות יותר, כגון צריבה חמורה, עיוורון זמני ואף בעיות נשימה.

מה הם החסרונות של גז מדמיע? אקדח גז מדמיע יכול לפגוע בטעות גם באדם המשתמש בו ובאנשים שנמצאים בסמוך - מדובר בחומר שמתפשט בקלות באוויר ויכול לגרום לתסמינים כואבים אצל אנשים שלא קשורים לאירוע, כולל המותקף עצמו. זו גם הבעיה עם גז פלפל.

(צילום: שאטרסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה