zap group mishpati logo

ביטול טיסה במלחמת "חרבות ברזל": האם אתם זכאים לפיצוי?

המצב הבטחוני בעקבות מלחמת חרבות ברזל הביא לביטול טיסות רבות ואנשים רבים מצאו את עצמם בלי טיסה ברגע האחרון. האם הם זכאים לפיצוי?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
17.10.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
ביטול טיסה במלחמת "חרבות ברזל": האם אתם זכאים לפיצוי?

מלחמת חרבות ברזל הכניסה את תושבי מדינת ישראל לחרדה קיומית ממש הן בשל האבידות הרבות שספגנו והן בשל המלחמה המתמשכת שמסלימה מרגע לרגע. לכן, רבים מאיתנו החליטו לטוס למקום רגוע יותר. מנגד, אנשים רבים מגיעים לארץ בשל צו 8 שקיבלו. אולם, מתברר שזה לא כל כך פשוט לטוס, טיסות רבות מתבטלות מעכשיו לעכשיו, המחירים מרקיעים לשחקים ואנשים רבים מוצאים את עצמם בלי אפשרות לטוס. יצאנו לבדוק מהו הפיצוי במקרה של ביטול טיסה בעת מלחמה.

ביטול טיסות בישראל – מה החוק אומר?

בשנת 2012 נחקק חוק שירותי התעופה, הנקרא גם חוק טיבי על שמו של חבר הכנסת שהוביל אותו, אחמד טיבי. חוק זה מתייחס למקרים בהם חברות התעופה מחויבות לפצות את הנוסעים בפיצוי מסוים. לפי החוק, חברות התעופה מחויבות לפצות את הנוסעים במקרים של ביטול טיסה במידה שחברת התעופה ביטלה את הטיסה בסמוך למועד ההמראה. במקרים של איחור טיסה, שהטיסה התעכבה מעל שמונה שעות, במקרים של הקדמת טיסה, אם הטיסה הוקדמה בשמונה שעות ומעלה, במקרים של שינוי בתנאי הטיסה – כלומר, העברה בין מחלקות, וגם במקרים של "אובר בוקינג", כאשר חברת הטיסה מכרה יותר כרטיסים ממושבים.

מהו הפיצוי שתקבלו?

יש מספר הטבות שתוכלו לקבל במידה ותיתקלו באחד המקרים המצוינים לעיל, כגון:

 > מזון ומשקאות לזמן ההמתנה לטיסה, במקרה של עיכוב בטיסה. פיצוי זה יינתן בהתאם לזמן ההמתנה.

> שירותי תקשורת.

> אירוח בבית מלון כאשר בעקבות העיכוב תצטרכו להעביר את הלילה בשדה התעופה, כולל כיסוי שירותי הסעות למלון.

> השבת הכסף ששולם על כרטיס הטיסה, כולל אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה נוספים במקרה של ביטול טיסה, או קבלת כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו של הנוסע, זאת במקרים של הקדמה או עיכוב בטיסה ביותר משמונה שעות ובמידה וקיבלתם על כך הודעה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה. כיסוי כספי זה נע בין 1,390 שקל ועד 3,340 שקל, בהתאם למרחק הטיסה.

מתי לא תהיו זכאים לפיצוי?

> כאשר ביטול הטיסה נעשה בעקבות נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטה של חברת התעופה, כגון: תנאי מזג אוויר קיצוניים, מצב בטחוני, סגירת שדה התעופה ועוד.

> ביטול טיסה בגלל שביתה או השבתה מוגנת.

> ביטול טיסה במטרה להימנע מחילול שבת או חג.

האם הכללים הללו תקפים במלחמה?

כל מה שקשור לפיצוי כספי לא חל בימי מלחמה. יחד עם זאת, חברות התעופה יצטרכו להוכיח כי הטיסה בוטלה בשל המצב הבטחוני ולא בגלל סיבה אחרת – כלומר, הן לא יכולות לטעון באופן גורף שכל טיסה שמתבטלת קשורה למצב הבטחוני והן יצטרכו להוכיח כל מקרה לגופו. מנגד, אם מצאתם את עצמכם תקועים בחו"ל בגלל טיסה שבוטלה ללא הודעה מוקדמת, חברת התעופה תהיה מחויבת לספק לכם שירותי סיוע עד מועד הטיסה החלופית. שירותי סיוע אלה כוללים כרטיסים לטיסה חלופית, אירוח במלון, שירותי היסעים מבית המלון לשדה התעופה ועוד.

טיסות במלחמת חרבות ברזל

כ-200 אלף ישראלים שבו לארץ בימים אלה לאחר קושי רב במציאת טיסות. חברות תעופה זרות רבות מבטלות את הטיסות היוצאות והנכנסות מישראל, לכן יש לחץ אדיר על חברות התעופה הישראליות שעושות ככל שביכולתן כדי לסייע למי שרוצים לצאת מהארץ או לחזור אליה. הן מפעילות טיסות חילוץ מאתונה, לרנקה, סוליניקי ועוד, תוך נתינת עדיפות למבקשים לחזור לארץ כדי להתגייס למילואים.

טיסות רבות מתבטלות בימים אלה ולא ניתן לכמת כרגע את מספר הטיסות שבוטלו בסך הכל בחברות התעופה הזרות. בין חברות התעופה הזרות שביטלו טיסות נכנסות ויוצאות מישראל: איטה, איזיג'ט, אמריקן איירליינס, אייר קנדה, דלתא איירליינס, יונטייד, לופטהנזה, וויז אייר, איתיחאד, אייר מלטה ואחרות.

כיצד חברות התעופה הישראליות מתמודדות?

בחברת אל-על עובדים שעות נוספות ברשתות החברתיות כדי להגביר את המודעות ולעדכן בטיסות חילוץ, ואף הדגישו כי הם מורידים את מחירי הטיסות למינימום האפשרי.

חברת ישראייר פרסמה טיסות חילוץ מלרנקה, אתונה, רומא וקורפו. כ-24 שעות מפרוץ המלחמה ישראייר שינתה את לוח הטיסות שלה, הוסיפה אליו 130 טיסות והפעילה רכבת אווירית מיעדי נופש באיי יוון במטרה לסייע לכמה שיותר ישראלים.

 (צילום: שאטרסטוק)     

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה