zap group mishpati logo

גם אתם לא בודקים את קרן הפנסיה שלכם? ככה תמנעו אסון פנסיוני

לפי החוק, המעסיק מחויב להפריש לקרן הפנסיה שלכם תגמולים ופיצויים, זאת במטרה להבטיח שתהיה לכם קצבת פנסיה הוגנת עם הגיעכם לגיל פרישה. איך תדעו האם המעסיק שלכם נוהג כשורה? עו"ד עומר רוזנפלד מסביר.

מאת: עו"ד עומר רוזנפלד
08.01.24
תאריך עדכון: 08.01.24
3 דק'
גם אתם לא בודקים את קרן הפנסיה שלכם? ככה תמנעו אסון פנסיוני

בהתאם לחובת ביטוח פנסיוני לעובדים, המעסיק מחויב להתחיל להפריש לקרן הפנסיה עבור עובד חדש לאחר שלושה חודשי עבודה, כשההפרשות נעשות באופן רטרואקטיבי מהיום הראשון לעבודה. אם לעובד אין קופת גמל קיימת, ההפרשות מתחילות רק לאחר שישה חודשי עבודה.

לפי החוק, המעסיק מחויב להפריש לקרן הפנסיה שלכם תגמולים ופיצויים, זאת במטרה להבטיח שתהיה לכם קצבת פנסיה הוגנת עם הגיעכם לגיל פרישה. איך תדעו האם המעסיק שלכם נוהג כשורה? עו"ד עומר רוזנפלד מסביר.

מהו שיעור ההפרשות הקבוע בחוק?

שיעור ההפרשות המינימלי שנקבע בחוק הוא 6% משכר העובד לצורך פנסיה, ועוד 6.5% שמפריש המעסיק לפנסיה ו-6% לפיצויים. עם זאת, ישנה מגמה הולכת וגוברת של מעסיקים הבוחרים להפריש 8.33% במקום 6% לפיצויים, על מנת לצבור עבור העובד פיצויים מלאים ולהימנע מתשלום פיצויי פיטורין בעת סיום העסקה.

עו"ד רוזנפלד, ממשרד עורכי הדין רוזנפלד, מסביר שמעסיק שאינו עומד בחובת ההפרשות חשוף לקנסות כבדים ממשרד הכלכלה ואף לתביעה משפטית מצד העובד. אם המעסיק הפסיק להפריש לקופה קיימת של העובד במשך יותר מחמישה חודשים, הקופה עלולה להיסגר והעובד יאבד את כל זכויותיו הפנסיוניות שנצברו עד כה.

מה לעשות אם המעסיק לא מפריש לקופת הפנסיה?

מצבים נפוצים שבהם פונים לעורך דין בנושא זה הם בסיום העסקה, כאשר מתברר שהמעסיק לא ביצע את מלוא ההפרשות כנדרש, וכן כשהעובד מגלה שאמנם נוכה משכרו סכום לצורך פנסיה, אך בפועל המעסיק לא העביר אותו לקופת הגמל. עו"ד רוזנפלד מדגיש שעם גילוי הבעיה, יש לטפל במצב מול המעסיק באופן מיידי ובמידת הצורך לפנות לייעוץ משפטי. לדבריו, אובדן זכויות פנסיוניות יכול לפגוע קשות בעתידו הפיננסי של העובד.

עו"ד רוזנפלד טיפל במקרה של עובדת שהמעסיק שלה לא הפריש עבורה לקרן הפנסיה במשך שלוש שנים וחצי, מה שגרם לסגירת קופת הגמל שלה. כשחלתה ואיבדה את כושר העבודה שלה, היא לא קיבלה כל כיסוי ביטוחי, והמעסיק נאלץ לפצות אותה בסכום גבוה. על כן, עו"ד רוזנפלד ממליץ לעובדים לבדוק באופן שוטף את דיווחי קופות הגמל ולוודא התאמה לניכויים בתלוש המשכורת. יש לזכור שהפרשות הפנסיה נועדו להגן על העובד לא רק בגיל פרישה אלא גם במקרים של אובדן כושר עבודה או פציעה חמורה במהלך הקריירה, וכן בשאריו של העובד במקרה פטירה חלילה.

זכויות אלו חשובות מאוד ויש לפעול בנחישות כדי לממש אותן. בשורה התחתונה: הפרשות המעסיקים לפנסיה ופיצויים הן חובה על פי חוק, שנועדה להבטיח ביטחון פיננסי לעובדים. חשוב לוודא כי אכן מבוצעות ההפרשות הנדרשות ולפנות לייעוץ משפטי במקרה הצורך. אובדן זכויות פנסיוניות עלול לפגוע קשות בעתידו של העובד ולכן יש לשמור על זכויות אלו בקפדנות.

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה