zap group mishpati logo

שופינג ברשת – מה הן זכויות הצרכן והיכן כדאי לקנות?

לאחר מתקפת הטרור בשבעה באוקטובר, אחוזי השופינג ברשת צנחו בשל ההלם, הכאב ותחושת אי הוודאות. ארבעה חודשים לאחר מכן, ישראלים רבים חוזרים לקנות ברשת כדי לשפר, ולו זמנית, את מצב הרוח

מאת: מערכת זאפ משפטי
30.01.24
תאריך עדכון: 31.01.24
4 דק'
שופינג ברשת – מה הן זכויות הצרכן והיכן כדאי לקנות?

לאחר ירידה משמעותית באחוזי השימוש בכרטיסי אשראי בכלל ובקניות ברשת בפרט עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל", הנתונים מתאוששים ומשנים מגמה. מדוע? כיוון שכולנו מחפשים מעט נחמה ופיצוי, ושופינג – במיוחד כשהוא מתבצע ברשת - הוא פתרון זמין, טוב וממלא מצברים גם אם באופן רגעי.

הרשת מציעה מגוון עצום של מוצרים ואפשרויות קנייה, אך גם טומנת בחובה סיכונים ומצבים בהם הצרכן עלול למצוא עצמו חסר אונים. בכתבה זו נסקור את עיקרי הזכויות המגנות על הצרכן בעת קניות ברשת וניתן כמה עצות שימושיות למימושן.

שופינג באתר אמין

ראשית, יש לבחור היכן לקנות. כאשר האתר אינו מוכר, חשוב לבדוק אותו לעומק טרם ביצוע רכישה. יש לחפש ביקורות גולשים, לוודא קיומם של פרטי התקשרות מלאים ותקפים ואף ליצור קשר עם שירות הלקוחות לבחינת רמת המקצועיות. "חוכמת ההמונים" מהווה כלי זמין ואמין לבדיקת איכות האתר ורמת השירות שהוא מספק. בדיקה קלה ברשת החברתית תעלה ממצאים מהימנים אודות האתר ממנו אתם מעוניינים לרכוש.

בנוסף, חשוב להשוות מחירים בין אתרים ולבדוק היטב את עלויות המשלוח, כך שמחירו של מוצר שמוצע בזול לא ישלש את עצמו עם הוספת המשלוח. כמו כן, חשוב לבדוק את תנאי המשלוח – האם הוא מגיע לנקודה רחוקה ממקום מגוריכם או היישר אל ביתכם ולאיזה פרק זמן של משלוח מתחייב האתר. יש אתרים, בעיקר מקומיים, שיספקו לכם את ההזמנה בתוך יום עד חמישה ימים ואילו אחרים שמתחייבים באותיות הקטנות למשלוח בתוך שלושה עד חמישה שבועות. שימו לב לכך על מנת למנוע עוגמת נפש.  

ביטול עיסקה

ברכישה מעוסק ישראלי, ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מקבלת המוצר או מסמכי העיסקה. ביטול במועד מזכה בהחזר מלא ללא תשלום דמי ביטול. אם חלפו 14 הימים, העוסק רשאי לגבות דמי ביטול סמליים.

שימו לב גם לתנאי הביטול המופיעים באתרים עצמם. יש אתרים שמתחייבים להחליף מוצרים ללא עלות וללא שאלות ואילו אתרים אחרים שמציינים כי הם יבטלו את העיסקה על פי חוק הגנת הצרכן. בחרו את סוג העיסקה המועדף עליכם.

החזרת מוצר פגום/ שגוי

לפי חוק הגנת הצרכן, אם קיבלתם מוצר פגום שאינו תואם לתיאור באתר או לדוגמה שהוצגה, או שסופק באיחור ניכר ולא כפי שסוכם, יש לכם זכות מלאה להחזיר אותו תוך 14 ימים מיום קבלתו או מסמכי העיסקה, לפי המאוחר מביניהם.

החזרה בתוך 14 הימים מקנה לכם זכות לקבל החזר כספי מלא, כאילו העיסקה מעולם לא בוצעה, ללא צורך בתשלום דמי ביטול או החזרת הוצאות משלוח. על העוסק חלה חובה לקבל את ההחזרה ולהשיב את מלוא הסכום ששולם בתוך 14 יום נוספים.

חשוב לשמור היטב את חשבונית הקנייה ולעקוב אחרי לוחות הזמנים. במידה שהעוסק מסרב לקבל את ההחזרה או להשיב את הכסף, ניתן להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות ולקבל פיצוי כספי על הפרת זכויות הצרכן.

ביטול טיסות ונופשונים

בדומה לרכישות אחרות, גם רכישת טיסות, חבילות נופש או בילוי מעוסק ישראלי ניתנת לביטול בתוך 14 ימים מיום ביצוע העיסקה. עם זאת, כאשר מדובר בטיסה או בשירות נופש שכבר קרובים מאוד בזמן, החוק מאפשר ביטול רק אם נותרו עד המועד המתוכנן של השירות לפחות שבעה ימי עסקים (לא כולל שבתות וחגים).

אם מבוטלות טיסות שמועדן רחוק מכך, חברת התעופה רשאית לגבות דמי ביטול על כל כרטיס בנפרד, בסכום של עד 5% ממחירו או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם. לפיכך, חשוב לבטל טיסה או נופש בהקדם האפשרי, תוך מעקב אחרי תנאי הביטול המדויקים באתר הרכישה. שמירת אישורי רכישה היא הכרחית להוכחת הזכות לביטול ולהחזר כספי.

שימו לב כי הליך הביטול קל יותר בדרך כלל כאשר ההזמנות מתבצעות ישירות מול חברות התעופה ובתי המלון ולאו דווקא דרך סוכנים. ניתן לבטל רכישת טיסה או חבילת נופש עד 14 יום מהרכישה, ובלבד שנותרו לפחות שבעה ימי עסקים עד מועד הנסיעה. ייתכן חיוב בדמי ביטול לכרטיס.

הגנה בקניות מחו"ל

רכישה מאתר זר אינה מוגנת תחת חוקי הגנת הצרכן הישראליים. יש להיכנס לאתר, לחפש את הקטגוריה המתייחסת לתנאי ביטול ולפעול על פי מדיניות ביטול המצוינת באתר. עם זאת, משלוח בשווי עד 75$ פטור ממכס ומע"מ.

רובנו מבצעים היום רכישות ברשת. זה קל, זמין ובימים אלה מספק מעט תחושת פיצוי ונחמה. אולם, יש לנקוט משנה זהירות בבחירת אתרי קניות ולהכיר את זכויות הביטול המגנות על הצרכן ברכישות מישראל. שמירה על הוכחות רכישה ומעקב אחרי לוחות זמנים הם קריטיים למימוש הזכויות. בבעיה שלא נפתרה מול האתר, אפשר לפנות לגופי הגנת הצרכן לסיוע.

הכל, כאמור, מתחיל בבחירת אתר מהימן ומבוסס היטב. אתר zap.co.il הוא כזה ואף שמח להשיק בימים אלה את happy Friday – זירה מסחרית שתעלה לאוויר מדי שבוע ביום שישי ותכיל מבצעים חד פעמיים. במסגרת המבצע, תוכלו ליהנות מהמוצרים המובילים ברשת במחירים מטורפים, באמצעות רכישה הוגנת, ידידותית ובטוחה. אל תפספסו.

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה