zap group mishpati logo

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

לרגל יום האישה שאלנו חברות כנסת מי היא אשת השנה שלהן ואיזה חוק היו מעבירות בכנסת הנוכחית. כל התשובות לטובת נשות ישראל

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
03.03.24
תאריך עדכון: 07.03.24
12 דק'
זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

לא משנה כמה הישגים יירשמו לזכות אלפי נשים פורצות דרך, המאבק לזכויות נשים בישראל נשאר איכשהו תמיד בצל אירועים גדולים יותר שמתרחשים פה כמו מלחמות, הפגנות או בחירות, שנתפשים דחופים יותר. במדינה רוויית אירועים ודרמות כמו ישראל, אין לנו יותר מדי הזדמנויות לעצור ולעסוק בעניינים ערכיים וחשבים לא פחות, כמו זכויות נשים למשל.

סוגיית זכויות נשים אינה עוד טרוניה פמיניסטית אל שחוסר הצדק ביחס לנשים משפיע על כל היבט בחברה, החל מחוסר שוויון בעולם העבודה - ברוב המקרים האישה היא זו שצריכה לסיים את יום העבודה שלה כדי לאסוף את הילדים מהגן, מה שמשפיע על ההתפתחות האישית, הכלכלית והמנטלית גם יחד, ועד העובדה שנשים מרוויחות פחות מגברים בתפקיד זהה, וכולם חיים עם זה בשלום כאילו יש לכך סיבה אמיתית והגיונית, משל לנשים פשוט לא מגיע לקבל הכרה או תשלום ראוי.

לפי סקר של מרכז טאוב החוקר את מדיניות חברתית בישראל, פער השכר בין נשים לגברים בשוק העבודה בישראל נע בין 32% ל-42%, וזה למרות שסטטיסטית נשים משכילות יותר מגברים. זהו פער עצום, שמתבטא בכך שאם חד הורית עלולה להיות נזקקת לעזרה כלכלית חיצונית של המדינה, ואילו אב חד הורי באותה משרה – לא. הנזקקות לא מתבטאת רק בכך שאותם אם הופכת להיות "מסומנת", אלא גם בתחושת ירידה של הערך העצמי.

תוסיפו לזה את כל נושא האלימות נגד נשים שלא מקבל נפח תקציבי כראוי לו וחוקים חדשים שמטרתם לחזק את בטחונן של נשים מוכות לא מצליחים לעבור את סף הקבלה, העונשים על אונס והטרדות מיניות עדיין לא פרופורציונליים ביחס לחומרת העבירות.  ולבסוף, הביטו על הכנסת הנוכחית: אחוז הייצוג של נשים נמוך משמעותית מזה של גברים, ובסיעות מסוימות יש אפס ייצוג נשי.

למרות זאת, אנו רואים נקודת אור בוהקת בכך שכמה מחברות הכנסת הנוכחיות עשו, עושות ויעשו הכל כדי לשנות את המצב הזה, והן נלחמות כדי לשפר את זכויות הנשים בישראל, את מעמדן ובטחונן האישי והכלכלי.

לרגל יום האישה השבוע (8 במרץ) פנינו אל חברות כנסת ואל שרות שיספרו לנו מי היא אשת השנה שלהן ואיזה חוק הן חושבות שחובה לחוקק עוד בכנסת הנוכחית לטובת נשים.

ח"כ מאי גולן (ליכוד), השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, מי היא אשת השנה שלך?

"איריס חיים, אמו של יותם הי״ד, היא אשת השנה שלי. עם ישראל כולו שמע את סיפורו המיוחד ויוצא הדופן של בנה יותם שנחטף בידי הנאצים מהחמאס ונהרג בשוגג מאש כוחותינו. באצילות נפש בלתי נתפסת, סיפרה איריס גם בארץ וגם בעולם על בנה שהיה מתופף מחונן וגם ילד עם קשיים שהתמודד עם אתגרים רבים בחייו. באותה נשימה איריס גם קראה השכם וערב לאחדות בעם ישראל ולאיחוי הקרעים מתוך זעקה של ממש לשים בצד את כל המחלוקות, בטח בזמן מלחמה, ולא הסכימה בשום צורה לשתף פעולה עם שום ביטוי של לשון הרע וזאת למרות הלחץ והמצב הכל כך קשה ומורכב.

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ מאי גולן. צילום: פרטי

"לשמוע אם שכולה שאיבדה את היקר לה מכל מספרת בכנות נוגעת ללב על בנה יותם, על המשפחה האהובה שלה, ויחד עם זאת לא לוותר על החתירה לקירוב לבבות בין כל חלקי העם, ריגש אותי ורק חידד אצלי את האמונה אילו כוחות נפלאים יש בעם ישראל ואיזו אישה מיוחדת היא איריס, ולכן איריס חיים היא אשת השנה שלי".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"כיוון שאין ביכולתם של שרים לחוקק הצעות חוק פרטיות, אלא עיקר עיסוקם הוא קביעת מדיניות והובלה של יישום תכניות ארוכות טווח, אני בעיקר מתמקדת בסמכויות ובמשאבים הנמצאים במשרד שעליו אני אמונה ופחות בחקיקה תיאורטית.

"מרב מרצי בשנה הקרובה מוקדש לארבע תכניות ייעודיות שאני מקדמת ומעניקות מעטפת כוללת לנשים וצעירות: סיוע כלכלי ותעסוקתי לנשים מפונות מהעוטף ומהצפון, סיוע נפשי רחב היקף באמצעות גורמי מקצוע לצעירות המתמודדות עם התמכרויות שונות, מצוקה וקשיים נפשיים בעקבות אירועי 7.10 והשלכותיו ההרסניות, קידום הקמת קהילות נשים ברחבי ערי ישראל לטובת חיזוק החוסן האישי והקהילתי בעזרת היועצות לקידום מעמד האישה ברשויות השונות מכלל המגזרים, והכנת תכנית חומש למען קידום כלל הנשים בישראל, תכנית שתהווה אבן דרך לבחינת כלל הצרכים האמיתיים של נשים מכל הגילאים ובאשר הן. כלל התכניות מתוקצבות בעשרות מיליוני שקלים וצפויות לצאת לפועל בשנת 2024".

--------------------

ח"כ עו"ד אפרת רייטן (העבודה), מי היא אשת השנה שלך?

"אשת השנה שלי היא נשיאת בית המשפט העליון לשעבר אסתר חיות. השנה האחרונה לכהונתה היתה הדרמטית והמסוכנת ביותר עבור המשטר והדמוקרטיה בישראל, ובית המשפט נאלץ להתמודד לא רק עם התקפות מרושעות וחסרות שחר נגדו, אלא גם עם סוגיות כבדות משקל שיכלו למוטט את יסודות הדמוקרטיה של המדינה בעקבות ההפיכה המשטרית שהובילו חה"כ לוין ורוטמן.

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ אפרת רייטן. צילום: פרטי

"הנשיאה לשעבר אסתר חיות הצליחה לנווט בתבונה ובאומץ בים הסוער הזה, ועמדה איתנה גם מול רדיפה אישית נגדה. חיות היא אישה חכמה משכמה ומעלה, וזכיתי לעבוד איתה קרוב בקדנציה הקודמת כשכיהנתי כחברה בוועדה לבחירת שופטים. חיות השאירה מורשת של בית משפט עצמאי, ערכי ומוסרי, וככזה אני מקווה שיישאר לטובת אזרחי המדינה כולה".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"החוק שצריך לעבור השנה הוא החוק שקידמתי לביטול ההתיישנות בעבירות מין בקטינים. זהו חוק שבא לתקן עוול משפטי לא רק עבור נשים, אלא לכל מי שעבר תקיפה מינית, שבגלל קביעה שרירותית של תקופת התיישנות מונע מקורבנות תקיפה למצות את הדין עם תוקפיהם. הפצע שנושאים נפגעי תקיפה מינית לא תחום בזמן, ועלינו לאפשר את עשיית הצדק עבורם. הצלחתי להעביר את החוק בקריאה טרומית, אולם משרד המשפטים לא מוכן לקדם אותו". 

--------------------

ח"כ טלי גוטליב (ליכוד), מי היא אשת השנה שלך?

"לימור סון הר מלך. לימור היא דוגמה לצמיחה מתוך שכול ותופת, דוגמה להתבוננות בכאב אישי עצום של אובדן אכזרי ושל פגיעה עצמית שחייבה אותה לניתוחים רבים מאוד. לימור ניצחה את הכאב, נישאה שנית והיא אמא לעשרה ילדים. היא מנהלת קריירה למופת תוך דאגה ועידודן של נשים באשר הן לנצח גם את הבלתי אפשרי, בין אם הן דתיות או חילוניות".

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ טלי גוטליב. צילום: פרטי

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"הורות שוויונית לטובת נשים, גברים וילדיהם".

--------------------

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, מי היא אשת השנה שלך?

"אשת השנה שלי היא איריס חיים, האישה שהצליחה להרים את רוח החיילים ורוח העם, למרות ומתוך האסון הכבד שפקד אותה".

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ אורית סטרוק. צילום: דוברות הכנסת

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"חקיקה - ימי היעדרות מהעבודה + הארכת חופשת לידה בתשלום לנשים שבן הזוג שלהן נעדר מהבית לתקופה ממושכת עקב שירות מילואים ממושך בצו 8".

--------------------

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד), מי היא אשת השנה שלך?

"אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה לשעבר, היא מנהיגה שאני מעריכה מאוד בשל היכולת שלה להיות נחושה, אך גם אנושית ומלאת חמלה".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"הכנסת הזאת לא מראה כל סימן לקידום נשים ולהצבתן בתפקידי מפתח ובשולחן קבלת ההחלטות. העובדה שאין אף אישה בקבינט המלחמה או בצוות המו״מ לשחרור החטופים מצערת מאוד. אין לי ספק שאישה היתה מביאה חשיבה אחרת ומסייעת בדרכה לפתרון בעיות מורכבות".

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ אורנה ברביבאי. צילום: אילן בשור

--------------------

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), מי היא אשת השנה שלך?

״אשת השנה שלי היא מירב לשם גונן, שהפכה לקול ולפנים של המאבק להשבת החטופות והחטופים. מהימים הראשונים של המלחמה התייצבה כמו לביאה בחזית מטה המשפחות על מנת שבתה, רומי גונן בת ה-23 שנחטפה ממסיבת הנובה, תחזור. עם הרהיטות, קור הרוח והנחישות שלה היא מרשימה כל אדם שפוגש בה או שומע את ראיונותיה בערוצי החדשות הישראליים. נדרשות תעצומות נפש כדי להילחם מדי יום על חייה של בתך המוחזקת בידי מתועבים, ומירב לא מפסיקה להתראיין גם בתקשורת הזרה, להתייצב בעצרות, כנסים, צעדות ומפגשים דיפלומטיים.

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ קארין אלהרר. צילום: שלום שלו

"מירב לשם גונן היא אמא מסורה לעוד ארבעה ילדים. דרך החיים שלה שקדמה לחטיפת רומי והביאה לכוחות האדירים שלה למאבק היא מעוררת השראה לכשעצמה. אני מייחלת לשובה המהיר של רומי גונן היקרה, המאובחנת עם מחלת הפיברומיאלגיה ונושאת פציעה קשה ביד מירי המחבלים במסיבה, ולשובם של כל החטופות והחטופים".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"חייבים לחוקק בכנסת הנוכחית לטובת נשים את התיקון בחוק זכויות נפגעי עבירה, להקמת נציבות זכויות נפגעי עבירה. זאת, עקב הניסיון המצטבר וההבנה כי נפגעות עבירה רבות, ביניהן במיוחד נפגעות תקיפה מינית, חוות קושי לא רק בעקבות הטראומה שחוו, אלא גם בתהליך הטיפול הפלילי, הרווחתי והמשפטי מול הרשויות. במקום להקל על הנפגעות מעוללים להן עוול נוסף בחסות המדינה. נציבות כזו שתקום במסגרת תיקון החקיקה תהווה מענה לבעיות הביורוקרטיה והאטימות, היא תתכלל את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים והאינפורמציה הנדרשת ותיתן מידע ומענה לנפגעת במספר מישורים״.

--------------------

ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), מי היא אשת השנה שלך?

"נשות השנה שלי הן הטנקיסטיות שנלחמו במחבלים באירועי שבעה באוקטובר. רס"ן קרני, סגן משנה מיכל, סמ"ר (מיל') טל שרה, סמ"ר הילה, סמ"ר הגר, סמלת אופיר, רב"ט רותם, רב"ט תמר, וכל הנשים האמיצות הנוספות בפלוגת פרא מגדוד קרקל שבחטיבת פארן.

"מדובר בנשים לוחמות שאומץ ליבן וגבורתן התגלו בשעה הקשה ביותר לישראל. הן נלחמו על מקומן בשירות קרבי משמעותי כשריונריות, שירות שהיה בלב הדיון הציבורי של מי שפקפקו ואף התנגדו לשירות נשים כלוחמות טנק.

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ פנינה תמנו שטה. צילום: נגה מלסה

"הלוחמות האמיצות הללו הוכיחו בשעת אמת וצרה שיש להן את כושר הגנה על עם ישראל וארץ ישראל מהגבוהים ביותר, והוכיחו לכל הספקנים, המתנגדים והמבקרים את חשיבותו וערכו של שירות נשים בקרבי. אם היה ספק אין ספק שלוחמות לא נופלות מלוחמים. בתושייה ובגבורה שלהן הם הצילו חיים תוך חירוף נפשן. בשבעה באוקטובר הן חיסלו עשרות מחבלים שפרצו את הגדר, נלחמו בנחישות, הגנו על היישוב היהודי בקיבוצים ובכבישי הדרום. אלו  הן נשים שעשו היסטוריה בעל כורחן וניפצו את תקרת הזכוכית תוך כדי לחימה. הן נשות השנה והגיבורות שלי".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"אבחר בהצעת חוק שהגשתי לתיקון חוק הביטוח הלאומי, להכיר בתקופת השירות במילואים כחלק מהתקופה המזכה עבור דמי לידה. נכון להיום, אישה שלא עבדה יכולה להיחשב כזכאית לדמי לידה אם עמדה באחד מכמה קריטריונים. אולם, החוק הקיים לא מכיר בשירות מילואים של נשים בקריטריונים המזכים. לא סביר בעיני שאישה עוזבת את חייה ולא פעם את ילדיה ויוצאת למען מטרה נעלה לשרת את המדינה במילואים ובשל כך עלולה לאבד את זכאותה לדמי לידה. לכן, הצעת החוק שלי מציעה לתקן את המצב המעוות הזה.

"עד שהצעת החוק תעבור, בכוונתי להמשיך ולהיאבק לטובת נשים שחייהן השתנו בעקבות המלחמה – משרתות המילואים, נשות המילואימניקים ונשות משרתי הקבע. אני וח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, נלחמים על מענקי לידה הולמים לנשים שילדו תוך כדי לחימה ובני הזוג גויסו למילואים, כדי לאפשר שאחד מההורים יוכל להישאר ולטפל בתינוק הרך שנולד.

"עד עתה הצלחתי להילחם על תקציבים לנשות אנשי המילואים והשגתי שיפוי ופיצוי על אובדן הכנסה ועוד הטבות נוספות, כולל מענק לידה שאני נלחמת שיהיה מוגדל. החובה שלנו כשהחיילים נלחמים בחזית היא לשמור על עורף חזק ולעטוף את המשפחות, ובעיקר את נשות המשרתים".

--------------------

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), מי היא אשת השנה שלך?

"אשת השנה שלי היא קטי פרי, נציבת שב"ס עד לאחרונה, שלמרות כל הנסיונות של השר לבטחון לאומי לחבל בתפקידה, היא לא ויתרה והעדיפה לסיים תפקיד ולא להישאר במשמרת שלו".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"לא צריך לחוקק חוק, צריך לקדם את חוק האיזוק האלקטרוני שתקוע ויכול להציל חיים".

--------------------

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), מי היא אשת השנה שלך?

"יש המון נשים שהפגינו גבורה מדהימה בשבעה באוקטובר ובמלחמה, אחת מהן היא ענבל ליברמן, הרבש"צית של קיבוץ ניר עם שבזכות עירנות ותושיה מדהימות העמידה את כיתת הכוננות שחיסלה 25 מחבלים והצילה את הקיבוץ.

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ יוליה מלינובסקי. צילום: דוברות הכנסת

"בנוסף, נשות השנה שלי שאסור להתעלם מגבורתן הן התצפיתניות שעושות עבודה סיזיפית וקשה והן העיניים של המדינה".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"חוק שאומר שכל עבירה שמדירה נשים מהמרחב הציבורי תיחשב לעבירה בנסיבה מחמירה, בין אם זה השחתת מודעות עם דמות של נשים, הדרת נשים בתחבורה ציבורית וכדומה".

--------------------

ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), מי היא אשת השנה שלך?

"אשת השנה שלי היא חברת הכנסת לשעבר, אלוף משנה במיל' נירה שפק. בחרתי בנירה לאור הגבורה שהפגינה במתקפת השבעה באוקטובר. נירה היא תושבת קיבוץ כפר עזה ובשבת השחורה היא הפעילה חמ"ל מאולתר והצילה את חייהם של רבים".

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ טטיאנה מזרסקי. צילום: Luba Ternavskaya

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"חוק שבעיני חייבים לחוקק למען נשים כבר בכנסת הזו, ואני מכינה את ההצעה, הוא 12 ימי  מחלה נוספים בשנה לנשים חולות באנדומטריוזיס. אחת מעשר נשים סובלת מאנדומטריוזיס, מחלה כרונית קשה הגורמת לכאבים נוראיים, פגיעה בפוריות ופגיעה באיכות החיים. יום מחלה נוסף בתשלום, בכל חודש, יוכל לסייע, לשפר ולהקל משמעותית את ההתמודדות של נשים עם המחלה והמורכבות שלה".

--------------------

ח"כ דבורה ביטון (יש עתיד), מי היא אשת השנה שלך?

"אשת השנה שלי היא היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. היא מנהלת את תפקידה ביד רמה, נטולת שיקולים זרים מקצועית וידענית, אינה נרתעת מאיומים ולא רואה את טובתה האישית חרף הסכנה שידיחו אותה".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"שבכל רשימה המתמודדת לראשות הממשלה ועיריות יהיו 50% נשים, בכל המפלגות, לרבות כאלו שמראש מונעות מנשים להיות חלק מרשימתן. מי שלא יעשה זאת יתוקצב במחצית המימון למפלגות".

זכויות נשים – מה מתכננות נבחרות הציבור לשנה הבאה ומיהי אשת השנה שלהן?

ח"כ דבורה ביטון. צילום: אלעד גוטמן

--------------------

ח"כ יסמין פרידמן סאקס (יש עתיד), מי היא אשת השנה שלך?

"הגר, הילה, טל שרה , מיכל , קרני, אופיר ותמר הטנקיסטיות שעשו היסטוריה בשבעה באוקטובר - הן כולן נשות השנה שלי. בלחימה באותה שבת הצילו קיבוץ שלם ממחבלי החמאס תוך כדי שבירת כל מיתוס על נשים לוחמות".

איזה חוק היית מעבירה בכנסת הנוכחית לטובת נשים?

"דרושים מגוון חקיקות שיעודדו לוחמות מסוג אחר - נשים חד הוריות, לצאת למעגל העבודה בלי לקחת להן את הזכויות כמו סיוע בשכר דירה או הנחות בגנים ובארנונה". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה