zap group mishpati logo

נהיגה בפסילה? זהירות, מאסר

לאחרונה - לאור שינויים בעמדות התביעה, שינויים בחקיקה, לחצים מצד עמותות ציבוריות ולחצים פוליטיים - החמיר רף הענישה בדיני התעבורה בצורה דרסטית

מאת: עו"ד אביתר גולניאביתר גולני משרד עו"ד
20.01.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
נהיגה בפסילה? זהירות, מאסר

תחום דיני התעבורה בישראל לא נתפס בדעת הציבור כחלק מהמשפט הפלילי. מכאן, הציפייה של אזרח המגיע להישפט בבית משפט לתעבורה הינה לעונשי קנס או שלילת רישיון בלבד, וגם היא לתקופה של ימים מספר לכל היותר. מה רבה ההפתעה כאשר מגיעים לבית המשפט ולא כך הדבר.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום תעבורה


לקבלת סיוע משפטי בנושאעבירות תנועה פנו אל עורך דין תעבורה!


לאחרונה - לאור שינויים בעמדות התביעה, שינויים בחקיקה, לחצים מצד עמותות ציבוריות ולחצים פוליטיים - הורד רף הענישה בצורה דרסטית. הנה מספר דוגמאות:

שלילה ממושכת

ח', אדם נורמטיבי, ללא עבר תעבורתי מכביד במיוחד, נשלל מנהלית ל 30 - יום בשל עבירת מהירות. ח', השקוע בחובות, נאלץ לעבוד בסופי שבוע. בשבת השנייה לשלילה, כשלא מצא דרך להגיע לעבודה, עשה דין לעצמו, נסע ברכבו ונתפס נוהג בשלילה. ח' נעצר במקום ונכלא, כשהתביעה המשטרתית מגישה ביום המחרת כתב אישום עם בקשה למעצרו עד תום ההליכים. ח' הודה עוד באותו היום באשמה. בית משפט התחשב בו ולא דן אותו למאסר בפועל, אך שלל רשיונו לשנה וחצי וגזר עליו מאסר על תנאי, שלילה על תנאי וקנס גבוה.

ח' אכן עשה דין לעצמו. לעומתו, נ', בחור צעיר, יוצא יחידה מובחרת, חוסך לנסיעה ארוכה ועובד בתור נהג הובלות. גם הוא נשלל מנהלית על עבירה קלה יחסית. במוצאי שבת, אחרי 30 ימי השלילה, כשלפי ספירתו הפסילה הסתיימה, לקח על עצמו עבודת הובלה. כאשר נעצר במחסום שגרתי, חשב לתומו שיקבל לכל היותר דוח על נהיגה ללא רשיונות, מכיוון שלא יכול היה לקבל את רשיונו חזרה בשבת. להפתעתו, התברר כי טעה בספירה והשלילה נגמרת רק למחרת היום.

בקשה למעצר עד תום ההליכים

נ' נעצר ונכלא במקום והוגש כנגדו כתב אישום עם בקשה למעצר עד תום ההליכים. "למזלו" ביום שבו עלה בפני שופט, התובעת התורנית היתה ראש המדור עצמה, שהבינה כי לא מדובר "בעבריין תנועה מועד". היא הסכימה לחזור מהבקשה למעצר עד תום ההליכים והגיעה להסדר שבו ישלל רשיונו של נ' ל- 6 חודשים, יוטל עליו קנס והתחייבות להימנע מביצוע עבירה על סך עשרים אלף שקלים.

המגמה ברורה. כשמדובר בעבירות תעבורה הנתפסות כחמורות בעיני הרשויות כגון נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בשכרות ונהיגה במהירות מופרזת - לגביהן דרישת הענישה עומדת ברף פלילי לכל דבר וטומנת בחובה גם דרישה למאסר, פסילת רשיון נהיגה לתקופה ארוכה ביותר, שלילות על תנאי וקנסות גבוהים.

רק לאחרונה שלחו שופטים שונים במספר בתי משפט שונים ברחבי הארץ עברייני מהירות למאסרים בפועל. דוגמא בולטת היא אותו פסק דין של נהג אשר צילם עצמו נוסע במהירות, הורשע ונשלח למאסר בפועל.
אל לכם לקחת בקלות עבירות תנועה ובוודאי שמומלץ לשכוח את הכותרות בעיתון על עונשים מקלים בבתי המשפט לתעבורה.

* תחומי עיסוק: דיני פלילים ודיני תעבורה
* דוא"ל: golani_evi@walla.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים