3.0 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 5)
דיני מכרזים - מהו מכרז?

מכרז- הליך שבו פונים לקבל הצעות מחיר לצורך ביצוע פרויקט מסוים, או לצורך אספקת מוצר או שירות מסוים. מכרז יכול לשמש גם למכירת נכס כלשהו.

מי שמפרסם את המכרז מקבל הצעות שונות ממציעים שמעוניינים להתקשר איתו. הפנייה למציעים יכולה להיות כללית או לקבוצה מסוימת של מציעים. יש הרואים במכרז מעין הליך של משא ומתן. במכרז נעשה שימוש גם במגזר הפרטי, אך השימוש העיקרי הוא במגזר הציבורי. במגזר זה יש חובה לערוך מכרז, בהתאם לחוק חובת מכרזים.

ב-1992 התקבל חוק חובת מכרזים, הקובע כי כל רשות ציבורית חייבת לערוך מכרז פומבי לפני שהיא מבצעת התקשרות חוזית כלשהי. בהתאם לכך, משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות, תאגידים סטטוטוריים וקופות חולים חייבים לפרסם מכרזים לפני שהם מתקשרים בחוזים, כולל חוזי עבודה. על מכרז ציבורי חלות שתי מערכות דינים: דיני חוזים ומשפט ציבורי. בהתאם לכך, ניתן לומר כי על מכרז ציבורי חלה "דואליות נורמטיבית".

המטרות העיקריות של המכרז הן: לתת לעורך המכרז לבחור את ההצעה הטובה ביותר בשבילו- השגת יעילות כלכלית, לתת הזדמנות שווה לכל מציע פוטנציאלי בתחום המכרז להגיש הצעות וכן לשמור על טוהר המידות בעצם מניעת/צמצום האפשרות להעדיף קרובים. כלומר: יש פיקוח ושקיפות על תהליכי המכרז במטרה לצמצם מקרי שחיתות אפשריים.
עיקרון השוויון הוא עיקרון חשוב ביותר בדיני מכרזים, ומכרז שנותן יתרון לא הוגן למציע הוא מכרז פסול.

למציאת עו"ד משפט מנהלי באינדקס משפטי

עתירה

במקרה שישנן טענות כנגד מכרזים ציבוריים (לא תקינים, נפלו בהם פגמים וכד'), ניתן להגיש עתירה. בעבר העתירות נדונו בבג"ץ, וכיום רוב העתירות נדונות בפני בתי המשפט המנהליים, שהוקמו בשנת 2000 ואשר נמצאים במסגרת בתי המשפט המחוזיים. עניינים מיוחדים דחופים או בעלי חשיבות רבה במיוחד יכולים להיות מובאים בפני בג"ץ.
ע"פ חוק חובת מכרזים, ניתן לתבוע פיצויים בשל מכרז לא תקין. זוהי אופציה שלא הייתה בעבר, טרם חקיקת החוק.

פסיקה- שוויון הזדמנויות למול יעילות כלכלית

פסק דין חשוב, המעורר שאלה בנוגע להתנגשות בין שתי מטרות עיקריות העומדות ביסוד דיני המכרזים ‏הציבוריים - שוויון ההזדמנויות בהתקשרות מול הרשות, מול יעילות כלכלית, ניתן ע"י ביהמ"ש העליון במסגרת ערעור על פסק דינו של ביהמ"ש לעניינים מנהליים, אשר קיבל את עתירות משיבות פז-גז ו-GAZ10  לביטול זכיית אמישראגז במכרז להקמה והפעלה של מערכת לחלוקת גז טבעי באזור הדרום. ביהמ"ש העליון דחה את הערעור, וקבע כי הגישה במשפט הישראלי היא להעדיף את עקרון השוויון על פני השגת יעילות כלכלית מרבית. במקרה הנדון הצעת אמישראגז לא עומדת בתנאי הסף של המכרז לעניין הניסיון הנדרש מהמציע, ומכיון שמדובר במכרז כה משמעותי, חשובה ההקפדה על עקרונות דיני המכרזים הציבוריים בכלל ועל עקרון השוויון בפרט, ויש לדחות את הערעור על אף ששיקול היעילות נוטה לבחור בהצעת אמישראגז.

(עע"ם  5949/07 אמישראגז -גז טבעי בע"מ נ' פז-גז (1993) בע"מ).

ב"כ המערעת: עו"ד אהרון מיכאלי, עו"ד יהודה רוזנטל
ב"כ המשיבות: עו"ד דוד זיילר, עו"ד אדם איתן, עו"ד שי כגן, עו"ד גיורא אונגר, עו"ד שי שרביט, עו"ד אבי ליכט