zap group mishpati logo

על הדלפות המשטרה מחקירת הרצח ב"בר- נוער"

עו"ד אדטו: ראוי, כי המשטרה תכבד את החוק, ולא תדליף מהנעשה בחדרי החקירות

מאת: עו"ד מוטי אדטומוטי אדטו עו"ד פלילי
13.06.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
על הדלפות המשטרה מחקירת הרצח ב"בר- נוער"

המשטרה מרוצה מעצמה - אחרי שנים ארוכות היא פענחה את אחד האירועים הפליליים החמורים שארעו במדינת ישראל בשנים האחרונות - הרצח הכפול והפגיעות החמורות ב"ברבנוער" .

תחילה הוציאה המשטרה צו איסור פרסום, אשר היה מגוחך בנסיבות העניין, שכן כל מי שהתעניין ידע את הפרטים. כל אתרי הנט פרסמו את הפרטים, ואף ידעו להרחיב עד לבלי די.
העיתונאים ה"ממוסדים" כעסו על המשטרה בשל כך שהרשת לקחה להם את המידע , שכן הם מכבדים את החוק ולא יכלו לפרסם דבר.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

המשטרה החליטה לבטל את הצו , כך קרה שהוצא עיכוב ביצוע על ההחלטה של בטול צו איסור הפרסום.

המשטרה החליטה להקדים את הפרסום, ולהתעלם מעיכוב הביצוע  מתוך מחשבה שבית המשפט יקבע כמו שהמשטרה חושבת לנכון, אך בית המשפט לא קבע כך  - ובצדק (הדבר דורש דיון בערעור – ללא עיכוב ביצוע אין משמעות לערעור).

המשטרה הפרה חוק
המשטרה החלה את מסיבת העיתונאים, ובכך הפרה חוק. המשטרה החלה במסע הכפשות גם ביחס לבית המשפט.
ניתן לומר, כי המשטרה לא התנהלה בצורה ראויה בכל הפרשה של הפרסום. המשטרה ננזפה והחל דיון במעשיה. לפתע הגיע הספין הגדול שהוא למעשה פשע משפטי.
המתקפה התקשורתית: החלו לצאת בתקשורת ראיות של ממש מהתיק הפלילי.

ראיות ומסקנות
כידוע חומרי החקירה מגיעים לעורכי הדין רק לאחר הגשת כתב האישום , ואילו כאן אין עדיין כתב אישום – כך יוצא שמדובר בחומרים שהם מתוך המשטרה.

מתברר ש"הזירה המשפטית" שינתה את פניה והיא הפכה להיות העיתונות.
השאלה היא אחת – מדוע? מדוע אנחנו כחברה נהיה מוכנים להיות ניזונים על סמך חלקי מידע –שנועדו לתפוס את העין וליצור מצג שווא.

ראוי לציין, כי ייתכן שישנם אנשים זכאים, שכן הראיות אינן חד משמעיות. לא מדובר בצילום מתוך הזירה, אלא, בעדות המגובה בהקלטות. עוד יכול להיות, שאותו מקליט הוא העבריין המרכזי, כך ששמיעה פשוטה של הראיה יכולה להוביל למסקנה זו.

עבריין אחד משתמש במשטרה לצורך סגירת חשבונות עם עבריין אחר – את זה ראינו מאות ואלפי פעמים. רמת האמינות שהמשטרה מייחסת לאותו העבריין היא מרשימה, אבל זו המשטרה, ולא פעם מתברר בהמשך שאין דברים מאחורי, אלא תשלום פיצויים לנפגעים.

זירת הצגת הראיות חייבת לחזור לבית המשפט
הזירה המשפטית של המשטרה להצגת ראיות חייבת לחזור לבית המשפט ,ובכלל "סגירת חשבונות" של המשטרה אל מול שופט היא אירוע חמור ביותר. חבל שאיש אינו מטפל בהתלהמות במשטרה.

סיכום
ראוי שמשטרת ישראל תכבד גם היא את החוק. ראיות לא אמורות להיות מודלפות מתוך חדרי החקירות אל העיתונות - המסלול הוא לבית המשפט ורק אליו.
"סגירת חשבונות" מול שופט  היא אירוע חמור שמחייב הדחה של שוטרים שביצעו זאת.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים