zap group mishpati logo

נהיגה בשכרות ותחת השפעת אלכוהול - על החוק, הבדיקה והנהלים

מה קובע החוק? מה כוללים הנהלים ואילו מאפיינים נבדקים? על כל אלו ועוד במדריך שלפניכם בנושא נהיגה בשכרות ותחת השפעת אלכוהול

מאת: עו"ד אביתר גולניאביתר גולני משרד עו"ד
18.06.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
נהיגה בשכרות ותחת השפעת אלכוהול - על החוק, הבדיקה והנהלים

לאור האכיפה המוגברת וריבוי הבדיקות לתפיסת נהגים אשר נוהגים בשכרות, להלן מידע חשוב על בדיקת השכרות, נהלים וחוק.

ע"פ החוק, שיכור הוא מי שנוהג ברכב ובדמו נמצא מעל 50 מ"ג ב- 100 מ"ל דם או 240 מ"ג אלכוהול בליטר אוויר נשוף. בעוד שבבדיקת דם אין שולי ביטחון, בבדיקת נשיפה נקבעו שולי ביטחון של 50 מ"ג, ולכן אכיפה תחל רק מתוצאה של 290 מ"ג ומעלה.

המסרב לבדיקת שכרות, אחרי שהוסברה לו משמעות הסירוב, יחשב כשיכור, זאת ע"פ חזקה שבחוק. יש להדגיש, כי גם אם הנבדק לא שתה כלל, אך סירב ע"פ החוק הוא שיכור.
גם מי שבגופו נמצא תוצר חילוף חומרים של סם מסוכן ע"פ פקודת הסמים מואשם בעבירה של נהיגה בשכרות ותחת השפעת אלכוהול.

בעוד שבדיקת הדם הינה מכשיר אמין למדידה, בדיקת הנשיפה הינה מדידה שנויה במחלוקת.
נכון להיום, בתי המשפט בישראל קבעו, כי מכשיר המדידה אשר בשימוש בארץ- המכונה ינשוף, נמצא אמין. אך לטעמו של הכותב, עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בעניין ושאלת אמינות המכשיר עוד תעלה שוב בבתי המשפט.

הנהלים לבדיקת השכרות

לבדיקות השכרות ישנם נהלים קבועים כדי שהתוצאה תחשב תקינה. בבדיקת דם יש שרשרת ראיות (מסמך אשר מתעד את המסלול אותו עברה הדגימה מרגע מתן הדגימה ועד לתוצאת המעבדה המוסמכת).

נהלי בדיקת הנשיפה יותר מסורבלים וכוללים נהלי המתנה, כיול המכשיר עצמו, דיוק בלון הגז אשר על פיו מכיילים את המכשיר, נהלי הפעלת המכשיר עצמו וכן נהלי בדיקה אשר פורסמו בהנחיות המשטרה.

כיום לאור הקביעה של בתי המשפט כי המכשיר אמין, הכשלים נובעים מאי עמידה בנהלים אלה, או בבעיית תקינות של המכשיר.

בעוד אי עמידה בכללי הבדיקה והפעלת המכשיר יכולה וצריכה להביא לזיכויים מאישומי שכרות, לכאורה לא אמורה להיות השפעה על מקרים בהם סירב הנאשם לבדיקה והשכרות היא מכוח החזקה, אך לא תמיד כך הדבר. לדוגמא, משרדו של הכותב טפל בתיק בו לא הייתה בהירות לגבי הפרוצדורה במהלך הדברים, ובית המשפט החליט לזכות מחמת הספק.

חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מבדיקת השכרות הינו תחקור החשוד בעבירה ע"י השוטר. התשובות לשאלות השוטר ישמשו לאחר מכן כחומר ראיות בתיק וגם על פי תשובות אלה תבנה המערכת הראייתית לבירור האשמה.

בדיקת מאפיינים

חלק אחר וחשוב הוא בדיקת המאפיינים אשר מי שנחשד בעבירת שכרות עובר. בדיקת המאפיינים הינה סידרה של בדיקות, חלקן אובייקטיביות לכאורה וחלקן סובייקטיביות לחלוטין אשר על פי הן מתרשם השוטר בשטח מהנבדק.

הבדיקות האובייקטיביות, לכאורה, כוללות עמידה עם ראש מוטה כלפי מעלה, לבדיקת יציבות. הליכה על קו הלוך חזור ונגיעה באף.
הבדיקות הסובייקטיביות הן רשמי השוטר מאופי התנהגות ולבוש של הנבדק וריח האלכוהול אם קיים.

יצויין, כי בכתבה זו נכתב "אובייקטיביות" לכאורה, שכן שהשורה התחתונה והקובעת היא התרשמות השוטר, ושם אנו מגלים כי נבחן שעבר את כל הבדיקות "לכאורה" בהצלחה היה תחת השפעת אלכוהול בינונית.
ניתן להרשיע נאשם רק על בסיס בדיקת מאפיינים. אמנם כיום השתנו הנהלים וצריך לאפשר לו לבצע בדיקת דם עצמאית, אבל בפועל לא מבצעים בדיקת דם עצמאית ביום שישי בשלוש בלילה, למשל.

עוד בנושא:

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

 

*המאמר נכתב על ידי עו"ד תעבורה אביתר גולני

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים