zap group mishpati logo

אושרו הסכמות בין פרודים בנוגע להורות עתידית /פסיקה

בימ"ש לענייני משפחה בת"א אישר הסכמות לגבי הוראות לעובר שטרם נולד, שכן הן עולות בקנה אחד עם טובת הילד

19.11.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
אושרו הסכמות בין פרודים בנוגע להורות עתידית /פסיקה

ביום 29/10/2013 ניתן פס"ד בבימ"ש לענייני משפחה בתל אביב בו אושר באופן עקרוני, כי צדדים יכולים לאשר הסכמות ביניהם שקשורות להורות עתידית.

מדובר בגבר ואשה שהיו בני זוג, נפרדו ואף אישרו הסכם בכל הנוגע לאופן בו הרכוש יחולק ביניהם, ובין לבין האישה הרתה מזרעו של הגבר.

למציאת עו"ד משפחה וגירושין באינדקס משפטי

 

האם בימ"ש לענייני משפחה רשאי לאשר הסכמים הנוגעים לקטינים שטרם נולדו?

ביהמ"ש קבע שיש לבחון שלושה שיקולים מרכזיים:

1. מערכת היחסים בין הצדדים עצמם, השותפות ההורית שלהם ומעמדו של האב כלפי הקטין כבר בעת ההריון – בעניין זה התרשם ביהמ"ש שדברי הצדדים מעידים על רצון כן ואמיתי להגיע להסכם.

2. טובת הקטין בהסכם השותפות ההורית של הצדדים – ביהמ"ש הסיק מהתנהגות הצדדים שראיית טובתו של ילדם המשותף העתיד להיוולד, היא זו שהביאה אותם להסכם.

3. ההסכם כפתרון עדיף בסכסוכי משפחה – ביהמ"ש זיהה שבמערכת היחסים בין הצדדים ומתוך תחושה ורצון של שותפות להסדיר מחלוקות עתידיות, הסכם הוא הפתרון העדיף.


ביהמ"ש קבע שיש לו סמכות לאשר את ההסכם ולתת לו תוקף של פסק דין כבר בעת ההריון. בנוסף, ביהמ"ש קבע גם שיש לו סמכות לדון בהורותו של המבקש לצורך מתן תוקף משפטי לזכויותיו וחובותיו של המבקש כלפי העובר.

האם העובדה שלא מדובר בבני זוג שנישאו משפיעה על ההחלטה האם לאשר הסכם כזה?

ביהמ"ש עונה על כך בחיוב, וזאת ברוח השינויים החלים בפסיקה למשל: פריון טכנולוגי, ההכרה בקשרים של זוגות חד מיניים, משפחות בהרכבים שונים ועוד. ביהמ"ש ניצב בפני מציאות חדשה שחייבים לתת לה פתרונות.

האם זהו השלב הנכון לקבוע הורות משפטית? 

הורות משפטית הינה למעשה הורות שנקבעת באופן רשמי, עוד בטרם היא נעשית בפועל (טרם הלידה). גם כאן עונה ביהמ"ש בחיוב, וזאת מתוך מחקרים שתומכים בהכרה חברתית בקביעת הורות משפטית בהסכמה, דבר שמעניק לצדדים וודאות ויציבות. 

מערכת היחסים בין הצדדים עצמם, השותפות ההורית שלהם ומעמדו של האב כלפי הקטין כבר בעת ההריון 

מהי טובת הילד במקרה זה?

ביהמ"ש סבור שטובת הקטין שעתיד להיוולד לצדדים דורשת את אישור ההסכם בעת ההריון.

ביהמ"ש גם מתייחס לזכויות והחובות המשותפות לשני ההורים כחלק מטובת הילד שיש בה להבטיח את גידול הילד והתפתחותו .

לסיכום:

לאור כל הדברים, ביהמ"ש הגיע למסקנה שיש לאשר את ההסכם, דבר שיאפשר לקטין הסדרה מהירה, וודאית ובטוחה של זכויותיו מעת לידתו ואף קודם. ביהמ"ש שוכנע שטובת הקטין היא באישור הסכם השותפות ההורית של הצדדים. אישור ההסכם בין הצדדים  טרם הלידה יעביר מסר של עידוד הסכמות וישוב מחלוקות באמצעות הסכם מבלי להידרש להליכים משפטיים ארוכים ומסובכים שאין בהם להטיב עם הצדדים. 

יש להדגיש שאישור הסכמות הצדדים דבר מזונות, משמורת, הסדרי ראיה ויתר הנושאים מראש לגבי העובר, אינם מונעים מהקטין לתבוע באמצעות אפוטרופסו בחינה מחודשת של המזונות והמשמורת. 

 

*הכותבת הינה עו"ד ומגשרת בתחום המשפחה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים