zap group mishpati logo

אחרי הסערה - על מה ניתן לקבל פיצוי וממי לדרוש?

הסערה השאירה אחריה נזקים רבים. עו"ד ארז שניאורסון משיב לשאלות הגולשים בעניין הזכות לפיצוי והגופים מהם ניתן לדרוש אותו

מאת: עו"ד ארז שניאורסוןשניאורסון ושות', משרד עורכי דין
18.12.13
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
אחרי הסערה - על מה ניתן לקבל פיצוי וממי לדרוש?

לאחר חלוף זעם, וכאשר אזרחים רבים מתפנים לבדוק את נזקיהם, ננסה לעשות סדר, ולסייע לכם להבין על אילו נזקים אתם זכאים לפיצוי ומי הגורמים שמחובתם לפצות את הניזוקים בסערה. להלן מספר פניות שהגיעו למערכת בימים האחרונים, ותשובותיו של עו"ד ארז שניאורסון:

דליה מאזור ירושלים שואלת: אנו גרים בדירת קרקע. במהלך הסערה חדרו מים רבים לחצר ולבית, ונגרמו לנו נזקים רבים, כולל הרס של שטיחים, רהיטים, קצר במכשירי חשמל ועוד. יש לנו פוליסת ביטוח לדירה. האם חברת הביטוח צריכה לפצות אותנו על נזקי הסופה?

עו"ד שניאורסון: כל פוליסות הביטוח לדירות כוללות כיסוי לנזקי סערה, גשם, שלג וברד. הכיסוי אינו חל על נזק לגדרות ולשערים. גם אם הפוליסה שאת אוחזת בידך אינה כוללת כיסוי כזה, וגם אם חברת הביטוח טוענת שאין לך כיסוי כזה, דעי שהכיסוי כן קיים. המפקח על הביטוח קבע שפוליסת ביטוח לדירה תכלול כיסוי לנזקי סערה, וקביעה זו מחייבת את כל חברות הביטוח.

יוסף מירושלים שואל: במהלך הסופה חדר גשם לבית הפרטי שלנו, וגרם נזק רב. אין לנו פוליסה לביטוח הבית. מה עושים?

עו"ד שניאורסון: בהיעדר פוליסת ביטוח, אין כל פיצוי אוטומטי על הנזק. אולם, עדיין יש סיכוי לפיצוי. אם הצפת דירתך במים נובעת מהתרשלות של העירייה או כל רשות אחרת, כגון התרשלות בסידור ניקוז מתאים לאזור, התרשלות בתכנון עבודות פיתוח ותחזוקת צנרת ניקוז מי גשם, או כל מחדל אחר שגרם להצפת ביתך, ניתן להגיש תביעה נגד הרשויות. אם תשכנע את בית המשפט, רצוי בעזרת חוות דעת של מומחה מתאים, שנזקיך נובעים התרשלות של הרשויות, בית המשפט יחייב את הרשות הרלוונטית לפצות אותך על כל נזקיך. תביעה כזאת, בשונה מתביעת ביטוח, אינה מוגבלת בסכום, ותוכל לתבוע ולקבל פיצוי גם על נזקיך העקיפים, כגון אובדן ימי עבודה עקב הצורך לטפל בנזקי הבית, חשיפה מוגברת למחלות ריאה עקב השהיה בבית רטוב ולח, ועוד.

אורי מהקריות שואל: כשהשמש יצאה והלכתי לראות מה שלום הרכב שלי, שחנה במורד הרחוב, גיליתי שהרכב היה מוצף מים, כל הריפוד ספוג, וכנראה שגם מערכת החשמל של הרכב ניזוקה מהמים. חברת הביטוח טוענת שנזק כזה אינו מכוסה במסגרת הפוליסה. האם היא צודקת?

עו"ד שניאורסון: כמו במקרה של דליה, גם במקרה שלך, המפקח על הביטוח קבע במסגרת הפוליסה התקנית לביטוח רכב פרטי, שהביטוח מכסה גם נזקי שטפון, סערה, שלג וברד. אם לא ויתרת במפורש ובכתב על כיסוי כזה, אזי הפוליסה כוללת את הכיסוי, גם אם הדבר אינו כתוב בפוליסה שאתה מחזיק בידיך.

ברכה מירושלים שואלת: במשך שלושה ימים היינו מנותקים מחשמל, רק היום חיברו אותנו בחזרה. הילדים סבלו מהקור, לא יכולנו לחמם את הבית, לא היה לנו אור, היינו תקועים בבית בחושך, וגם לצאת מהבית לא ניתן היה. מי יפצה אותנו על הסבל הזה?

עו"ד שניאורסון: ניתוקים ובעיות באספקת החשמל הם תקלות צפויות במזג אויר כה סוער, ואין ברירה, חלק מהאזרחים נאלצו להתמודד מול התוצאות של הסערה. תיאורטית, ניתן היה לטעון שמדובר ברשלנות של חברת החשמל, אשר לא נערכה כיאות ולא דאגה לגיבויים ולתחזוקה ראויה. עם זאת, במקרים כאלה, בדרך כלל בית המשפט לא ימהר לקבוע שהיתה רשלנות של חברת החשמל, אלא אם תוצג בפניו ראיה חזקה ביותר, שפעולה מסוימת, אשר ניתן היה לבצע אותה בעלות סבירה והיה בה כדי למנוע את הנזק העתידי, לא בוצעה.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים