zap group mishpati logo

מה חשוב לדעת בדרך לבחירת עורך דין פלילי?

הליך פלילי הינו ללא ספק, הליך דרמטי להמשך מסלול חייו של אדם, דבר המצריך התייעצות וליווי של משרד עורכי דין מנוסה ובקי במשפט הפלילי

מאת: מערכת משפטי
11.06.14
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
מה חשוב לדעת בדרך לבחירת עורך דין פלילי?

גם לאחר שחרור ממעצר ותוך כדי הכנת התיק, יש לקחת בחשבון מספר נקודות למחשבה, בטרם ההחלטה על דמותו של עורך דין פלילי אשר ייצג אותך או את קרובך. נקודות אלו יכולות להיות קריטיות בנוגע להמשך הטיפול בתיק הפלילי,  ניהול המשפט והתמודדות מול המשטרה והפרקליטות.

הקדמה - חקירה פלילית ושחרור ממעצר

חשוב להבין, כי עקרונית, כל אזרח יכול למצוא עצמו תחת חקירה פלילית, בין אם מדובר בהסתבכות ראשונה/ מקרית ובין אם מדובר בניסיון לפגיעה בשמו הטוב ע"י אישום בעבירת תקיפה, תקיפה מינית או כל אישום אחר. רבים אינם יודעים את זכויותיהם הבסיסיות ביותר: מה לומר, מתי לשתוק, האם ואיך ניתן להתייעץ עם עורך דין?

יותר משרדים, יותר אלטרנטיבות, יותר מחקר ברשת

שלב החקירה הינו שלב קריטי לגיוס עו"ד פלילי מנוסה, אשר יסייע וייעץ לחשוד. גם לאחר מכן, בשלב בו החומרים מובאים בפני התביעה, אשר מחליטה על סגירת התיק או על הגשת כתב אישום, לגיטימי לקבל אפילו חוות דעת נוספת לגבי המשך ההליך הפלילי. 

רבים מעורכי הדין הפליליים, מופיעים כיום ברשת, באתר אינטרנט של המשרד ובנוכחות בכל צומת מרכזי, כגון: מנוע החיפוש גוגל, מאמרים מקצועיים ברשת ואתרים מקצועיים בתחום המשפט. חלקם אף מנהל פורום דיון ועונה על שאלות גולשים ברשת. הנוכחות ההולכת וגוברת אונליין, מסייעת לחשוד/ לנאשם ולמשפחתו, לבצע מחקר מעמיק יותר, במקביל להמלצות 'מפה לאוזן' ולבדוק לעומק מיהו עורך הדין אשר ילווה את ההליך הפלילי הכל כך משמעותי.

ניסיון מוכח ועשיר

עורכי דין רבים, מבינים כיום, כי עליהם 'להעשיר את אתר האינטרנט שלהם בתכני עומק, אשר יסייעו לגולשים בקבלת ההחלטה. כך גם בהליכים הפליליים, עורך דין בתחום זה יעשה כל שביכולתו להעלות על הכתב עשרות מאמרים מקצועיים הנוגעים לעבירות פליליות, כדי להמחיש לחשוד/ לנאשם ובני משפחתו את נסיונו העשיר, ותק המשרד ובקיאותו בכתיבה אודות עבירות פופולריות כגון מחיקת רישום פלילי, עבירות סמים, עבירות אלימות, עבירות מין וכלה בסיטואציות כגון תקיפת שוטר, עבירות נוער, גניבה או הלבנת הון. עורכי הדין מפרטים מניסיונם אודות העבירה, הערות אישיות מקצועיות, סיפורי הצלחה בנישה של אותה עבירה, וכן מצרפים ראיונות בוידאו ובכלי התקשורת.

טיפ: שימו לב, לא להיגרר להבטחות והתחייבויות בדבר תוצאה סופית בהליך הפלילי. כיצד ניתן לחזות מראש את המשך התיק, כאשר לא כל חומר הראיות, המסמכים והעדויות עומדים בפני עורך הדין שפגשתם?

אפשרויות כלכליות (תקציב)

חלק מעורכי הדין מקפידים לציין, בין היתר, את עברם המקצועי (למשל יוצאי פרקליטות, בכירים במשטרה וכד'), התמחות או עבודה כעורכי דין במשרדים גדולים או כל רקע מקצועי אחר אשר גיבש את המוניטין של המשרד. 

חשוב לקחת בחשבון, כי לרוב, על שכירת שירותיהם של עו"ד מוכרים בתחום הפלילי, אשר שמותיהם מופיעים חדשות לבקרים בכלי התקשורת, משלמים שכר טרחה גבוה הרבה יותר.  לעומת זאת, לעורכי דין, שעל-פניו, פחות מוכרים לציבור, יש יתרונות חשובים שיש לקחת בחשבון, ביניהם כנראה עלויות סבירות יותר, זמינות גבוהה יותר מלכתחילה בקבלת התיק ובשיחות השוטפות עם הלקוח, תוך טיפול אישי, גם בעבירה הנחשבת לפחות מורכבת. 

טיפ: כדאי לבדוק בפגישות התרשמות מול עורכי הדין, מי מטפל באופן אישי בתיק - האם ראש המשרד (השותף) או עורך דין אחר מטעמו?

קבלת ההחלטה - איזה עורך דין פלילי לבחור?

לאחר השלבים שפורטו במאמר זה, לאחר שהתרשמתם מעורך דין אחד או יותר, סביר להניח שכחשודים או נאשמים, אתם כבר יודעים יותר למה לצפות ואיזה משרד עורכי דין בתחום הפלילי הכי מתאים במכלול השיקולים למקרה האישי שלכם. כמו כן אתם ודאי יודעים מהו הערך המוסף של אותו פרקליט מבחינת הכישורים, המוניטין והיכרות מעמיקה של החומר. כמובן שגם מגבלות כספיות הן חלק משיקול הדעת. 

טיפ: חשוב לשאול את השאלות הנכונות, לקבל המלצות ככל שניתן, ולברר מהו הניסיון המוכח והספציפי שיש לעוה"ד בסוג העבירה וכיצד תיקים אחרים הסתיימו בייצוג אותו עורך דין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה