zap group mishpati logo

סימני מסחר, מותגים ומכס - שאלות ותשובות מהפורום

האם חובה להיעזר בעו"ד כדי לרשום סימן מסחר? מה תוקפו של סימן מסחר רשום? כמה זמן לוקח לאשר סימן מסחר? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום סימני מסחר, מותגים ומכס. עו"ד רונן ששון, מנהל הפורום, השיב

מאת: רונן ששון
13.10.14
תאריך עדכון: 29.04.15
4 דק'
סימני מסחר, מותגים ומכס - שאלות ותשובות מהפורום

רישום סימן מסחר

שאלה: רציתי לדעת האם אפשר לרשום סימן מסחר באופן עצמאי או שחייבים לעשות את זה דרך עו"ד?

תשובה: אין חובה לרשום סימן מסחר באמצעות עו"ד. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי. יחד עם זאת, ישנן סוגיות שיכולות לעלות עוד בטרם מגישים את הבקשה, או במהלך הליך הבחינה של הבקשה, אשר נדרש לגביהן ידע מקצועי. 

סימן מסחר עברית/אנגלית

שאלה: אני רוצה לרשום סימן מסחר על העסק שלי גם בעברית וגם באנגלית. נניח שקוראים לעסק שלי "שלי", אני רוצה לרשום גם "שלי" וגם. "sheli" האם כשאני אבקש אופציה אחת הרישום יגן לי גם על האופציה השנייה או שאני צריך בעצם לרשום שני סימנים ולשלם פעמיים אגרות?

תשובה: אני ממליץ להגיש בקשה עבור הסימן כפי שאתה משתמש או מתכוון להשתמש בפועל. אם אתה מתכוון להשתמש בסימן בעברית בצמוד לסימן באנגלית, אז ניתן להגיש בקשה אחת בישראל עבור הסימן בעברית ובאנגלית תוך תשלום אגרה אחת. 
יחד עם זאת, שים לב שאם תרצה להגיש בקשה בינלאומית בהסתמך על הבקשה הישראלית, היא תהיה חייבת להיות עבור אותו הסימן כפי שהבקשה הוגשה בישראל. כלומר, המילה העברית "שלי" תופיע גם בבקשות בארצות הזרות. 

אם אתה משתמש בסימן בעברית וגם באנגלית בנפרד זה מזה, ההגנה הטובה ביותר היא להגיש שתי בקשות נפרדות, האחת עבור הסימן בעברית והשנייה עבור הסימן באנגלית, תוך כדי תשלום שתי אגרות.

לחלופין, אתה יכול להגיש בקשה לסימן באנגלית בלבד. לכשהסימן באנגלית יירשם, הוא ייתן לך הגנה טובה כנגד הפרה של צד ג' בסימן בעברית, אך לא בהכרח הגנה מקסימאלית גם כנגד סימנים דומים בעברית, שכן הסימן בעברית שונה מהסימן באנגלית ויזואלית. 

מאגר מידע לחיפוש סימני מסחר

שאלה: האם יש מאגר מידע כלשהו בו ניתן לחפש סימני מסחר?

תשובה: ניתן לחפש סימנים רשומים ובקשות לרישום סימנים באתר האינטרנט של מחלקת סימני המסחר ברשות הפטנטים.

ניתן לחפש סימנים לפי מספרם, שמם או שם הבעלים. 

תוקף של סימן מסחר

שאלה: אנו חברת הייטק צעירה, ואנו רוצים לרשום את הלוגו שלנו כסימן מסחר. רצינו לדעת מה התוקף של סימן מסחר שנרשם? אם התוקף פג, האם אפשר להאריך אותו או שצריך להגיש בקשה חדשה?

תשובה: תוקף של סימן מסחר רשום הוא 10 שנים מתאריך הגשת הבקשה. לאחר מכן ניתן לחדש את תוקף הסימן כל פעם בעשר שנים נוספות (על ידי תשלום של אגרת חידוש).

סימון מסחר - התקופה עד לאישורו

שאלה: עד שמאשרים סימן יכולה לעבור שנה. מה קורה אם בזמן הזה שאני מחכה לאישור מישהו משתמש כבר בסימן שלי שמחכה לאישור?

תשובה: אתה יכול להגיש בקשה לבחינה על אתר של הבקשה שלך ועם רישום הסימן אתה יכול להגיש תביעת הפרה בהסתמך על הסימן הרשום שלך. 
בנוסף, במידה שהסימן שלך רכש מוניטין בישראל כתוצאה מהשימוש שאתה עושה בסימנך, אתה יכול להגיש תביעת הפרה בעילה של גניבת עין גם לפני שהסימן שלך נרשם.

שימוש בתמונות מחנויות בגדים בבלוג אופנה

שאלה: אני כותבת בלוג אופנה וכאשר יש מבצעים והנחות בחנויות אני מציינת את השמות של הרשתות ולפעמים אני מעלה גם תמונות של בגדים של חלק מהרשתות. האם אני צריכה לקבל מהרשתות אישור בכל פעם שאני מעלה תמונה מהאתרים שלהן?

תשובה: נראה לי שאת יכולה להשתמש בסימני המסחר של רשתות האופנה ללא צורך בקבלת הסכמה של בעלי הסימנים מכוח ההגנה של שימוש אמת בסימני מסחר. 
כמו כן, נראה לי שאת יכולה להשתמש בתמונות של הבגדים ללא צורך בקבלת הסכמה של רשתות האופנה מכוח ההגנה של שימוש הוגן בזכויות יוצרים. 

יחד עם זאת, אני ממליץ לך לציין בבלוג שלך את המקור ממנו לקחת את התמונות של הבגדים. 

סימן מסחר עולמי

שאלה: שמעתי שעכשיו ישראלים יכולים להגיש בקשות בינלאומיות לסימני המסחר. לא ברור לי מה פירוש הדבר. אם סימן המסחר שלי נרשם כסימן עולמי, האם הוא מגן על הסימן שלי בכל העולם? 

תשובה: ההגנה על זכויות בסימן מסחר היא טריטוריאלית. ניתן להגיש בקשה בינלאומית המייעדת את המדינות החברות בפרוטוקול מדריד (לא כל המדינות חברות באמנה זו). הבחינה של הבקשה נעשית על ידי לשכת סימני המסחר בכל מדינה בנפרד. במידה שלשכות סימני המסחר השונות מקבלות ורושמות את הסימן, תהיה הגנה על סימן המסחר באותן מדינות. במידה שלשכת סימני מסחר במדינה מסויימת תסרב לקבל את הסימן (למשל כי יש סימן מסחר רשום קודם הדומה לסימן נשוא הבקשה הבינלאומית), כי אז לא תהיה הגנה באותה המדינה. 

עוד בנושא:

כיצד קובעים אם סימן מסחר הופר?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה