zap group mishpati logo

עו"ד לענייני ארנונה: להצליח לשלם פחות מס

הסתייעות בעו"ד שמתמחה בארנונה, תעזור לכם לחסוך כספים, ואף לקבל לעיתים החזרים. מה ניתן לעשות אם העירייה גבתה ביתר או אם החיוב שקבלתם שגוי? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: עו"ד נמרוד לנגרנמרוד לנגר עו"ד
22.02.15
תאריך עדכון: 04.03.24
9 דק'
עו"ד לענייני ארנונה: להצליח לשלם פחות מס

נטל תשלום המיסים על אנשים פרטיים ועל בעלי עסקים בישראל הוא לא קטן כלל, ובין יתר הגורמים המכבידים לנו על הכיס בולטים מיסי הארנונה. לכל רשות מקומית היתה בעבר זכות כמעט בלתי מוגבלת לגבות את הסכום שהיא רואה לנכון בתנאים שהיא קבעה. לאחר הקפאת הארנונה בשנות השמונים במאמץ לעצור את האינפלציה, נותרו הרשויות עם צווים שונים ומגוונים כיד הדמיון הטובה. עסקים זהים וכמובן גם מגורים משלמים בהבדלים של מאות אחוזים בין רשות לרשות. מצב זה גרם לא רק לחוסר אחידות בין הערים/היישובים השונים ולקושי בפיקוח מנהלי על המס, אלא גם למקרים רבים שבהם נטל המס מוגזם ואפילו לא חוקי.

אנשים פרטיים ובוודאי בעלי עסקים (חברות, מפעלים, חנויות, מסעדות וכד') שמשלמים יותר מדי מס, צריכים לדעת שיש להם כתובת - אם הארנונה מכבידה, אם אתם חושדים שהחיוב שגוי, אם ייחסו לנכס הנישום יותר מטראז' ממה שיש בו בפועל, אם סווגתם כעסק אע"פ שאתם מחזיקים בדירת מגורים, ואם גבו מכם כספים שלא כדין - עורך דין שמומחה לדיני ארנונה יוכל לסייע לכם; וגם לכל מי שמשלם מס זה– תופתעו לגלות איך בדיקה (שרבים לא מודעים לקיומה או לא חושבים לבצעה) תחשוף אפשרויות להקטנת התשלום. 

מיהו עורך דין מומחה בענייני ארנונה? מדוע צריך "התמחות" שכזו?

החוקים, התקנות, הנהלים וחוקי העזר המוניציפליים שמסדירים את נושא גביית המס הם מורכבים וסבוכים. יודגש, כי צווי הארנונה לכשעצמם שונים ברשויות השונות. לא כל עורך דין מהשורה, גם כזה המומחה למיסוי, הוא בעל הידע והניסיון ההכרחיים כדי לסייע ללקוח בתחום ספציפי זה. נישום  או עסק – שמשלם יותר מדי מסים לעירייה מסיבות מגוונות או ששילם מעבר למה שהיה צריך ושואף לתקן את המעוות - יקבל את הסיוע הטוב ביותר רק מעורך דין שמכיר את נבכי החוק ופסיקה עדכנית בנושאים השונים ושולט בכל הפרוצדורות. 

מהם המאפיינים, אשר הופכים את הנושא לסבוך?

1. סמכויות נרחבות לרשויות המקומיות: החוק מקנה לרשויות המקומיות סמכויות בכל הנוגע להטלת ולגביית הארנונה, הן מתושבים והן מעסקים (מפעלים, אולמות וגני אירועים, חברות, חנויות, בתי קפה ומסעדות, מתחמי קניות ועוד). ההליכים הקשורים לארנונה מחייבים שליטה וידע בדיני מיסים, דיני ארנונה, דיני רשויות מקומיות ומשפט מנהלי גם יחד. 

2. דין שונה בכל עיר: לכל רשות צו שונה וייחודי.  פעמים רבות צווי הארנונה הייחודיים לא מספיק ברורים ולא מספיק מפורטים וישנם הרבה סימני שאלה שקשה מאד לפתור. חוסר האחידות בין הצווים ברשויות השונות מקשה גם על הפיקוח המנהלי על הרשויות ולא רק על הבנת אופן היישום של הצווים. כך גם לעיתים קשה להסיק מפסיקה ברשות אחת לגבי פרשנות ברשות אחרת שכן שוב כל צו שונה.

3. צורך בתביעה ייצוגית: פעמים רבות נישומים מגלים ששילמו יותר מדי מס והפער בין התשלום "המוצדק" לזה הנדרש הוא קטן. בהקשר זה, פעמים רבות, אם העילה רלוונטית לקבוצת נישומים, תובעים את ההפרשים הללו במסגרת תביעה ייצוגית. למשל, במקרים בהם רשות מקומית "עגלה" את סכום החיוב למעלה במקום למטה. בעקבות כך תושבים רבים מהרשות ספגו הפסד שעומד על 100 שקלים למשפחה. במקרה כזה כל תושב בפני עצמו לא יתבע את העירייה בגין 100 שקלים, אלא ראוי שתוגש תביעה ייצוגית. הטיפול בתביעה ייצוגית בנושא זה דורש מומחיות מיוחדת, ידע עיוני ומעשי, כלים ומיומנויות שיש לעורך דין מומחה בתחום. 

4. בתי משפט מינהליים: כאשר נישום מגלה ששילם חשבון "מיותר" מטעמי אפליה, או תשלום רטרואקטיבי או שנעשה ביחס לסיווג חדש והשינוי היה פסול, במקרים אלו צריך לפנות ישירות לבית משפט לעניינים מנהליים. עו"ד מנוסה בתחום יוכל למצוא דרכים בהן יושב לפחות חלק מהסכום וכן וכל לכוון לטריבונל השיפוטי המתאים לו הסמכות העניינית. 

5. השגה וערר: בעניינים של טעות עובדתית בסיווג, גודל הנכס או טענות שהנישום כלל אינו מחזיק בנכס או שהנכס ריק ולא נעשה בו שימוש, יש לפנות בהשגה למנהל הארנונה ברשות (שהוא לרוב אבל לא תמיד הגזבר). בעניין זה ישנם 90 יום מיום קבלת השומה להגיש השגה אליה ולאחר מכן מנהל הארנונה צריך להשיב להשגה תוך 60 ימים. אם לא קיבל אותה ניתן להגיש ערר שידון בפני וועדת ערר המורכבת מחברי מועצה ואשר יו"ר הוועדה מחוייב להיות עורך דין בעל ותק ובקיאות בתחום.

לעניין הזמן חשיבות מכרעת בכל הנוגע להשגות על ארנונה. מי שרוצה לשנות את שיעור הארנונה שהוא נדרש לשלם, חייב למהר ולפתוח בתהליכים המתאימים במסגרת הזמן הקבועה בחוק. כך, הגשת השגה כנגד שיעור ארנונה חייבת להיות תוך 90 יום מהמועד שהתקבלה הודעת החיוב. איחור בהגשה ועיכוב ולו של יום אחד עלול לחסום בפניכם את הדרך להגשת ההשגה וכל השנה תיאלצו לשלם יותר ממה שאתם מחויבים על פי חוק. כך חשוב גם שהטיעונים המלאים של הנישום יעלו כבר בשלב ההשגה שכן לעיתים לא מתאפשר בשלב הערר להוסיף נימוקים חדשים.

אילו שירותים מעניק עו"ד ארנונה?

אל מול המקצועיות הרבה של הרשויות המקומיות בכל הנוגע לקביעת וגביית מיסי הארנונה שזהו לחמה, ניצב האזרח או התאגיד שבידיו אפשרויות מורכבות להתגונן. עורך דין מהתחום יסייע לכם לזהות את האפשרויות האלה ולמצות את זכויותיכם בנושא. הוא יבחר את האמצעי המתאים מבין כל האמצעים המאפשרים לכם להתמודד עם חיובים מוטעים או לא צודקים של מס זה, וישמור על האינטרסים שלכם. האם המבנה שחוייבתם עליו הוא אכן מבנה, האם הקרקע שחוייבתם עליה אכן קרקע תפוסה היא והאם השומה שנקבעה נקבעה כדין.

בין כל השירותים שמעניק עו"ד מנוסה בתחום בולטים השירותים הבאים:

בדיקת חשבונות בניסיון להקטין את התשלום החודשי:

כל אדם או בעל עסק יופתע לגלות כמה קל לבדוק את גובה החשבון שהוא נדרש לשלם וכמה קל עוד יותר למצוא דרך להקטין את שיעור התשלום הנדרש. הרוב הגדול של התושבים מקבל את דין התשלום בהכנעה. בדיקה עשויה להניב הנחה קטנה או משמעותית בתשלום  אך עלולה גם להצביע על תשלום בחסר. בחינת הארנונה היא אחד השירותים החשובים שנותן עו”ד מומחה שיכול לבצע עבור תושבים פרטיים ובעיקר עבור בעלי עסקים. בחינה לקויה עלולה להביא להשגה ששם יתגלו טעויות גם לרעת הנישום, ומכך יש להזהר כמובן.

סיוע בהפחתת ארנונה במקרים שהגובה שנדרש שגוי: 

שומת החשבון יכולה להיות מוטעית וניתן לטעון נגדה במקרים מגוונים. למשל, כאשר הגודל שמיוחס לנכס גדול מהמציאות, או כאשר סיווג הנכס שגוי. שיעור מס זה נקבע, בין היתר, על פי סיווג הנכס, לדוגמה מבנה יכול שיסווג כעסק, כדירת מגורים, כנכס מסחרי וכן הלאה. כאשר הסיווג שגוי, למשל, אדם גר בנכס שמשמש אותו לא כעסק יידרש לשלם ארנונה גבוהה מדי אם הנכס יסווג כעסק. 

במקרים כאלה תוכלו בעזרת עורך דין ארנונה לפנות בהליך מנהלי אל הממונה על הארנונה בתחומי הרשות המקומית. הליך זה מכונה "השגה" שחייבת להיות מוגשת תוך 90 יום מהמועד בו מתקבלת הודעת השומה השנתית. אין  להתבלבל אם אתם מקבלים הודעות תקופתיות כל חודשיים. רק על שומה חדשה שנשלחת לרוב במסגרת ההודעה השנתית שמתקבלת לרוב בחודשי דצמבר או ינואר ניתן להגיש השגה. בהשגה תציגו את טענותיכם, תבקשו את שינוי השומה ותקוו לטוב. בשלב זה חשיבות הייצוג על ידי עורך דין גבוהה, משום שלא תמיד מתאפשר להכניס טיעונים ונימוקים חדשים בשלב הערר. יש חשיבות בבחינה עמוקה של השומה ובמקרה הצורך בניסוח מקצועי ומספק של ההשגה. במידה שהשגתכם תידחה, תוכלו להמשיך בנקיטת הליכים נוספים, כגון ערר כאמור. 

גביית ארנונה ביתר בדרך כלל במסגרת תביעה ייצוגית: 

כאמור, במקרים רבים הנזק של התושבים הנישומים איננו משמעותי ולכן עדיפה תביעה ייצוגית. תביעות ייצוגיות נגד רשויות מקומיות בהקשר של ארנונה מאד נפוצות. לתביעות מסוג זה יתרונות רבים, ביניהם:

1. יכולת לתבוע סכום קטן עבור כל תובע ייצוגי.

2. חסכון בשל אי תשלום אגרות בית משפט.

3. חסכון בשל אי תשלום שכר טרחה לעורך דין.

4. תביעה ייצוגית כוללת את השנתיים שקדמו לה, ואילו השגה וערר הם תביעה צופה פני עתיד. 

ייצוג בהליכים שונים:

עו"ד בתחום מסייע בהגשת ההשגה הראשונית, ואם זו לא מתקבלת ניתן להגיש ערר בפני ועדת הערר לענייני ארנונה. אם גם החלטה זו לא תניח את דעתכם, תוכלו להגיש ערעור לבית המשפט לעניינים מנהלים. בכל ההליכים הללו ניתן לקבל ואף מומלץ ורצוי, ליווי של עורך דין.

ייעוץ לעסקים וחברות

לאנשים פרטיים אי דיוק בגובה התשלום לרוב פוגע בסכומים קטנים, אבל כאשר מדובר בעסקים מסחריים אי דיוק שכזה יכול להגיע לגביית סכומים רציניים ביותר שלא כדין של מאות אלפי שקלים ויותר וזה עושה הבדל גדול. למשל, אם מדובר במבני תעשייה המתפרסים על שטח ניכר, אי דיוק פעוט יכול להסתכם לכדי סכומים משמעותיים. לא פעם במערך ההוצאות השנתי תשלום המס תופס חלק נכבד מההוצאות ובחינה שלו, ופעילות לצמצמו והתעקשות מול הרשויות יכולות להניב חסכון משמעותי.

לכן, לכל בעל עסק שהיקפי חשבונות הארנונה שלו גדולים שווה לבדוק ולבחון לעומק עניין זה ולא לשלם ישירות. בשל מורכבות הנושא והתדיינות בפסיקה סביבו, גם בעל עסק שבחן את הנושא לפני חמש שנים, יש ממש בכך שישוב ויבחן אותו שוב כל כמה שנים. כאמור ישנן דרכים מגוונות ומשתנות לצמצם את שיעור התשלום ועו"ד מומחה יסייע לך לזהות את הנסיבות שיכולות לסייע לך במלאכה. 

לסיכום, עורך דין יכול לחשוף עבורכם טעות שתכווץ את ההוצאות החודשיות שלכם, יכול לסייע לכם לשנות את שיעור הארנונה העתידי ואולי אף לקבל החזר על מה ששולם בעבר. מאחר שאין לכם כסף מיותר ומשום שמס זה מהווה הוצאה משמעותית, במיוחד כשמדובר בנכסים מסחריים אך גם לעניין מגורים (תביעה ייצוגית), שווה לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין בתחום ולשלם את המינימום האפשרי.


* עו"ד נמרוד לנגר, יו"ר ועדת ערר לענייני ארנונה

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים