zap group mishpati logo

פשיטת רגל: מה עובר על חייב שיורד מנכסיו?

מונחים יבשים כמו הפטר, פשיטת רגל, נושים והסדר חוב מגלמים בתוכם משמעויות אין ספור עבור מי שעומד במרכזו של משבר כלכלי שמאיים למוטט את חייו. הנושים, ההגבלות, האיומים והלחצים מכל עבר לוחצים לא רק את הארנק ואת חשבון הבנק אלא גם את הרוח והנשמה. מוצא אפשרי של אדם שיורד מנכסיו ונושים רבים מתדפקים על דלתותיו הוא לבקש להיות מוכרז כפושט רגל. מה זה אומר? מתי ניתן להגיש בקשה לפשיטת רגל? כיצד מסייע עורך הדין בנושא ואיך כל זה יכול להקל על פושט הרגל?

19.05.15
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
פשיטת רגל: מה עובר על חייב שיורד מנכסיו?

רבים שמים דגש על הפן המעשי-משפטי של הליך פשיטת הרגל, ונראה כי הם מפספסים את הנקודה החשובה: הליך פשיטת רגל הוא גלגל ההצלה של החייב שחש עצמו על סף טביעה. רגע לפני הסוף יש לו אופציה שתסייע לו להתחיל מחדש. להליך פשיטת הרגל לא רק משמעויות מעשיות, אלא גם ובעיקר משמעויות נפשיות-רגשיות. אדם שיורד מנכסיו לא חווה רק פגיעה בכיס - שהיא פגיעה כואבת ללא ספק - אולם מעבר לכך, ישנה פגיעה חמורה לא פחות ואף יותר, והיא פגיעה בדימוי העצמי.

אדם המצוי על סף פשיטת רגל חש פגיעה בערך העצמי; הוא מאבד את הביטחון בעצמו, מאבד יציבות, עולמו מתמוטט, והעוגן שהשאיר אותו קבוע למקום כבר איננו. אדם כזה, שחייב עשרות או מאות אלפי שקלים חש חרדה נוראית, חש שהוא אבוד, שאין כל פתרון למצבו, שהוא מצוי במנהרה חשוכה ללא אור בסופה וללא כל דרך מוצא. 

דווקא יש מוצא

כמעט כל החייבים המגיעים לקבל סיוע משפטי על רקע חובות מצויים במצב נפשי-רגשי רעוע ביותר; עורך דין מומחה שמייעץ להם ונוקט צעדים מעשיים לפתרון המצב, מצליח לסייע בראש ובראשונה להפחתת הדחק, להורדת הלחץ, לשיפור התפקוד, להפחתת החרדה, ובעקבות כך גם לשיפור יכולת ההתמודדות עם המצב הנורא. פנייה לעורך דין לשם טיפול בחובות לא נדרשת רק בשל הפן המעשי של העניין, אלא גם ובעיקר בשל הפן הנפשי.

כיצד הסיוע המשפטי תורם להתמודדות הרגשית של האדם עם המצב בו נקלע לחובות?

סיוע משפטי מזהה דרך מוצא שבעיניי החייב לא הייתה קיימת ולא ניתן היה לאתרה. חייב מצוי בהמון לחצים, הוא מוקף נושים מכל עבר ומתחילים נגדו הליכים שמשבשים את מהלך היום יום שלו. קנסות, עיקולים, צווים, תביעות, שלילת חירות (צו עיכוב יציאה מהארץ), הגבלות (כולל, למשל, הגבלות על רישיון הנהיגה), תביעות, הליכי הוצל"פ, מעקלים שמגיעים הביתה, מכתבי אזהרה ועוד. 

כאשר אדם כזה מגיע לקבל ייעוץ משפטי ופורש בפני עורך הדין את תמונת המציאות בה הוא שרוי, עורך הדין יספק לו פתרון מעשי שיגרום הלכה למעשה לשחרור מיידי של החייב מכל הלחצים. בין ההקלות המיידיות שיעזרו לו, ישנן הסרת מגבלות, פריסת חובות, בניית תכנית תשלומים ועוד אמצעים שיביאו בסופו של תהליך לכיסוי כל החובות; והכי חשוב - יאפשרו לחייב לחזור לנשום, לחזור לתפקד ולחיות חיים נורמליים בצל הכאוס הכלכלי בו הוא שרוי.

מהו הליך פשיטת רגל?

זהו הליך שנועד להגן על החייב מפני נושיו ולו שתי מטרות עיקריות: האחת, לאפשר לחייב שלא יכול לשלם את חובותיו לשקם את חייו בצל החובות, והשנייה, הקיימת בד בבד עם הראשונה, לבצע הליך של כינוס נכסים של החייב כדי לחלקם באופן מוסדר בין הנושים השונים, בהתאם לסדר העדיפות שלהם אשר קבוע בחוק.

 

ראיון וידאו עם עו"ד איתי בר: "מהי חשיבות התאמת אסטרטגיה אישית בהליך פשיטת רגל?"

כיצד מתחיל הליך פשיטת רגל? 

ההליך מתחיל בהגשת בקשה לצו כינוס נכסים.

למה הכוונה בהתאמת אסטרטגיה אישית לחייב?

עורך דין מומחה בתחום יתשאל את החייב, וישרטט את מפת ההתחייבויות, הנכסים וההגבלות שלו. עורך הדין ירצה ללמוד בין היתר, מהן נסיבות ההסתבכות, כמה נושים קיימים, מיהם אותם נושים, ורק לאחר שילמד את כל הפרטים והנסיבות יבנה עורך הדין אסטרטגיה המותאמת אישית לחייב ואשר מאפשרת לו, בנסיבות העניין, גם לכסות את החוב וגם להתקיים. 

כבר בפגישת הייעוץ הראשונה, חש החייב הקלה, כי הוא מבין שדווקא יש פתרון למצבו ויש אור בקצה המנהרה החשוכה אליה נקלע. בנוסף, ייתן עורך הדין לחייב הדרכה בדבר התנהלות כלכלית נכונה במהלך הליך פשיטת הרגל ולאחריה. עורך הדין ימליץ לחייב על ההליך המתאים ביותר עבורו; פשיטת רגל, הוצל"פ או הסדר נושים.

כיצד מחליטים איזה הליך הוא המתאים ביותר?

הדבר נתון לשיקול הדעת של עורך הדין אשר משקלל מגוון נסיבות ולפיהן מכריע. בין הנסיבות השונות, יבחן עורך הדין את גודל החוב, מספר הנושים, טיב החובות, נסיבות ההסתבכות הכלכלית, מהן ההגבלות שהוטלו על החייב, מהו מצבו הכלכלי, האם ואילו נכסים יש בידיו, האם כבר ננקטו נגדו הליכי הוצאה לפועל ועוד. בין היתר גם יבחן האם מתקיימים התנאים לפתיחת הליך פשיטת רגל, ביניהם, למשל גובה חוב של כ-18,000 ש"ח (סכום שמתעדכן בחוק מעת לעת).

חשוב לציין, כי גם בחוב גבוה מספיק שעומד בתנאי סף זה אין למהר ולבחור במסלול פשיטת רגל. כך, למשל, במקרים רבים כאשר מדובר בסכום נמוך יחסית, של עשרות אלפי שקלים בלבד, מומלץ לעיתים, לנסות להגיע להסדר חוב ו/או להישאר תקופה מסוימת בהוצאה לפועל ולא ללכת על הליך פשיטת רגל. שיקול נוסף הינו רצון החייב. יהיו חייבים שיעדיפו לשלם סכום גדול על מנת לחסל את החובות באופן מיידי, ויהיו חייבים שהינם פחות נזילים מבחינה כספית ועל כן יעדיפו הליך אמנם ארוך יותר, אך כזה שישלמו בו פחות.

לאחר שקלול כל הנתונים הנזכרים, ימליץ עורך הדין לחייב על דרך הפעולה המיטבית עבורו, ואם יבחרו בהליך פשיטת רגל יצאו לדרך.

מהם היתרונות של הליך פשיטת הרגל?

בהליך פשיטת רגל כל החובות נמחקים (למעט חריגים). זהו דבר ייחודי להליך שקורה רק בפשיטת רגל. לשם ההשוואה יצוין, כי בהליך הוצאה לפועל שום חוב לא נמחק ואין מועד סיום להליך. בנוסף לכך, במסגרת הליך פשיטת הרגל, החייב נהנה מהגנות מגוונות וההכרזה עליו כפושט רגל נותנת לו את השקט הנפשי "להתחיל מחדש" ואת היכולת להשתקם. נגד חייב שהוכרז כפושט רגל לא ניתן להפעיל כל אמצעים המופעלים דרך קבע נגד חייבים. מרגע קבלת צו כינוס הנכסים, החייב "חוסה" תחת הגנות ההליך ולא ניתן לפעול כנגדו. כך, לא ניתן לתבוע אותו ולפעול נגדו בהליכים שונים (כגון עיקולים, צווים והגבלות). בשלב זה יכול החייב לנשום לרווחה, להפסיק להיבהל מכל דפיקה בדלת, להפסיק לספור שקלים. וכן- לא עוד הגבלות כלכליות והגבלות תנועה (אלה מוסרות אט אט לאחר קבלת הצו), לא עוד מכתבים ותביעות ושלל קשיים שהוערמו עליו מרגע שהחלה הסתבכותו הכלכלית. 

מהם החסרונות של הליך פשיטת רגל?

החיסרון בהליך פשיטת רגל נעוץ בעובדה שמרגע הכניסה להליך, החייב ונכסיו נתונים תחת פיקוח של המנהל המיוחד; וכמובן שבמידה שקיימים נכסים, ישנו סיכוי שיממשו אותם (אם כי גם לכך קיימות הגנות בחוק). בעבר היה קיים חיסרון בולט, אך כיום עם כניסת הרפורמה החדשה כבר איננו: במצב הישן לא ניתן היה לנבא מתי יסתיים הליך פשיטת הרגל. הליך זה עשוי היה להמשך זמן רב ללא נקודת יציאה באופק. כיום כאמור מצב זה השתנה ועל פי חוק, בחלוף תקופה של שמונה עשר חודשים מרגע קבלת צו כינוס הנכסים, החייב מקבל הפטר מותנה. בנוסף, נקבעת תכנית פירעון המותאמת לחייב וליכולותיו הכלכליות. התכנית נקבעת על ידי המנהל המיוחד והחייב יודע מה צופן לו העתיד ומתי יקבל הפטר חלוט. לחייב, בשלב זה, קמה גם הזכות לפרוע את התשלומים העתידיים הקבועים בתכנית מראש וכך להקדים את מועד הפיכת ההפטר לחלוט. 

הרפורמה החדשה בהליך פשיטת הרגל

בסוף שנת 2013 נכנסה לתוקף כאמור רפורמה חדשה ע"י הכונס הרשמי שבאה להקל עם החייבים המצויים בהליך פשיטת הרגל. במסגרת אותה רפורמה, שופרו התנאים במסגרת הליך פשיטת הרגל עבור החייבים, ביניהם אותו הפטר מותנה. עובדה זו היא אופק של תקווה עבור החייב, ומסייעת מאד בהליך השיקום שלו. כאשר לא היה אופק ולא היה תאריך לסיום, החייב היה חש אבוד והניח שייסוריו ימשכו לנצח. נקודת היציאה והתאריך הנקוב מקלים עליו עד מאד. בנוסף, כיום עורך דין החייב יכול לקבל אישור עבור לקוחו לנהל חשבון בנק, להחזיק בכרטיס אשראי מסוג דביט ובמקרים מסוימים אף לפתוח עוסק מורשה.

מה זה הפטר?

הפטר הוא האישור לכך שהחייב סיים לפרוע את כל חובותיו וכעת הוא חופשי לפתוח דף חדש ונקי לגמרי. ישנו הפטר חלוט שלמעשה "סוגר" את הליך פשיטת הרגל ומשמעו מחיקה של כלל החובות (בכפוף לסייגים); וישנו הפטר מותנה שהוא הפטר שיהפוך חלוט ברגע שהחייב ישלים את מלאכת הפירעון של כל חובותיו. 

לסיכום, חייב שיורד מנכסיו נקלע לאתגר קשה בחייו. החובות סוגרים עליו, מצבו הכלכלי, החברתי, המשפחתי והרגשי-נפשי מתערערים, הוא חש אבוד ומיואש. חייב במצב כזה צריך לדעת שלמרות ההגבלות, ההתראות, האזהרות, התביעות ומטר הקנסות, ועל אף שהחוב תפח לממדים מפחידים, תמיד יש מוצא. דרך זו מתחילה במשרד עורך דין לפשיטת רגל שידע לזהות כיצד לסייע לחייב בנסיבות הקיימות וכיצד לאפשר לו לא לטבוע במערבולת החובות המאיימת להחריב את עולמו. עורך הדין ימליץ על הסדר נושים או על פשיטת רגל – הליך קצר ויעיל שמאפשר לחייב לעמוד על הרגליים תוך שנה וחצי מראשיתו.


* עורך דין איתי בר הינו הבעלים המייסד של משרד עורכי דין - איתי בר, המתמחה בתחום פשיטות הרגל והסדרי חוב.

 

** השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים