zap group mishpati logo

מתי הוצאות מימון אינן מוכרות לצרכי מס?/פרשנות

הערמת קשיים על נישומים - פסק דין חדש ישפיע במידה ניכרת על ההתנהלות חברות בהקשר של רכישת חברות עם רווחים לחלוקה

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"דד"ר עו"ד נוב אבי
22.06.15
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'

פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון בעניין בראון פישמן בסוגיית ניכוי הוצאות מימון, אשר את פסק הדין שניתן במחוזי בעניין זה, והוא יקשה מאוד על נישומים. הוצאות מימון נוצרות במקרה של רכישת נכס בהון זר (לדוגמא: באמצעות הלוואה מהבנק), וקיימים תנאים שונים להכרה בהן כהוצאה עסקית בשנת המס. ברור, כי הוצאות המימון הן חלק בלתי נפרד מעולם העסקים, ואי ההכרה בהוצאות המימון תגרום לפגיעה בביצוע השקעות. 

סעיף 18(ג) לפקודה

הוראות סעיף 18(ג) לפקודת מס הכנסה נועדו להסדיר מקרים בהם הוצאות שונות של הנישום שימשו להפקת הכנסה החייבת בשיעור מס מוגבל, או להפקת הכנסה הפטורה ממס (מכונה גם הכנסה מועדפת). סעיף 18(ג) לפקודת מס הכנסה קובע בעניין זה, כי ההוצאות כאמור ינוכו אך ורק מהכנסה מועדפת.

הניחו כי חברה ישראלית (להלן: החברה הרוכשת) רכשה מניות של חברה ישראלית אחרת (להלן: החברה הנרכשת) באמצעות הלוואה מהבנק, והחברה הנרכשת מחלקת דיבידנד לחברה הרוכשת. במקרה זה, חלוקת דיבידנד בין חברות פטורה ממס מידי החברה הרוכשת, והשאלה היא האם ניתן לנכות את הוצאות מימון כנגד הכנסות אחרות של החברה הרוכשת, או שיש לנכות את ההוצאות רק כנגד הכנסות הדיבידנד? ברור, כי אם ניתן לנכות את הוצאות המימון כנגד הכנסות אחרות, הרי שיש בכך יתרון מיסויי אדיר.

פסק הדין בעניין בראון פישמן 

פסקי הדין בעניין בראון פישמן של בית המשפט המחוזי וגם של בית המשפט העליון, קובעים כי יש להחיל את הוראות סעיף 18(ג) לפקודה על הוצאות מימון ששימשו לרכישת מניות המניבות הכנסת דיבידנד. המשמעות היא, שהחברה הרוכשת בדוגמה לעיל חייבת לנכות את הוצאות המימון אשר שימשו לרכישת המניות כנגד הכנסות הדיבידנד שנבעו לה מאותן מניות.

עם זאת, ניכוי הוצאות המימון תלוי בסיווג ההכנסות מדיבידנד כהכנסה אקטיבית או פסיבית. בדיני המס מקובל, כי סיווג ההכנסה כאקטיבית ייעשה כאשר ההכנסה נובעת מפעילות ממשית, נמשכת ושיטתית, שמטרתה מוגדרת ושלהפקתה נדרשת יגיעה מצדו של בעל העסק, עובדיו או אחרים מטעמו. לעומת זאת, ההכנסה הפאסיבית מאופיינת בכך שהיא מהווה תשואה על הון מושקע ולא נדרשת יגיעה אישית להפקתה.

נראה, כי פסק הדין בעניין בראון פישמן ישפיע במידה ניכרת על ההתנהלות של חברות בהקשר של רכישת חברות עם רווחים לחלוקה. כך לדוגמה, חברה המתכננת רכישות של חברות אחרות תצטרך מעתה לערוך תכנון מס מקדים ולקבל חוות דעת משפטית אשר תקבע כי ניתן יהיה לראות בדיבידנד מהחברות הנרכשות כהכנסה עסקית. ניתן להגיע לתוצאה זו ככל שהחברה הרוכשת תעבור למתכונת של חברת החזקות על כל המשתמע מכך, לרבות ניהול אפקטיבי של החברות הנרכשות וגביית דמי ניהול.

 

* ד"ר אבי נוב, עו"ד, מתמחה בדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

 ** הפרופיל של ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים