zap group mishpati logo

הרכבת שוב מתעכבת? והאוטובוס?

תחבורה ציבורית על דוכן העדים

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הרכבת שוב מתעכבת? והאוטובוס?

אלו רק חלק מהתקלות שמתרחשות ושמונעות מהנוסעים להגיע ליעדם בזמן וכפי שציפו.

מידי יום רבבות אנשים משתמשים בשירותי התחבורה הציבורית. כל  אחד מבקש להגיע ליעדו במהירות ובנוחות. למרבה הצער, לא תמיד זה מתאפשר. איחורים לעבודה, החמצת בחינה חשובה, פספוס תור לרופא, הגעה למשפחה לאחר כניסת השבת- כל אלו הם מנת חלקם של אנשים עובדים, סטודנטים ובעצם כל אדם אשר נזקק לשירותי התחבורה הציבורית.

בישראל 2010 לא הכל עובד כמו שצריך- האוטובוסים, למשל, מתקלקלים, לא מגיעים בזמן, לפעמים לא עוצרים בתחנה ופעמים אחרות עוצרים במרחק רב ממנה. גם הנסיעה ברכבת לא תמיד מתקתקת כמו שעון שוויצרי- עיכובים, שינויי מסלולים –  הם רק חלק מהתקלות שמתרחשות ושמונעות מהנוסעים להגיע ליעדם בזמן וכפי שציפו.

איחורים מזכים בפיצוי

בשל מצב זה, מוגשות לבתי המשפט לתביעות קטנות תביעות רבות שעניינן נזקים שנגרמו בשל בעיות בתחבורה הציבורית.

• ביהמ"ש לתביעות קטנות דן בתביעה שהוגשה נגד אגד. הטענה הייתה, כי נגרמו עיכובים בהגעת אוטובוס מס' 50 של אגד, אשר יוצא מגבעת בית הכרם בירושלים.
ביהמ"ש קיבל את התביעה, וקבע כי שתי הנוסעות שהגישו אותה זכאיות לפיצוי של 500 שקלים כל אחת. השופטת ציינה בפסק הדין, כי העיר ירושלים סובלת משיבושי תנועה רבים, ועל אגד להתחשב באילוצים השונים ולתכנן את זמני הנסיעה של האוטובוסים בהתאם. (נתנאלי שבו ליאורה נ' אגד).

• במקרה אחר, ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע, כי איחור של רכבת ישראל יעלה לה 2000 שקלים. התובע, תושב ירושלים אשר עובד בת"א, נוסע מדי יום לעבודתו ברכבת. באחד הימים הרכבת איחרה באופן משמעותי, והוא אחר להגיע לעבודה. ביהמ"ש מתח ביקורת על הרכבת ("אם הרכבת לא יכולה לדייק, מי יכול?"), וקבע כי היא תשלם פיצויים לתובע. הסכום שנפסק כולל את הנזקים שנגרמו לתובע בגלל האיחור, וכן הוצאות ועוגמת נפש. (שלף גל נ' רכבת ישראל).

פיצוי חלקי

• כאשר מגישים תביעה בסכום גבוה, צרך לקחת בחשבון את האפשרות שביהמ"ש לא יקבל אותה במלואה, ויפסוק רק חלק קטן מהסכום, אם בכלל. שתי תושבות מעלה אפרים וחמרה הגישו תביעה על סך 17,800 שקלים (הסכום המקסימאלי שניתן היה לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות באותו זמן) בשל איחורים באוטובוסים ורמת תחזוקה ירודה שלהם.

השופטת קבעה, כי התובעות לא פרטו מה בדיוק הנזק שנגרם להן, וכי חלק מהתקלות שהתרחשו באוטובוסים לא היו בשליטת אגד ובאשמתה. עם זאת נפסק, כי אכן היו תקלות בהגעת האוטובוסים לתחנה בזמן. על כן, נקבע כי כל אחת מהתובעות תקבל פיצוי של 450 שקלים (כולל הוצאות). (רובינוב יאנה נ' אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים