zap group mishpati logo

הגישו נגדי כתב תביעה - מה עושים?

אם הגישו נגדכם כתב תביעה, עליכם להתמודד עם הנושא ולא להתעלם ולצפות כי העניין יחלוף מעצמו. היוועצות בעו"ד, ניסוח טענות הגנה ותשלום שכ"ט עו"ד, כל אלו הם מושגים חשובים שעליכם להכיר

מאת: עו"ד דותן שעיהעו"ד דותן שעיה
26.11.15
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
הגישו נגדי כתב תביעה - מה עושים?

בוקר אחד גילית כי מישהו הגיש כנגדך כתב תביעה. ההרגשה אינה נעימה, אפילו אם התביעה מוצדקת. בוודאי שההרגשה אינה נעימה אם לדעתך התביעה אינה מוצדקת.

איך מתמודדים עם הגשת כתב תביעה? 

ראשית, אין סיבה להיכנס לפאניקה, אתה אחד מרבים שהוגשה כנגדם תביעה. בכל יום מוגשות בישראל תובענות רבות. מצד שני, אסור להיתפס לשאננות. לידיעתך – אי מענה על תובענה עלול להיחשב כהודאה בתובענה ולגרור אחריו פסק דין כנגדך.

להורדה כתב תביעה לדוגמא >>>

(כל הזכויות למסמך שמורות לעו"ד דותן שעיה)

שנית, יש לאבחן מהו סוג התביעה, ומה הסיכון הכרוך בה. לא כל תביעה מצריכה ייצוג על ידי עורך דין, אך לעיתים משתלם להגיע לפגישת ייעוץ עוד בטרם מחליטים כיצד להתמודד עם התביעה.
שלישית, לא כדאי להתמהמה. זמן התגובה לכתב תובענה תלוי בסוג ההליך. לדוגמה, כתב הגנה כנגד תובענה בבית המשפט לתביעות קטנות יש להגיש בתוך 15 יום מיום שהומצא הזימון לדין.
יתכן אפילו שבית המשפט קצב פרק זמן קצר יותר להגשת תגובה, למשל במקרה שבמסגרת ההליך התבקש סעד זמני (עיקול וכדומה).
בכל מקרה, הכנת התגובה או כתב ההגנה לוקחת אף היא פרק זמן ועל כן כדאי לפעול מייד.

מה עושים לאחר שהוגשה התביעה? צעדים חשובים:

דבר ראשון - לא מזניחים, ולא מניחים בצד עד שיתפנה זמן לטפל בבעיה.

דבר שני - ככל שלא מדובר בתביעה קטנה (בה יתכן בהחלט כי הינך מסוגל לטפל באופן עצמאי) מומלץ לפנות באופן מיידי לעורך דין.
אם אינך מכיר את עורך הדין באופן אישי, או שאינך מכיר את איכות עבודתו באמצעות היכרות קודמת, מומלץ ביותר לברר אודותיו, ולוודא שהוא מבין בתחום העניין הנדרש לצורך טיפול בתביעה.

חשוב לציין, כי אפילו כאשר הינך סבור כי התובענה שהוגשה כנגדך הינה מוצדקת, ובדעתך לפנות אל הצד השני כדי לשלם את מלוא סכום התובענה, מומלץ שעורך דין יחווה את דעתו האם אכן התובענה מוצדקת, האם ישנן טענות הגנה אשר יתכן שלא חשבת עליהן והאם סכום התובענה מוצדק בנסיבות העניין. כמו כן, גם במקרה בו הינך משלם בהסכמה את סכום התובענה, מומלץ לחתום על הסכם המאשר כי הסתיימו כל המחלוקות בין הצדדים, וכי לתובע אין כל דרישות או טענות כלפיך (לדוגמה – הוצאות משפט, שכר טרחת עו"ד וכדו'). כן מומלץ לוודא, כי תוגש בקשה לסגירת התיק בבית המשפט וכי תתקבל החלטה בבקשה זו. 

דבר שלישי – כדי שתגיע מוכן לפגישה עם עורך הדין ולא תבזבז את זמנך, מומלץ להכין תרשומת תמציתית של האירועים נשוא התביעה מנקודת מבטך. כמו כן מומלץ לאתר כל מסמך שיש לו רלוונטיות לצורך הוכחת טענותיך.

במקרים רבים, חיטוט בניירת לצורך מציאת מסמכים רלוונטיים להליך העלתה כי האירועים אינם בדיוק כפי שזכרו אותם. מומלץ, כי תזכורת זו תהיה עוד לפני שמגישים את כתב ההגנה לבית המשפט, כדי שהעובדות יוצגו במלואן, ובאופן בו תוכל להוכיחן בהמשך באמצעות המסמכים שאיתרת במסגרת החיטוט והחיפוש.

דבר אחרון אך חשוב ביותר - כדאי לשקול כבר בשלב זה, עוד לפני הגעתך לפגישה עם עורך הדין, כמה כסף הינך מוכן לשלם במסגרת פשרה עם התובע, כדי להסיר ממך את העול הכבד של ניהול הליכים משפטיים. כשתגיע לפגישה תוכל להתייעץ על כך עם עורך הדין, לאחר שגיבשת את דעתך.
כדאי להבין, כי הסכמה לפשרה אינה אומרת בהכרח כי הצד השני צודק, אלא הינה תוצאה של החלטה מושכלת כדי לייתר את ניהול ההליך המשפטי, על כל הכרוך בו (הפסד ימי עבודה, עוגמת נפש, סיכון להפסד כספי גדול, הוצאות משפט ותשלום של שכר טרחת עו"ד).

שכר טרחת עו"ד

במסגרת הפגישה עם עורך הדין, סביר כי תוגש לך הצעת מחיר של שכר טרחת עו"ד.

כדאי להחליט עוד בטרם קיום הפגישה עם עורך הדין, כמה כסף הינך מוכן לשלם עבור הייצוג המשפטי, וזאת מתוך הבנה של גודל הסיכון הכלכלי הכרוך בתובענה. גם במקרה זה מומלץ לדבר עם מכרים בעלי ניסיון כדי להיות מסוגל לשקול האם שכר הטרחה המבוקש הינו מופרז.

בדרך כלל הסכם שכר הטרחה יהיה אחת מהאופציות הבאות, או שילוב בין כמה אופציות:

1. תשלום סכום גלובלי המוסכם על שני הצדדים עבור הטיפול בכל התובענה.

2. תשלום סכום ספציפי עבור כל פעולה שתינקט במסגרת הטיפול בתיק.

3. תשלום חודשי קבוע עד לסיום הטיפול בתיק.

4. תשלום על פי אחוזים מוסכמים מתוך התוצאה של ההליך.

5. תשלום עבור שעות עבודה.

לא משנה באיזו אופציה תבחר, חשוב ביותר לנסות ולהעריך באמצעות גורם מנוסה מה הצפי של תשלום שכר הטרחה, על מנת שלא תימצא את עצמך בסוף ההליך המשפטי משלם לעורך הדין סכום גבוה בהרבה ממה שתכננת לשלם לו.   

מה עוד חשוב בשלב זה? עו"ד ושיקול דעת

חשוב מאוד לא "לקחת ללב". כאמור, אם הגישו כנגדך תביעה - ההרגשה אינה נעימה. ואולם תגובה רגשית "מהבטן" אינה תגובה יעילה והיא עלולה לשבש את שיקול דעתך.
עורך דין שיבטיח לך "להתנקם בתובע", מדבר למעשה אל הרגשות שלך ובכך מנסה לגרום לך לשכור את שירותיו.
עורך דין כזה אינו עדיף בהכרח על עורך דין אשר יסביר לך את המצב המשפטי ואת הסיכויים שלך לנצח בהליך.

ברוב מקרים עדיף לבחור בעורך דין מתון ושקול על פני עורך דין צעקן ולוחמני. מניסיון הח"מ, רוב השופטים בדרך כלל מקשיבים לעורך הדין המתון והשקול, יותר מאשר לעורך הדין הצעקן והלוחמני.

אם אינך מנוסה בהתמודדות עם הליכים משפטיים, כדאי שתשקול לצרף חבר או בן משפחה המנוסה בהליכים כאלו, כדי שיעזור לך בהפעלת שיקול הדעת, בין השאר לגבי גובה שכר הטרחה אשר יבקש עורך הדין. עם זאת, לא מומלץ להגיע לפגישה עם חבר או בן משפחה אשר הינו סכסכן מטבעו. גורם כזה נהנה מעצם ה'אקשן' הכרוך בניהול הליך משפטי, ועל כן הינו יכול לפגוע בהתנהלות הפגישה ולגרור אותך לניהול ההליך בבית המשפט "עד הסוף המר", בשעה שהעדיפות מבחינתך לסיים את ההליך בדרך של פשרה הוגנת. 

לסיכום, ככל שתגיע מוכן יותר לפגישה עם עורך הדין – כך הטיפול המשפטי יהיה מדויק יותר ומהיר יותר.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים