zap group mishpati logo

מדריך הכנה לגישור גירושין - מה חשוב לדעת?

לפניכם מספר כללים, אשר יסייעו לכם לצלוח הליך גישור גירושין בצורה מיטבית ויעילה. ידע, הכנה מראש ותכנון מוקדם הם פרמטרים חשובים, ולא מומלץ לפסוח עליהם

מאת: נדב נישרי, מגשר
01.02.16
תאריך עדכון: 20.03.19
8 דק'
מדריך הכנה לגישור גירושין - מה חשוב לדעת?

הליכי גישור גירושין (Divorce Mediation) הופכים בשנים האחרונות לנפוצים יותר ויותר בקרב זוגות מתגרשים. יתרונותיו של הגישור בגירושין רבים ומוכרים. היכולת להשיג הסכם גירושין בהסכמה בזמן קצר ובעלות נמוכה יחסית, הופכת את הליך גישור הגירושין למועדף על צדדים ובעיקר על הורים לילדים המבקשים להתגרש בדרך קלה באופן יחסי, תוך שהם נמנעים מפגיעה בילדיהם.

הליך גישור גירושין אינו הליך טיפולי בהגדרתו, אך אין ספק שיש בו סממנים מעולם הטיפול. זוג המתגרש בגישור מצליח להתמודד טוב יותר עם הקשיים הרגשיים הנובעים מהגירושין, תוך שהוא פועל להשגת מטרות אובייקטיביות. הבנה זו עוזרת לצדדים לקבל תמיכה ולגיטימציה לקשייהם ועוזרת להם לעבור טוב יותר את תקופת הגירושין.

בסיומו של הליך גישור גירושין, מחזיקים הצדדים בידיהם מסמך מקיף הכולל את כלל ההסכמות המפורטות אליהן הם הגיעו יחד בגישור. הסכמות אלו כוללות פתרונות לחלוקת רכוש, לזמני הורות והגדרת מערכת היחסים ההורית מול הילדים. בנוסף לאלו כולל הסכם הגירושין שהושג בגישור גם כללי התנהלות ודרכים לפתרונות במצבים של חוסר הסכמה בין הצדדים בעתיד לאחר הגירושין.

הבטחת יעילות והצלחת הליך הגישור

כדי להיות מוכנים ולהבטיח את יעילותו והצלחתו המיטבית של הליך גישור גירושין, מומלץ לעשות הכנה מקדימה של כל אחד מהצדדים לבד עם עצמו. צד לגישור שייעשה הכנה נכונה ומקיפה טרם הגישור, יהיה מסוגל לקבל החלטות בצורה שקולה ועניינית, וידע כיצד להוביל להשגת האינטרסים שלו בדרך יותר נעימה ומועילה. רשימת הכללים הבאה תעזור לכם להתכונן לגישור בצורה מיטבית. את הכללים הללו מומלץ לשנן ואף להדפיס ולקחת עמכם לתוך חדר הגישור כדי שבכל רגע נתון תוכלו לוודא שאתם פועלים בהתאם לצרכים האמיתיים שלכם, ולא מקבלים החלטות מתוך רגשות סוערים.

כללים שיעזרו להתכונן לגישור בצורה מיטבית

1. הגדירו מראש את האינטרסים החשובים לכם, ותעדפו אותם בהתאם לחשיבותם עבורכם - כניסה למשא ומתן מבלי לדעת מראש מהם האינטרסים ומהו סדר העדיפויות החשוב לכם, משמעה שכל תוצאה תהיה טובה או רעה באותה מידה. צד בגישור שאינו מודע למה חשוב לו יותר ופחות, עלול לוותר על דברים חיוניים כדי להשיג הישגים קצרי טווח הנובעים מאמוציות ומסערת רגשות.

כדי להגדיר מהם האינטרסים החשובים לכם, מומלץ בשלב הראשון לחשוב ואף לכתוב מה אתם מאחלים לעצמכם לעתיד לבוא אחרי הגירושין. ככל שתציינו יותר נקודות אחיזה מפורטות לדברים שאתם מייחלים להם לאחר הגירושין, כך יהיה לכם ברור יותר מהן המטרות שלכם. האם אתם רוצים זוגיות נוספת? האם תרצו עוד ילדים? האם אתם רוצים להשקיע את זמנכם בפיתוח הקריירה? כל אחת מאלו ונוספות הן מטרות ראויות שהתמקדות בהן תוך כדי הגישור תעזור לכם להשיג הסכם גירושין המותאם עבורכם. לאורך כל הגישור שאלו את עצמכם אם התוצאה שמושגת משרתת את המטרות שהגדרתם או שמא היא נוגדת אותן. תשובה כנה לשאלה זו תוביל אתכם לקבל את ההחלטות הנכונות. 

חשוב לשים לב לכך, שמטרות שהוגדרו היום, יכולות להשתנות מחר. אתם לא חייבים להיות מקובעים למטרות שהגדרתם בתחילת הדרך, אך יש לוודא שכל שינוי נעשה מתוך רצון לשפר את מצבכם, ולא מתוך שאיפה להכאיב או לפגוע בצד השני. 

2. בדקו את עצמכם מה מניע אתכם לפעול בכל רגע נתון - אנשים הנמצאים בהליכי גירושין פועלים פעמים רבות מתוך שיקולים אמוציונאליים ומתוך רצון לספק רגש שלילי רגעי. תגובות קיצוניות למהלכים שמבצע הצד השני, הן תגובות שכיחות שתוצאתן תמיד שלילית לצד שביצע אותן בסופו של דבר. סטטוס קוו בהליכי גירושין אינו קיים בין אנשים שאהבו בעבר, וכעת נאבקים על ילדיהם ועל בטחונם הכלכלי והרווחתי לעתיד. ההבנה שכל צעד שעושה אחד הצדדים עלול להוביל לתגובת נגד קשה עוד יותר של הצד האחר, דורשת מהצדדים בגישור לשאול את עצמם האם הפעולה אותה הם מתכננים לבצע, תוביל לשיפור במערכת היחסים עם הצד השני? האם אחרי שיבצעו את הצעד מצבם מול הצד השני יהיה טוב יותר? האם הצעד יקדם אותם לקראת השגת המטרות שהוגדרו? 

כדי להיות בטוחים שאתם פועלים נכון, מומלץ להכין תרשים זרימה כתוב המתאר את האפשרויות שלכם לפעולה ואת התגובות הצפויות לכל אחת מהפעולות שלכם על ידי הצד השני. אל תסתפקו ברשימת פעולות ותגובות מצומצת. נסו להכין תרחישי פעולה המנבעים פעולות ותגובות לפחות שלושה או ארבעה מהלכים קדימה. כך תוכלו לנתח את פעולותיכם ולוודא שאתם פועלים למען המטרות האמיתיות שלכם.

3. הסתייעו בעזרה מקצועית להתמודד עם הקשיים הרגשיים - חדר הגישור מאלץ את הצדדים להתמודד עם מלוא המשמעות של הפרידה והגירושין. המעמד איננו קל לאיש מהם ובכל רגע נתון יכולה להיאמר מילה לא נכונה שתבעיר את האש ואת הכעסים. כדי למנוע התפרצויות זועמות וכדי לאפשר לשני הצדדים להגיע להסכם בזמן קצר ככל האפשר, מומלץ שכל אחד מהם יפנה לטיפול פסיכולוגי או למאמן מנוסה שיעזרו לו להתמודד מחוץ לחדר הגישור עם השלכות הגירושין. אין ספק, ששימוש בחדר הגישור כמקום לשחרור לחצים מול הצד השני הינו הרבה פחות יעיל מאשר במצבים בהם שחרור הכעסים מתבצע מחוץ לגישור.

4. הקפידו שהסכם הגירושין יענה על מצבים שונים אשר עלולים לגרום לכם לתסכול ולבעיות עתידיות - הסכם גירושין טוב הוא הסכם המסדיר באופן כולל ומקיף את כלל הנושאים העומדים על הפרק בדרך שתהיה ברורה לשני הצדדים וללא ספקות בפרשנות ההסכם. אל תסתפקו בהסכם המנוסח בשפה משפטית שאינה שגורה בפיכם. וודאו שההסכם מפורט וברור ומכיל פתרונות אפשריים שמקובלים עליכם לבעיות עתידיות. במקרים שלא ניתן לנבא מה יוליד יום, מומלץ להגדיר מתווים ברורים לפתרון חילוקי דעות במקרים עתידיים. לדוגמא, תוכלו לקבוע מנגנון כללי לפיו בכל פעם שלא תצליחו להגיע להסכמה בנושא מסויים, תפנו בשלב ראשון ליועץ מקצועי רלוונטי ובמידה שלא תקבלו ממנו פתרונות, תוכלו לפנות לגישור בסוגייה העומדת על הפרק.

5. השתדלו להימנע מעימותים עם הצד השני - הצד השני לגישור הוא השותף שלכם למשך כל ימי חייכם לגידול ילדיכם. את הצד השני תצטרכו לראות באירועים שמחים ועצובים ולתקשר עימו באופן שוטף לפחות כל עוד הילדים הם קטינים. הליך גישור גירושין משמש מצד אחד כמקום לביטוי התחושות כלפי הצד השני וכמקום לגיטימי לומר לו את הדברים שעל ליבכם ושאותם אתם רוצים לשחרר כדי שתוכלו להמשיך הלאה בחייכם. יחד עם זאת, יש לזכור שמילים שנאמרו לא ניתנות למחיקה. גם אם חשוב לכם לומר דבר מה, חשוב שתבטאו אותו בדרך שתהיה ברורה לצד השני ושלא "תעטפו" אותו במילות גנאי וקישור שיאטמו את הצד השני וימנעו מכם את הזכות להקשבה.

מילים קשות שנאמרות בגישור ללא תוחלת אמתית, עלולות להוביל גם לפגיעה בתקשורת בין ההורים ובכך לפגוע בקשר ההורי עם הילדים. זכרו שאחרי שהגישור ייגמר והסכם הגירושין יאושר ויחתם, אתם תצטרכו להמשיך לתקשר ולהיות מתואמים עם הצד השני. מומלץ לוודא שקשר זה יתנהל בצורה עניינית ונעימה ככל הניתן - הדבר תלוי גם בכם.

6. תנו אמון במגשר - ככל שתשתפו את המגשר במידע רב יותר לגבי הדברים החשובים לכם, כך הוא יוכל לעזור לכם טוב יותר לנתב את הגישור לקראת השגת המטרות שלכם. אל תנסו לשמור את הקלפים קרובים לחזה מול המגשר. המגשר מחוייב לכם לסודיות, ועל כן לא ישתף את הדברים שתאמרו לו עם הצד השני אלא אם תאשרו לו לעשות כן. תוכלו אפילו לשתף את המגשר לגבי רשימת המטרות שהכנתם מראש כדי שיעזור לכם לוודא שאתם פועלים נכון להשיגה. במקרים שתרצו לשנות מטרות, יוכל המגשר לעזור לכם לוודא שהשינוי נעשה משיקולים נכונים עבורכם.

7. התבססו על נתונים עובדתיים כמה שניתן - ככל שתצליחו, כדאי להסביר לצד השני בעזרת המגשר, מהם הדברים החשובים לכם, תוך כדי שאתם מבססים אותם על נתונים אובייקטיביים, כגון: מחירון, הערכות שמאי, המלצות של יועצי הורות וכד'. כך יהיה הדיון ענייני יותר וקל יהיה לשניכם להגדיר פתרונות אשר יהיו הגיוניים וצודקים עבור שניכם.

אמירות הנובעות מתוך תחושה סובייקטיבית שלכם, הינן אמירות לגיטימיות בהחלט, אך במסגרת הליך גישור שמטרתו הגעה להסכם גירושין הנותן מענה לצרכים שלכם, יש לשים לב שלא לגרום לצד השני להגיב באופן עקרוני ולא ענייני לנושא מסויים, אך ורק מאחר שהצגתם את רצונכם בצורה שאינה ניתנת לביסוס על סמך עובדות ברורות.

8. אל תאיימו בפניה לבתי המשפט - לעיתים מתוך כעס ותסכול עלול אחד הצדדים לאיים על הצד השני בפנייה לעורך דין וליציאה למלחמה בבית המשפט. על אף שברור לשני הצדדים שבמלחמה בבית המשפט הם יוכלו רק להפסיד, עדיין עלול איום זה להיזרק לחלל האוויר בחדר הגישור. ראשית, יש להבין שככל שמדובר באיום סרק, יש בו רק כדי להזיק לצד שאיים בצעד זה.

איום שנזרק לאוויר פעמים רבות ולא מבוצע, יוצר תחושת זלזול אצל הצד השני והופך בכך לחרב פיפיות לצד שאיים. איום במלחמה בבית משפט מעורר פרצי זעם, פחד וכעס רבים ומשמש כמחזק מהמדרגה הראשונה לחוסר האמון השורר באופן בסיסי בין הצדדים. מכאן, שעליכם להימנע מאיום בהליכה לבית המשפט אלא אם אתם באמת חושבים שבית המשפט הוא המקום הטוב ביותר עבורכם.

שתפו את המגשר שלכם בדילמות בנוגע לבית המשפט, והיעזרו בו כדי להבין מהן האפשרויות הפתוחות בפניכם היום, ואשר יסגרו ככל שתלכו לבית המשפט, ובנוסף מהם הפתרונות המיטביים אליהם תוכלו להגיע לבית המשפט. היו מוכנים לכך שכלל ידוע הוא שבחינה מעמיקה בדרכי הפעולה האפשריות בגירושין תוביל אתכם מהר למסקנה שבבית המשפט יש רק מפסידים ואובדן שליטה של שני הצדדים.

נדב נישרי, מגשר גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה