zap group mishpati logo

שכר טרחה – יחסי עורך-דין - לקוח - שאלות נפוצות מהפורום

יש לכם תחושה שעורך הדין שלכם גבה מכם שכר טרחה מופרז. חתמתם על הסכם. האם תהיו חייבים לשלם לו את מלוא הסכום שנקבע בהסכם? ומה לגבי הוצאות המשפט שנפסקו לזכותכם? האם עורך הדין יקבל אותן או אתם? שאלות אלו ואחרות עניינו את גולשי פורטל משפטי. עו"ד אור גל-און, מנהל פורום שכר טרחה-יחסי עורך דין-לקוח, ענה

מאת: מערכת משפטי
12.07.11
תאריך עדכון: 22.10.15
4 דק'
שכר טרחה – יחסי עורך-דין  - לקוח - שאלות נפוצות מהפורום

שכר טרחה לפי אחוזי הצלחה

שאלה: מהו שכר טרחה (legal fee) סביר שעורך דין יכול לבקש ברגע שמדובר על אחוז מסוים מהכסף שהושע כתוצאה מתביעה? האם יש איזושהי נורמה גם אם לא רשמית?
התביעה מדברת על פיצוי בסך 300,000 ש"ח.

תשובה: ראוי להדגיש כי כל עורך דין רשאי לבקש שכר טרחה כראות עיניו, ע"פ שיקול דעתו, נסיונו, המוניטין שצבר וכו', כך שאין כלל אצבע לעניין זה. אם בכל זאת אתה מחפש נורמה בלתי רשמית אז ניתן לומר ש- 10% עד 30% זה הטווח שצפוי להידרש ממך. יצוין עוד, כי יש נושאים ספציפיים (אם כי מעטים) בהם עורך הדין מוגבל ע"פ חוק באחוזים שהוא זכאי לדרוש מהלקוח, כגון במקרה של פיצוי בגין נזק שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים.

גם אתם רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום שכר טרחה - יחסי עורך דין - לקוח

הוצאות בית-משפט- מי מקבל אותן?

שאלה: עורך הדין שלי סיכם איתי בהסכם שכר טרחה על מקדמה ואחוזים בתיק של תאונה ברחוב שנגרמה לי. קיבלנו השבוע פסק דין, והשבוע הוא אמר לי שהוצאות המשפט שהשופטת קבעה - 5000 שקל מגיעות לו. רציתי לשאול אם הדבר חוקי במיוחד כשלא כתבנו את זה בהסכם?

תשובה: באופן עקרוני הוצאות משפט שייכות ללקוח, וזאת אלא באם נקבע אחרת בהסכם שכה"ט. ייתכן שההסכם שלך אינו מתייחס לכך באופן ספציפי, אולם לעיתים ישנה אמירה גורפת בהסכם לפיה (לשם הדוגמה) "עורך הדין יקבל אחוז מכל תשלום שייפסק...". לכן, יש לבחון היטב את ההסכם עליו חתמת בנוגע לעניין זה.

תשלום שכר טרחה מראש

שאלה: סיכמתי בכתב עם עו"ד שהיה אמור לייצג אותי כנגד המעביד לשעבר, על תשלום מראש של 20,000 ש"ח אחוזים בהתאם להצלחת התביעה. התשלום מראש בוצע (לפני מס' שנים)ולאחר שעורך הדין שלח מכתב ראשוני למעביד הקודם הפסקתי מיוזמתי את התהליך. לאחר מס' שנים פניתי לעו"ד ע"מ לקבל החזר, כאשר ציינתי שעל העבודה שהשקיע למשלוח המכתב אני מוכן לשלם.

עורך הדין אינו מוכן להחזיר את התשלום בטענות שווא.
אודה לקבלת חו"ד בנושא.

תשובה: ראשית חשוב להבין מה בדיוק הוגדר בהסכם שכר הטרחה וכן מדוע בחרת להפסיק את ההליך ואת הייצוג של עורך דינך (האם הדבר קשור בדרך התנהלותו של עורך דינך או בנסיבות שאינן קשורות בו). יחד עם זאת, במידה שאכן שולם סך של 20,000 ש"ח אך ורק עבור משלוח מכתב ראשוני, אזי בהחלט ניתן לומר שהדבר חורג מהסביר ויש עילה לקבל החזר מסוים(גובה ההחזר נתון כמובן למו"מ ביניכם או לחילופין לשיקול דעת שיפוטי במקרה והדבר יתגלגל להליכים משפטיים).

סיום ייצוג

שאלה: עורך הדין שלי אינו מעדכן אותי מה קורה בהליך שהוא מנהל בשמי, אינו משיב להודעות שאני משאירה במשרדו ועושה טובה שהוא מתייחס אלי מידי פעם. האם אני רשאית להפסיק את ייצוגו והאם אהיה מחויבת לשלם לו את שכר הטרחה עליו סיכמנו (שאמור להיות אחוז מהתוצאה שישיג עבורי)?

תשובה: בעיקרון את רשאית לסיים את הייצוג של עורך דינך, ולהעביר את הנושא לטיפולו של עו"ד אחר. זו כמובן זכותך. לעניין תשלום שכה"ט לעורך הדין המוחלף, אזי במידה שאכן יש לך סיבות טובות ונכונות להחליפו, יש לבצע הערכה של השכר הראוי לו הוא זכאי בגין העבודה שכן בוצעה על ידו, וזהו למעשה שכר הטרחה שיהא עלייך לשלם לאותו עו"ד.

תביעת עו"ד לתשלום שכר טרחה

שאלה: עורך הדין שלי ייצג אותי בהליך גירושין מבעלי. סיכמנו על שכר טרחה וחתמנו על הסכם, אולם לדעתי בסופו של דבר עבודתו לא היתה מרובה כ"כ, ולכן החלטתי לשלם לו רק 10,000 ש"ח מתוך שכר טרחה של 30,000 ש"ח (עליו סיכמנו). לפני מס' ימים הוא הגיש נגדי תביעה על ההפרש. האם יש משהו שאני יכולה לעשות?

תשובה: אחד הכללים הבסיסיים בשיטת המשפט שלנו הוא שהסכמים יש לכבד. עולה מפנייתך שהיה הסכם שכר טרחה ברור בינך לבין עורך דינך וכן שעורך דינך עשה את מלאכתו (וייתכן שדווקא העובדה שסיים מהר יחסית את עניינך מעידה על מקצועיות מצדו ופעולה לטובתך). לפיכך, דומני שצודק עורך דינך בדרישה שלו להשלמה מצדך של תשלום שכר הטרחה.

עוד בנושא:

על שכר הטרחה לעורך דין/ מדריך ללקוח

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה