zap group mishpati logo

מה הפיצוי על מזוודה שלא הגיעה?

אובדן מזוודות הוא כמעט דבר שבשגרה. האם תוכלו לקבל פיצוי, ואם כן האם הפיצוי יכסה את העלות של כל הפריטים שהיו במזוודה ואבדו?

מאת: מערכת משפטי
06.01.10
תאריך עדכון: 27.05.19
3 דק'
מה הפיצוי על מזוודה שלא הגיעה?

סוף סוף הגיע הרגע שחיכיתם לו כל כך הרבה - חופשה בצרפת! בעוד כמה דקות תגיעו לשדה התעופה, תמסרו את המזוודות שארזתם בקפידה בבית, תעלו על המטוס ותתחילו להריח את ריח הקרואסון ואולי אפילו לדמיין את קצהו של מגדל האייפל. האם ייתכן שהחופשה תהיה קצת שונה מזו שאתם מצפים לה? כן. זה יקרה אם לא תקבלו את המזוודות שלכם מייד עם הנחיתה, ולא תוכלו להשתמש בכל הציוד האישי שדאגתם להביא לחופשה.

מה צריך לעשות במקרה של אובדן מזוודה? האם תוכלו לקבל פיצוי, ואם כן האם הפיצוי יכסה את העלות של כל הפריטים שהיו במזוודה ואבדו?

למציאת עו"ד בנושא פיצויים כספיים באינדקס משפטי

אובדן מזוודות הוא כמעט דבר שבשגרה. בתי המשפט דנים מדי יום בתביעות שמוגשות בשל מזוודות שאבדו. הפיצוי המתבקש בדרך כלל הוא גם עבור המזוודה שאבדה ותכולתה וגם עבור עוגמת הנפש ואי הנוחות שנגרמו לנוסעים.

הגבלת הפיצוי

אמנת ורשה, האמנה לאיחוד כללים מסוימים בדבר תובלה בינלאומית באוויר, מסדירה את אחריותו של המוביל האווירי לנזקי גוף או מוות של הנוסעים, ולנזקים הנגרמים לכבודה (כלומר: מזוודות) או למטען. ברוב המקרים האמנה מגבילה את האחריות של חברות התעופה. למשל, כאשר נגרם אובדן של מטען או איחור בהגעתו- הפיצוי המקסימאלי עומד על כ- 27 דולר לכל 1 ק"ג של מטען. חוק התובלה האווירית מחיל את אמנת ורשה כחלק מהדין בישראל.

בנוסף, האמנה קובעת מהו אופן הדיווח הנדרש על אובדן מזוודה. במקרה שהמזוודה אבדה, על הנוסע להודיע לחברת התעופה על כך ברגע שגילה זאת. אם נגרם נזק למזוודה של הנוסע, הוא צריך להודיע על כך לחברת התעופה מייד עם גילוי הנזק, ומקסימום תוך 3 ימים מיום קבלת המזוודה.

הגבלת סכום הפיצוי יכולה להיות בעייתית מאוד עבור הנוסע שמזוודתו אבדה. שכן, במקרים רבים, אנו לוקחים איתנו לחו"ל חפצים יקרי ערך (מצלמה, מחשב נייד, תכשיטים) וחפצים בעלי ערך רגשי, והפיצוי שנקבל בגינם, במקרה שהמזוודה תאבד, לא יתקרב אפילו לעלות הריאלית שלהם.

ביהמ"ש פסק פיצוי, אך לא בגובה שנתבע

ביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א דן בתביעה לפיצוי בשל אובדן מזוודה. התובע טס מהולנד לישראל, ומסר לחברת התעופה מזוודה ותיק גב קטן. כשהגיע לישראל הסתבר שהמזוודה אבדה, והוא קיבל לידו רק את תיק הגב. התובע בקש כי ביהמ"ש יורה לחברת התעופה לפצות אותו ב- 9,500 שקלים. ביהמ"ש קבע, כי התובע זכאי לפיצוי, אך לא בסכום שתבע, והורה לחברת התעופה לפצות אותו ב- 5,000 שקלים. (יעד גבע נ' ישראייר תעופה ותיירות בע"מ).

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה