zap group mishpati logo

רכישת רכב דרך כונס נכסים בהוצאה לפועל

אם אתם מתכננים לרכוש רכב דרך כונס נכסים, כדאי שתדעו מספר דברים על ההליך ועל הרכישה

מאת: מערכת משפטי
22.09.11
תאריך עדכון: 23.05.19
3 דק'
רכישת רכב דרך כונס נכסים בהוצאה לפועל

כונס נכסים הוא אדם או גוף שמתמנה ע"י ראש ההוצאה לפועל (בדרך כלל עורך הדין של הזוכה) כדי לתפוס ולמכור נכס של החייב בתיק הוצאה לפועל. הכונס מוכר את נכסי החייב כדי לממן את החוב שלו. אסור לכונס לקבל זכויות על הרכוש של החייב, והוא פועל בהתאם להוראות שיפוטיות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

לסיוע משפטי בתחום הוצאה לפועל פנו אל עורך דין המתמחה בתחום

רכישת רכב מכונס נכסים היא אפשרות שיכולה להיות אטרקטיבית עבור קונים רבים, במיוחד בימים של מיתון ובתקופה שבה המצב הכלכלי לא מאפשר לכל בעל עניין לרכוש רכב חדש מהסוכנות. המחיר של רכב מכונס נכסים הוא בדרך כלל אטרקטיבי, אך יש מספר דברים שחשוב לקחת בחשבון כאשר קונים רכב מכונס נכסים בהוצאה לפועל.

מה חשוב לדעת לפני שקונים רכב מכונס נכסים?
• הליך רכישת רכב במסגרת מכרז בהוצאה לפועל כולל מספר שלבים מרכזיים: בתחילת ההליך מתפרסמות במדיה (המודפסת והאלקטרונית) מודעות בנוגע לפרסומות למכרזים. כל מודעה כוללת גם את המועד שבו אפשר יהיה לבדוק את כלי הרכב המוצעים למכירה.
שימו לב: בדרך כלל אי אפשר לקחת את הרכב לבדיקה חיצונית, ועל כן מומלץ להגיע לשלב זה בלווית איש מקצוע.

• מי שמחליט להשתתף במכרז צריך להגיש הצעה שכוללת את טופס ההצעה, צ'ק או ערבות בנקאית בסך 5%-10% וחוזה מכר. כונס הנכסים מספק את חוזה המכר, והוא כולל את כל פרטי ההתקשרות בין המוכר לקונה. לאחר הגשת ההצעה ייתכן שתבצע התמחרות. במקרה כזה, כונס הנכסים יתקשר למציעים שהגישו את ההצעות הגבוהות ביותר, ויזמן אותם למשרדו לצורך התמחרות.

מכיון שלא תמיד מתבצע שלב ההתמחרות, כדאי לברר זאת מראש מול כונס הנכסים. כמו-כן, מומלץ להגיש הצעה נמוכה מההצעה הגבוהה ביותר, וכך לשפר את המעמד בזמן ההתמחרות.
לבסוף, ייחתם חוזה מכר בין כונס הנכסים לבין הזוכה במכרז. לאחר החתימה, כונס הנכסים יגיד את החוזה לרשם ההוצאה לפועל, כדי שיאשר את המכירה.
מכאן עולה, כי מדובר בהליך לא פשוט, ויש מקום לקבל ייעוץ מעורך דין מומחה בתחום כדי לקנות את הרכב הרצוי בשקט ובביטחון וכדי להגן על הזכויות לכל אורך ההליך.

יתרונות רכישת רכב מכונס נכסים
• כאמור, רכישת רכב מכונס נכסים יכולה להיות אטרקטיבית בשל המחיר. בנקודה זו חשוב לציין, כי כלי רכב שנמכרים בהוצאה לפועל זולים בדרך כלל ב- 20%-30% ממחיר השוק.

• יתרון נוסף הוא, שהמכירה מבוצעת בפיקוח של בימ"ש ולשכת ההוצאה לפועל ובאישור שלהם. כך שבמקרה שתתעורר בעתיד בעיה, יש כתובת לפנות אליה. זאת, בניגוד לרכישת רכב מאדם פרטי, במסגרתה לא תמיד ניתן יהיה לחזור למוכר בתלונות.

• בהתאם לסעיף 34 א לחוק המכר, נכס עובר לקונה כשהוא נקי משעבוד, עיקול או זכויות כלשהן של צד ג', כך שקניית רכב מכונס נכסים יכולה להבטיח קנייה בטוחה באופן יחסי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה