zap group mishpati logo

שאני אשלם? על זכאות נפגע בתאונת עבודה להחזר שכ"ט עו"ד

מימון שכר טרחה של עורך-הדין המייצג את הנפגע בביטוח לאומי - בין המצוי והרצוי

16.10.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
שאני אשלם? על זכאות נפגע בתאונת עבודה להחזר שכ"ט עו"ד

רבות מהתאונות מזכות את הנפגע בפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי. המקרה השכיח ביותר הוא של תאונת עבודה, אשר מקימה לנפגע זכות מקבילה לתבוע פיצויים מהמזיק או מהגורם המבטח, ובמקביל לתבוע גמלאות
מהמוסד לביטוח לאומי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח לאומי
לקריאה מורחבת בנושא זכויות עובדים

בשנים האחרונות גוברת והולכת המגמה בקרב הנפגעים להגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי באמצעות עורך-דין. עורך-הדין, המתייצב עם הלקוח לוועדות הרפואיות, שומר על זכויותיו בפני הוועדה, כשבידיו כלים לבקר את עבודתה ולהגיש ערר על קביעותיה לביה"ד לעבודה.

עורך-הדין יכול לסייע לניזוק לאבחן ולהגדיר את הנזקים שנגרמו לו, ולהפנותו לייעוץ של מומחים מתאימים. כמו כן, עורך-הדין המתמצא במערך הזכויות של הניזוק בביטוח הלאומי, יכול לעזור לתובע לממש זכויות אלו. יתרון נוסף הוא שעורך-דין יכול להנחות את התובע מבחינה טקטית בכל הקשור להתנהלות מקבילה מול הגורמים המעורבים כולם, כמו חברת הביטוח המבטחת; המוסד לביטוח לאומי; מס הכנסה; וקרן הפנסיה.

חשוב לדעת, שעל אף הזכות להגיש תביעות מקבילות, הרי שאין זכות לכפל פיצוי. בתי המשפט נוהגים להפחית מסכום הפיצויים בו מחויב המבטח את מלוא גמלאות המוסד לביטוח לאומי שקיבל הניזוק, וזאת ללא הוראה למבטח להחזיר לתובע את שכר הטרחה ששילם לעורך-הדין על מנת להשיג גמלאות אלו.
נוצר אפוא, מצב מעוות בו הניזוק משלם שכר טרחה לעו"ד, אשר בסופו של יום מפחית את נטל הפיצויים מכתפי המבטח מבלי שזה נדרש להשיב את ההוצאה אשר הטיבה עמו, מה שגורם להתעשרות שלא כדין של המבטחים, על חשבון הנפגעים.

לאור האמור, יש לראות בייצוג שקיבל הנפגע בביטוח הלאומי חלק מהטיפול בתביעה מול המבטח. יש לזכור, כי זו פעולה לגיטימית למימוש זכות ולהקטנת הנזק, אשר מקימה לניזוק זכות לתבוע השבה של מלוא ההוצאה מהמבטח, בכל מקום שההוצאה הטיבה עם המבטח והפחיתה מעליו את נטל הפיצויים.
שינוי בהלכה אמור להתחולל בהמשך, כביטוי למגמה גוברת של נפגעים להיעזר בעורך-דין לצורך הייצוג.

עוד בנושא:

המדריך להתמודדות מעשית עם תאונות עבודה

תאונות עבודה - המדריך (חלק א')

מדריך לנפגעי תאונות עבודה (חלק ב'- עירעורים)

תאונת עבודה : עצות מ-5 עורכי דין מומחים

תשובות לשאלות נפוצות על תאונת עבודה מפורום נזיקין ותאונות

 

משרד עו"ד אבי שינדלר, דוא"ל: avi@aschindler.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים