zap group mishpati logo

אזרחות ישראלית והסדרת מעמד - שאלות ותשובות מהפורום

הבאת עובדת זרה מהפיליפינים, אזרחות ישראלית לתיירת לא יהודייה, אזרחות כפולה, הסדרת מעמד בארץ של בעל השוהה במדינה אחרת - סוגיות אלו ואחרות עלו לאחרונה בפורום אזרחות ישראלית והסדרת מעמד. כל התשובות, לפניכם

מאת: עו"ד עופר אקשטיין
21.09.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
אזרחות ישראלית והסדרת מעמד - שאלות ותשובות מהפורום

שינוי ויזה של עובדת זרה שנמצאת בקשר רומנטי עם ישראלי

שאלה: אזרח ישראלי התחיל בקשר רומנטי עם אשה שהיא עובדת זרה שנמצאת בארץ עם ויזת עבודה. העובדת רוצה להפסיק לעבוד בעבודתה ולעבור לגור עם האזרח הישראלי. האם היא תאבד את הוויזה שלה אם היא לא תעבוד והאם יש דרך להוציא בשבילה ויזה שלא תחייב אותה לעבוד אבל תתן לה להישאר בארץ עם בן זוגה הישראלי כידועים בציבור?

תשובה: בני הזוג צריכים להגיש בקשה להסדרת מעמד בהתאם לנוהל משרד הפנים, עד לאישור הבקשה במשך מספר חודשים בת הזוג תקבל אשרת תייר, או שתשהה בארץ ללא אשרה כלל בסטטוס בקשה באופן חוקי עד לאישור הבקשה, לאחר אישור הבקשה היא תקבל אשרת שהייה ועבודה כבת זוג של אזרח ישראלי. 

אזרחות ישראלית לתיירת לא יהודייה עם ילד

שאלה: הכרתי תיירת לא יהודייה, רווקה ויש לה ילד. במידה שהיא  תעבור לגור בארץ ונתחיל את ההליך לקבלת אזרחות, מה ניתן לעשות כדי שהבן שלה יוכל לעבור ביחד איתנו בארץ? כלומר: שגם הוא ישהה באופן חוקי בארץ ויוכל לקבל את הזכויות שלו?

תשובה: בכדי שבנה של בת הזוג יוכל לקבל מעמד חוקי בארץ, עליכם להינשא בנישואין אזרחיים ולהגיש בקשה להסדרת מעמד למשרד הפנים.

הבאת עובדת זרה מהפיליפינים

שאלה: הנני נשוי. אשתי עם מעמד 5א. אנו מעוניינים להביא את אמא של אשתי לעבוד בישראל. האם יש מניעה בחוק במצב מן הסוג הזה? 

תשובה: לא ניתן להביא את חמותך לעבוד בארץ אלא במסגרת נוהל הורה קשיש לפיו עליה להיות מעל גיל 65 וללא ילדים נוספים בחו"ל. ניתן למצוא אותו באתר משרד הפנים.

חיים משותפים עם בת זוג זרה

שאלה: הבנתי, כי הנחה מארנונה על סמך מבחן הכנסות מתבססת על 2 פרמטרים: מספר נפשות והכנסה ממוצעת. באותה שנה שהתה בביתי אשה בעלת אזרחות זרה במסגרת הליכי משרד הפנים לחיים משותפים (ידועה בציבור) נוהל 5.2.0009. האם ישנה זכאות להנחה בארנונה?

תשובה: ככל שאני מבין את השאלה, לא קבלת הנחה בארנונה מאחר שבת הזוג לא קבלה מעמד ארעי, ולכן היא אינה מוכרת כתושבת ישראל בהתאם לחוק ולכן אינך זכאי להנחה מהארנונה.

בהתאם לחוק האזרחות עליך לוותר על האזרחות הזרה בכדי לקבל אזרחות ישראלית, אלא אם כן אתה עומד בתנאי הפטור לוויתור על אזרחות זרה כמו שירות בצבא וכדומה

מרוקאי תושב ישראל מבקש אזרחות ישראלית

שאלה: אני תושב קבע בישראל, ומחזיק באזרחות מרוקו. האם יש כפל אזרחויות, מרוקאית וישראלית, או שאני חייב לבטל האזרחות המרוקאית?

תשובה: בהתאם לחוק האזרחות עליך לוותר על האזרחות הזרה בכדי לקבל אזרחות ישראלית, אלא אם כן אתה עומד בתנאי הפטור לוויתור על אזרחות זרה כמו שירות בצבא וכדומה.

ביקור חברה המתגוררת באוקראינה

שאלה: חברה שלי אזרחית אוקראינה. אנחנו מתכוונים להתחיל חיים משותפים בעוד כחצי שנה. הייתי רוצה שהיא תבקר בישראל בחודשים הקרובים וננסה לחיות ביחד פרק זמן שוויזת התייר מאפשרת. לאחר מכן היא תחזור לאוקראינה. השאלה שלי - במקרה שאנשי ביקורת הגבולות לא יאפשרו לה להיכנס בתור תיירת (זה קורה עם תיירות מאוקראינה), האם זה יפגע בתהליך העתידי מול משרד הפנים שאנחנו מתכננים להתחיל בעוד חצי שנה (ידועים בציבור(?

תשובה: כל עוד לא הגשת בקשה להסדרת מעמדה היא יכולה לבקר כתיירת בישראל. בכדי לצמצם את את האפשרות שלא יאשרו לה כניסה, תמסור לה מכתב לפיו אתה מזמין אותה לביקור אצלך כחברה ולא כבת זוג. במכתב תציין שאתה מתחייב לכך שהיא תגור אצלך בלבד ושאתה ערב לכל הוצאותיה ושהיא תשוב לארצה בתום תקופת האשרה. כמו כן כדאי שהיא תבוא לארץ עם מספיק כסף לחופשה של מספר חודשים ובמידה שלא יאשרו לה כניסה זה לא יפגע בתהליך. 

הגעת בן זוג ממולדובה לאחר נישואים אזרחיים בפראג

שאלה: ברצוני להזמין את אשתי לארץ ממולדובה.(התחתנו בנישואים אזרחיים בפראג). היום הייתי במשרד הפנים בתל אביב עם כל מסמכים הנדרשים ולא פתחו לי תיק. קיבלתי תור חדש לעוד 4 חודשים. הסיבה היא, שתעודת הנישואין תורגמה לעברית בפראג וזה לא תקף בארץ (אין חותמת אפוסטיל על התרגום, יש רק על התעודה). הדרישה היא למצוא נוטריון דובר צ'כית בארץ שיעשה תרגום בעצמו ולא בעזרת צד שלישי (הם לא רוצים לקבל תצהיר ואימות חתימה כששפת המסמך אינה ידועה לנוטריון). בנוסף לא קיבלו שלושה תרגומים מרומנית לעברית שנעשו בארץ (עם הצהרת מתרגם) של תעודת לידה, תעודת יושר ומצב אישי קודם לנישואין. אמרו שאפשר למצוא בקלות נוטריון שבעצמו יעשה תרגום מכל שפה ואימות ולא דרך תצהיר. מה ניתן לעשות במקרה כזה?

תשובה: בהתאם לנוהל תעודה ציבורית ואימותה, ניתן לקבל תרגום בעברית או באנגלית אשר צריך להיות מאומת (או מאושר באפוסטיל) ע"י הנציגות הישראלית או ע"י נוטוריון ישראלי. כמו כן לעניין שאלתך בעניין התרגום מרומנית לעברית עם הצהרת מתרגם, ידוע לי כי משרד הפנים דורש כי הנוטריון יתרגם בעצמו את התעודות. אולם אין דרישה כזאת בנוהל אלא נאמר, כי התרגום צריך להיות מאומת על ידי נוטוריון ישראלי ולא מתורגם, זה נתון לשיקול דעתם ואפשר להתווכח על כך. 

הסדרת מעמד בארץ של הבעל השוהה בניגריה

שאלה: פתחתי תיק במשרד הפנים כדי להסדיר את המעמד של בעלי בארץ השוהה כעת בניגריה. התחתנו לפני 4 חודשים, הגשנו את כל המסמכים למשרד הפנים וקיבלתי תשובה שמשרד הפנים מסרב להכניס אותו לארץ ושהבקשה שלי נדחתה. מה אפשר לעשות?

תשובה: ראשית יש לבדוק מהי סיבת הסירוב. ניתן להגיש ערר פנימי על דחיית ההחלטה למשרד הפנים ואם גם הערר נדחה, ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה