zap group mishpati logo

האם גם לכם מגיע דרכון אוסטרי?

אלפי ישראלים זכאים כיום, על פי הערכות שמרניות, לדרכון אוסטרי, אבל רבים מהם לא מודעים לכך | שורה של הקלות משנת 2019 הופכות הוצאת דרכון אוסטרי לקלה מאי פעם

07.08.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
האם גם לכם מגיע דרכון אוסטרי?

"אלפי ישראלים  זכאים, על פי הערכות שמרניות, לדרכון אוסטרי. הבעיה היא שרבים מהם אינם מודעים לכך ולכן מפספסים הזדמנות היסטורית לקבל את אחד הדרכונים היוקרתיים באירופה", כך טוען עו"ד ניר לנקר ממגדל אלקטרה סיטי בתל אביב, המסייע לישראלים רבים להוציא דרכון אוסטרי.

לדבריו, שורה של הקלות שהתקבלו בשנים האחרונות באוסטריה הופכות את האפשרות להוציא אזרחות אוסטרית, וכמובן דרכון אוסטרי, לקלה מאי פעם. "גם למי שניסה בעבר להוציא אזרחות אוסטרית ונדחה, כדאי לנסות שוב", הוא מדגיש. "הפעם, בשונה מהעבר, ייתכן שהבקשה תתקבל".

עד השנים האחרונות מי שרצה להוציא אזרחות אוסטרית היה צריך להוכיח, קודם כל, שהוא צאצא של אזרח אוסטרי, ולכך התווספו עוד מגבלות רבות. "המהפך הגדול התרחש ב-2019, אז אושר באוסטריה סעיף שמקל עם צאצאי מי שנמלטו מאימת הנאצים", אומר עו"ד לנקר.

הסעיף הדרמטי קבע, לראשונה, שלא רק צאצאים של אזרחי אוסטריה זכאים לאזרחות אלא גם מי שהינם צאצאים של תושבי קבע שנמלטו מאימת הנאצים. "משמעות הסעיף היתה אדירה כיוון שהוא פתח פתח לקבלת אזרחות להרבה מאוד אנשים", אומר עו"ד לנקר. "לכך התווספו עוד שורה של הקלות שפותחות פתח לקבל אזרחות אוסטרית לרבים אחרים", הוא מוסיף.

אוסטריה חששה מהאפשרות שמי שעובד בשירות מדינה זרה לא יהיה "נאמן", אבל האוסטרים הבינו עם הזמן שמדובר באיסור רחב מדי שהוא לא באמת רלוונטי

עובדי מדינה? לאוסטריה כבר לא אכפת

כך לדוגמה, בעבר, מי שרצה להוציא אזרחות אוסטרית ועבד בשירות מדינה זרה נתקל בסירוב נחרץ לבקשתו, "בין אם היה עובד בשירות הביטחון של אותה מדינה, במשטרה, במוסד, או אפילו אם היה מורה או סתם פקיד בעירייה", אומר עו"ד לנקר.

הרציונל לכך היה שאוסטריה חששה מהאפשרות שמי שעובד בשירות מדינה זרה לא יהיה "נאמן", מסביר עו"ד לנקר, "אבל האוסטרים הבינו עם הזמן שמדובר באיסור רחב מדי שהוא לא באמת רלוונטי".

משרתי קבע בצה"ל? הדלת מעכשיו פתוחה

בדומה לאיסור שהוטל על מי שעבדו בשירות מדינה זרה, היה קיים באוסטריה איסור על הוצאת אזרחות מקומית גם על מי ששירת שירות התנדבותי בצבא זר.

"מבחינת האוסטרים, כל מי ששירת בהתנדבות בצבא אחר לא יכול היה לקבל אזרחות", אומר עו"ד לנקר. "בישראל זה פגע במי ששירתו בשירות קבע בצה"ל, בין אם היה נגדים או קצינים". אלא שגם האיסור הזה בוטל ב-2019 וכעת משרתי קבע בצה"ל יכולים להוציא אזרחות.

אם אתה צאצא של מי שנמלט מאימת הנאצים - ואין זה משנה אם מדובר בגבר או באישה, וגם לא אם נולדת ב-1950 או ב-1960 - תוכל לקבל אזרחות אוסטרית

צאצאים של תושבת אוסטריה? זה לא משנה

איסור דרמטי נוסף שהיה קיים בעבר היה על מי שהיו צאצאים של אזרחיות אוסטריה. קצת היסטוריה: עד שנת 1983 יכול היה רק מי שהינו צאצא של אזרח אוסטריה להוציא אזרחות. אלא שאז המצב השתנה והוחלט כי גם מי שהינו צאצא של אזרחיות יוכל לקבל אזרחות.

"למרות זאת, האוסטרים החליטו שהשינוי לא יוחל באופן רטרואקטיבי", מסביר עו"ד לנקר. "כלומר, רק מי שנולד לאחר שנת 1983 יכול היה לקבל אזרחות – מצב שגרם לאפליה משמעותית".

בשנת 2019 גם המצב הזה השתנה והאוסטרים הפסיקו לחלוטין עם האפליה. "במסגרת השינוי נקבע שאם אתה צאצא של מי שנמלט מאימת הנאצים, אין זה משנה אם מדובר בגבר או באישה, וגם לא אם נולדת ב-1950 או ב-1960", אומר עו"ד לנקר.

מחזיקים באזרחות נוספת? לא תצטרכו לוותר עליה

מגבלה נוספת שאיימה על מי שביקשו להוציא אזרחות אוסטרית נגעה לאיסור על החזקה באזרחות נוספת. "בעבר, אם היית אומר שיש לך אזרחות ישראלית - לא היתה עם זה בעיה, אבל אם היתה לך אזרחות נוספת, למשל אמריקאית או אירופאית אחרת, היית צריך לוותר עליה", מסביר עו"ד לנקר.

האם גם לכם מגיע דרכון אוסטרי?(1)

במסגרת התיקון שאושר ב-2019, החליטו האוסטרים לוותר גם על מגבלה זו, וכיום למי שהינו צאצא של אדם שנמלט מאימת הנאצים אין בעיה לבקש אזרחות, "גם אם יש לו אזרחות אמריקאית, קנדית או כל אזרחות אחרת. אין כל צורך לוותר על אזרחות זו.

"יש כיום אלפי אנשים שעשויים להיות זכאים לדרכון אוסטרי", מסכם עו"ד לנקר. "מדובר באחד הדרכונים היוקרתיים באירופה, שמקנים למי שמחזיק בהם, בין היתר, גישה לכל מדינות האיחוד, לימודים בחינם, פטור מויזה לארה"ב וזכויות סוציאליות מרחיקות לכת".

רוצים להוציא אזרחות אוסטרית? חולמים על דרכון אוסטרי? פנו למשרד לנקר-ירדני שנחשב לוותיק בישראל המטפל בנושא וסייע כבר ליותר מ-1,000 ישראלים להוציא אזרחות אוסטרית  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים