zap group mishpati logo

הסדרת מעמד לבן זוג זר מאוקראינה ומרוסיה - כך תסייעו ליקיריכם

המלחמה באוקראינה יצרה צורך דוחק להסדיר את מעמדם של עשרות אזרחי רוסיה ואוקראינה שנמצאים בקשר זוגי עם אזרחים ישראלים. כך תסדירו את מעמדם בישראל

10.02.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הסדרת מעמד לבן זוג זר מאוקראינה ומרוסיה - כך תסייעו ליקיריכם

המהלומה שהטיח ולדימיר פוטין באוקראינה גרמה למדינה לנזקים עצומים ויהיו לה השלכות מרחיקות לכת במגוון רחב של נושאים, אבל נושא אחד כמעט שאיננו מדובר: הפגיעה הפוטנציאלית שלה בעשרות זוגות מעורבים של אזרחי ישראל ואוקראינה או רוסיה, שנמצאים בישראל.

עבור אותם זוגות, חלקם נשואים ואחרים נמצאים במערכת זוגית ללא נישואין, המלחמה עלולה לגרום לקושי ממשי, שכן בהיעדר הסדרה של מעמד אותם אזרחים זרים, הם אינם יכולים לשהות בישראל. בנוסף, השהות באוקראינה וברוסיה כעת קשה עד בלתי אפשרית.

"לכל אזרח ישראלי יש את הזכות לחיי משפחה, וזה נכון כמובן גם למי שיש לו בן זוג זר מרוסיה או מאוקראינה", אומרת עו"ד יליזבטה מטלס, המתמחה בהסדרת מעמד לבני זוג זרים. "הזכות לחיי משפחה נגזרת מכבוד האדם, אבל לא תמיד מכובדת על ידי הרשויות בצורה מלאה. לכל מי שיש בן זוג זר, ובמיוחד למי שיש לו בן זוג מרוסיה או מאוקראינה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בנושא כדי שיסייע לו לצלוח את המהמורות בדרך", היא אומרת.

"בישראל קיימים אזרחים רבים מרוסיה ומאוקראינה שנמצאים בזוגיות עם ישראלים אך אינם מודעים לזכותם להסדיר את מעמדם"

הסדרת מעמד לבן זוג שנשוי לישראלית

אפשרות אחת להשגת אזרחות עומדת לזוגות מעורבים הכוללים בן או בת זוג ישראלים הנשואים לאזרח או לאזרחית זרה. על פי הנוהל הקיים במשרד הפנים לעניין זה, לאחר שמוגשים כל המסמכים הרלוונטיים, זכאים האזרח או האזרחית הזרה לקבל ויזת תייר למשך שלושה חודשים. לאחר מכן עוברים בני הזוג ראיון מקיף, ולאחר שהמסמכים המוגשים עוברים בדיקה במחלקה הקונסולרית בירושלים, הזוג הנשוי זכאי לקבל תעודת זהות זמנית. משלב זה, יידרשו בני הזוג לעבור בכל שנה ראיון כדי לבחון את אמיתות הקשר ביניהם, ולאחר כחמש שנים הם יוכלו לבקש תעודת זהות קבועה עבור האזרח הזר ולהסדיר את אזרחותו.

הסדרת מעמד לבני זוג בחיים משותפים

הסדרת מעמד לבן זוג זר נוגעת גם לזוגות שאינם נשואים אך חיים יחד במסגרת חיים משותפים. בשונה מזוגות נשואים, יכולים זוגות אלה לקבל מעמד של תושב קבע רק לאחר שבע שנים. בנוסף, יקבלו זוגות החיים בחיים משותפים רישיון עבודה בישראל לשלוש שנים לאחר הבדיקה בעניינם, ולאחר מכן יקבל בן הזוג הזר רישיון ארעי לשהייה בישראל למשך ארבע שנים. גם זוגות החיים יחד אך אינם נשואים נדרשים לעבור בכל שנה ראיון משותף כדי להוכיח את אמיתות הקשר, ובהתאם לכך מוארכת להם בכל פעם מחדש תעודת הזהות הזמנית או ויזת העבודה הניתנת להם.

לבני זוג שרוצים להימנע מביצוע טעויות שעלולות לעלות להם ביוקר, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בנושא בשלב מוקדם

דרושים אורך רוח, ידע וניסיון

"בישראל קיימים אזרחים רבים מרוסיה ומאוקראינה שנמצאים בזוגיות עם ישראלים, אך אינם מודעים לזכותם להסדיר את מעמדם", אומרת עו"ד מטלס. "הדבר בהחלט אפשרי, אך הוא דורש אורך רוח, ידע וניסיון כדי לא ליפול לבורות". לדברי עו"ד מטלס, לבני זוג שרוצים להימנע מביצוע טעויות שעלולות לעלות להם ביוקר, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בנושא בשלב מוקדם. "עורך הדין יודע בדיוק איזה מסמכים צריך להגיש כדי לקצר תהליכים", היא אומרת. "בנוסף, יש כל מיני טריקים שרק מי שעוסק בנושא מכיר".

טיפ חשוב של עו"ד מטלס לזוגות מעורבים הוא להתייחס ברצינות לראיון שנערך בעניינם במשרד הפנים. "רבים חושבים בטעות שמדובר בראיון פשוט וקליל, אבל זה רחוק מהמציאות. הראיון קריטי ואחריו הרבה זוגות מקבלים סירוב בגלל כל מיני טעויות קטנות בנושאים שלא היו מודעים להם".

זקוקים לסיוע בהסדרת המעמד של בן הזוג הזר שלכם בישראל עד לקבלת תעודת זהות? פנו לעו"ד יליזבטה מטלס לייעוץ ראשוני בנושא כדי לא לבצע טעויות מיותרות

צילום: Israfoto/ שאטרסטוק

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס, בעלת תואר במשפטים משנת 1996, ובשנת 2013 היא קיבלה רישיון נוטריון. היא מקפידה לעבור קורסים והכשרות בתחומי דיני המשפחה, שבהם היא עוסקת. את משרדה היא פתחה בשנת 2007. עו"ד מטלס נותנת חוות דעת בדין הזר בכל הנוגע לצווי קיום צוואות, ובדגש על הדין של בלרוס.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה