zap group mishpati logo

למכור על פי החוק - ההיבטים המשפטיים של מכירה באינטרנט

אם הקמתם חנות וירטואלית, חשוב שתפעלו בהתאם לדרישות החוק ותמנעו מהפרת הוראות חוק הגנת הצרכן או חוקים אחרים

מאת: עו"ד אסף כהן צידון
04.12.16
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
למכור על פי החוק - ההיבטים המשפטיים של מכירה באינטרנט

בעשורים האחרונים הפכה רשת האינטרנט לזירת מסחר גדולה. אם גם אתם מעוניינים לפתוח חנות מקוונת, רצוי שתקבלו ייעוץ וליווי משפטיים. קשת של חוקים, הגבלות ודרישות הנוגעים למסחר און ליין חלים עליכם, והם רבים, מגוונים וחשובים. 
בשנת 2015 בוצעו בישראל רכישות דרך האינטרנט בהיקף של כ-12 מיליארד שקלים. זירת המסחר המקוונת כבשה גם את ישראל, ואנשים רבים בוחרים לפתוח חנות מקוונת ולאפשר לצרכנים שגילו את היתרונות הרבים של שופינג ברשת, ליהנות מקניה און ליין. 

חנות וירטואלית - צדדים רבים לה

האפשרות למכור סחורה באתר המהווה חנות וירטואלית מפתה אנשים רבים לנסות את מזלם. אם גם אתם מתעניינים בתחום, רצוי שתדעו כי לצד הסיכוי להרוויח ולהצליח ישנו גם סיכון להסתבך עם החוק. רבים מהאנשים שפותחים חנות וירטואלית מתמקדים בצד הטכני, המסחרי, השיווקי והעסקי, ומזניחים את הצד החשוב ביותר של כל העניין, הוא הצד המשפטי. אנשים לא מודעים למגוון החוקים הרבים המסדירים את ענייני המסחר האלקטרוני, ומבלי דעת ומשים הופכים לעבריינים. דיני חוזים, דיני הגנת הצרכן, דיני פרטיות, קנין רוחני, דיני מיסים - כל אלה ועוד הם רק חלק ממערכות החוקים הרלוונטיים לעניין המשפטי, ומי שלא מודע לחוקים ולא פועל על פי הדרישות הגלומות בהם - מסתכן. 

מהן הסכנות המאיימות על הסוחרים באינטרנט מההיבט המשפטי?

הסוחרים הווירטואליים מוצאים עצמם במצב בו הם עשויים לעבור עבירות פליליות, הם חשופים לתביעות משפטיות בגובה מיליוני שקלים ומוקשים רבים ונסתרים נקרים בדרכם. כדי להימנע ממצב כזה ולהבטיח את עצמכם, עליכם לקבל ייעוץ וליווי משפטיים מעורך דין הבקי בתחום המסחר האלקטרוני שיסייע לכם להסדיר את ההיבטים המשפטיים של הקמת חנות און ליין ומכירת מוצרים באינטרנט. כדי לשמור על החוק צריך לשלוט בו ולהכיר את כל הדרישות החוקיות הרלוונטיות ולפעול על פיהן.

מהן הדרישות החוקיות העיקריות הנוגעות למסחר אלקטרוני?

ישנן דרישות רבות, חלקן כלליות ונוגעות לכולם וחלקן ספציפיות לבעל החנות הווירטואלית וחלים עליו בשל מאפייני החנות, הסחורה וכדומה. לפיכך יש לקבל ייעוץ פרטני ו"לתפור חליפה משפטית מקיפה" מותאמת למידות הסוחר ופעילותו. אולם, ניתן להגדיר מספר דרישות כלליות החלות על כל מי שעוסק בסחר אלקטרוני.

הדרישות המחמירות מחילות על המוכרים באינטרנט חובת גילוי הרבה יותר גדולה לגבי טיב ומאפייני המוצר. ישנן דרישות לתיאור אמין, מפורט, מלווה בתמונה

דרישות הנוגעות להגנת הצרכן

משום שבחנות וירטואלית, להבדיל מחנות פיזית, הצרכנים לא יכולים לראות פיזית ולחוש את המוצר, ישנן דרישות קפדניות מבעלי אתרי מכירות באינטרנט הנוגעות לתיאור המוצר. הדרישות המחמירות מחילות על המוכרים באינטרנט חובת גילוי הרבה יותר גדולה לגבי טיב ומאפייני המוצר. ישנן דרישות לתיאור אמין, מפורט, מלווה בתמונה. תיאור חסר או מוטעה, מהווה הפרה חמורה של דיני הגנת הצרכן וחושף את המוכר בפני תביעות משפטיות, לרבות תביעות ייצוגיות של צרכנים בסכומים שיכולים להגיע למיליוני שקלים.

בעל אתר מכירות שמשתמש בתמונות, סרטונים, מאמרים, טקסטים וכדומה, חייב להשתמש בחומר מקורי ואסור לו לכלול באתר מידע השייך לאחר

דרישות חוקיות הנוגעות לקניין רוחני

תכנים רבים המופיעים באתרי אינטרנט מהווים קניין רוחני ומוגנים בזכויות יוצרים. בעל אתר מכירות שמשתמש בתמונות, סרטונים, מאמרים, טקסטים וכדומה, חייב להשתמש בחומר מקורי ואסור לו לכלול באתר מידע השייך לאחר. כל תוכן שאינו שלכם, לא יוכל להיות באתר מבלי שקבלתם אישור מפורט לכך והרשאה נדרשת, אחרת, במידה שיסתבר כי התוכן מוגן, תהיו חשופים לתביעות משפטיות ולקנסות כבדים. במידה שנתפסתם, לא תוכלו להיוושע מטענות לפיהן לא ידעתם שהתוכן מוגן, שהוא הועלה לאוויר רק לזמן קצר והוסר מיד עם גילוי הטעות וכד'. על כן חשוב להימנע ממצב זה מבעוד מועד.

בעת בחירת הדומיין, יש לשים לב שאין הפרה של החוק ושאין הוא או שם המותג, האתר, המוצר מזכירים באופן מחשיד מותג בלעדי

דרישות חוקיות הנוגעות לסימני מסחר

בעת בחירת הדומיין, יש לשים לב שאין הפרה של החוק ושאין הוא או שם המותג, האתר, המוצר מזכירים באופן מחשיד מותג בלעדי. בהקשר זה חשוב לדעת גם, כי אסור למכור מוצרים מזויפים, אסור לעשות שימוש בשמות, לוגו, סימני מסחר וכד' של אחר באופן בולט שייצור מצג שווא כאילו הנכם מקבלים חסות מבעל מותג מסוים. התנהלות כזו מזכה את בעל הזכויות בפיצוי של 100,000 ש"ח מבלי שיידרש אפילו להוכיח כי היא גרמה לו נזק. 

רכישה מקוונת - כרטיס האשראי נכנס לפעולה

דרישות חוקיות הנוגעות לפרטיות

פרטים מזהים של אנשים הפכו למוצר 'חם' ומבוקש בזירת המסחר האלקטרונית. רשימת לקוחות ופרטיהם הם מטבע עובר לסוחר וכולם רוצים לשים יד על המידע החשוב הזה. גם אם אתם שואפים ליצור רשימת לקוחות ומבינים את חשיבות העניין, עליכם לנהוג בזהירות, הן לגבי איסוף פרטים, הן לגבי תיעוד הפרטים והן באשר למסירתם לגורם חיצוני. 

את המידע שתאספו לגבי המשתמשים אסור לכם למסור לגוף אחר ללא סיבה מוצדקת, בוודאי שלא למטרות רווח. כמו כן אם תשמרו פרטים מסוימים של לקוחות או לחלופין תשמרו כמות של מעל 10,000 אנשים, מאגר הלקוחות שלכם ייחשב למאגר מידע שיש לרושמו ולנהלו בהתאם לחוק הגנת הפרטיות. 

בעניין זה חשוב להתייחס גם לכל ענייני הפרסום במייל והספאם. ישנם חוקים רבים המגבילים את התנהלותכם בהקשר זה ורצוי שתדעו את העיקריים שבהם, למשל: מותר לכם לשלוח דברי פרסום ללקוחות רק לאחר שהסכימו לכך; חובה עליכם לאפשר הסרה מרשימת תפוצה; חובה לציין שהמלל הינו דבר פרסומת; חובה לפרסם תקנון המסדיר את ההתקשרות ואשר מפרט סוגיות חשובות (כגון הגנת פרטיות המשתמש) בשקיפות מלאה ועוד. אי עמידה באחת הדרישות הנ"ל חושפת אתכם לתביעות וקנסות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • עסק עצמאי - הדרך הנכונה להתנהל בעסקים

    עסק עצמאי - הדרך הנכונה להתנהל בעסקים

    אם אתם עומדים לפתוח עסק עצמאי, המדריך הזה הוא בשבילכם. מהי הדרך הנכונה לעשות זאת? האם כעוסק פטור, עוסק מורשה ואולי שותפות או חברה בע"מ?
    5 דק'
  • שותפויות עסקיות: עקרונות מנחים חשובים

    שותפויות עסקיות: עקרונות מנחים חשובים

    עסקים יכולים לפעול ע"פ מודלים רבים, לרבות שותפות עסקית, העשויה להתקיים בין שני אנשים ומעלה (זרים או בני משפחה). מהם היתרונות והחסרונות של שותפות?
    7 דק'
  • סטארט אפ: מהרעיון - לאקזיט

    סטארט אפ: מהרעיון - לאקזיט

    יש לכם רעיון שאף אחד לא חשב עליו? חולמים לעשות "מכה" כלכלית? יש מספר צעדים משפטיים שמומלץ לבצע בעזרת עו"ד מנוסה, כדי להגן על הרעיון
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה