zap group mishpati logo

נהיגה בשכרות: דעו את זכויותיכם

הסילבסטר ממש מעבר לפינה. יצאתם לבלות ושתיתם אלכוהול? אל תנהגו! נהגתם בשכרות, ונתפסתם: כדאי שתדעו את זכויותיכם. עו"ד מנוסה לדיני תעבורה יכול לסייע לכם "לצאת מזה"

מאת: עו"ד ערן וייסמן
06.05.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
נהיגה בשכרות: דעו את זכויותיכם

מחר בערב, לא מעט אנשים יקבלו את פני השנה החדשה ויחגגו את סיום שנת 2019 ותחילת שנת 2020. גם אלכוהול יהיה מעורב בחגיגות אלו, זה בטוח. אבל, אם אתם מתכננים לשתות, חשוב שתדעו שכדאי להמנע מנהיגה במצב כזה.

המשמעות הקשה של אישום והרשעה בנהיגה בשכרות; וההתייחסות המחמירה של המחוקק ובתי המשפט כלפי נהגים שיכורים - הביאו להפחתת התופעה המסוכנת של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. עבור עשרות אלפי נהגים בשנה שנתפסים כשהם נוהגים בשכרות - מדובר בבשורות פחות טובות, שמחייבות "היערכות" מתאימה. 

בפתח הדברים: נזכיר כי תאונות דרכים הנגרמות בעקבות שכרות (או בעקבות כל סיבה אחרת) - עלולות לגרום לפציעות קשות ביותר ואף להסתיים במוות (כל זאת, מבלי להזכיר את הטראומה הנפשית הקשה בעקבות התאונה, לכל הצדדים המעורבים בתאונה ובני משפחותיהם). 

לכן, חשוב לזכור: באופן חד משמעי - מומלץ שלא לנהוג בגילופין. במקרה שאתם יוצאים לשתות אלכוהול - אחד מהחבר'ה יכול לשמש "נהג תורן" ולהימנע משתייה; בנוסף, תוכלו להימנע מנהיגה בדרכים אחרות (ללכת ברגל או להיעזר בתחבורה ציבורית). 

אחרי ההקדמה הזו, שאנו מאוד מקווים כי קראתם והפנמתם - להלן סקירת ההיבטים המשפטיים של נהיגה בשכרות.

נהיגה בשכרות: מגוון מצבים, מגוון תרחישים ומגוון פתרונות 

אם שוטר מורה לך לעצור בצד הדרך - אתה חייב לציית. כל פעולה אחרת, תיחשב לאי ציות לשוטר

עצרו אותי בצד הדרך לאחר שתיית אלכוהול - כיצד עלי לנהוג?

כולנו מדמיינים בחשש את הרגע הזה: יצאנו מבילוי תמים, אחרי כוס יין אחת בלבד - ועלינו בביטחון למושב הנהג. סומן לנו ע"י שוטר לעצור, בצד הדרך. 

כאשר רגע כזה מגיע, האימה עשויה להיות גדולה מששיערנו. בצדק: אם שוטר מורה לך לעצור בצד הדרך - אתה חייב לציית. כל פעולה אחרת, תיחשב לאי ציות לשוטר - ותגרור הסתבכות פלילית קשה. לכן, במקרה שעוברות לך בראש מחשבות כגון "לברוח" או "להתעלם" - יש לזכור שזו לא אופציה ראויה. עדיף לשתף פעולה ו"לשבור את הראש" בהמשך. 

אם עצרו אותך בצד הכביש, אתה חושש שלא תעבור את הבדיקה ובוחר לסרב - תיחשב כמי שנהג בשכרות, תואשם, תורשע ותיענש כמו נהג שיכור

עצרו אותי בצד הדרך והורו לי לנשוף. האם אני חייב לשתף פעולה עם בדיקת ה"ינשוף"?

"לנשוף או לא לנשוף", זאת השאלה: אחרי שעצרו אותך בצד הכביש, כשאתה מבושם - ויודע שאתה עלול להיכשל בבדיקה. מומלץ לשתף פעולה עם הבדיקה. על פי החוק, חזקה על אדם שאינו מסכים לבדיקת הינשוף, כי הוא נוהג בשכרות. במצב כזה, הוא צפוי להיענש בהתאם. 

במילים אחרות: אם עצרו אותך בצד הכביש, אתה חושש שלא תעבור את הבדיקה ובוחר לסרב - תיחשב כמי שנהג בשכרות, תואשם, תורשע ותיענש כמו נהג שיכור. לכן, מוטב לשתף פעולה - ולא לסרב לעבור את הבדיקה. 

אם אדם מנסה "לעבוד" על המכשיר, לנשוף פחות או לנשוף באופן לקוי ולא מדויק - הוא ייחשב כמי שנתפס בנהיגה בגילופין

האם ניתן "לעבוד" על הינשוף?

יש לא מעט נהגים שמנסים "להתחכם". החזקה לפיה סירוב לבדיקת הינשוף - משמעו הודאה באשמה, "תופסת" גם במקרה זה. כלומר: אם אדם מנסה "לעבוד" על המכשיר, לנשוף פחות או לנשוף באופן לקוי ולא מדויק - הוא ייחשב כמי שנתפס בנהיגה בגילופין. לפיכך, סירוב או חוסר שיתוף פעולה עם בדיקת ינשוף אינם מומלצים. יחד עם זאת, במקרה שכבר פעלת כך - ניתן לנסות לפעול לביטול החזקה, על ידי הוכחת פיכחותך בעת הבדיקה. 

אם לא שיתפת פעולה במהלך בדיקת ינשוף או סירבת לביצוע בדיקת ינשוף - יינקטו נגדך הליכים זהים להליכים הננקטים נגד נהג שתוצאות בדיקת הינשוף העידו כי נהג תחת השפעת אלכוהול

סירבתי לבדיקת ינשוף. מה צפוי לי?

אם לא שיתפת פעולה במהלך בדיקת ינשוף או סירבת לביצוע בדיקת ינשוף - יינקטו נגדך הליכים זהים להליכים הננקטים נגד נהג שתוצאות בדיקת הינשוף העידו כי נהג תחת השפעת אלכוהול. במקרה כזה, תוכל להתגונן נגד האישום רק בנסיבות הבאות:

מחלה שמונעת שיתוף פעולה: אם תצליח להוכיח כי אתה סובל ממחלה כלשהי ואף התרעת על כך לשוטר אשר עצר אותך בזמן הבדיקה (למשל: מחלת ריאות) – ובשל כך  נמנע  ממך בזמן הבדיקה לשתף פעולה ולנשוף כנדרש, ייתכן שתזוכה מאישום נהיגה בגילופין. 

הסבר לקוי: אם השוטר הבודק לא הסביר את משמעות הסירוב ולא הבהיר מהו ה"מחיר שתשלם", במקרה שתבחר שלא לעשות את הבדיקה - סירובך לעשות את הבדיקה לא יוביל להרשעה. השוטר (לרבות מתנדב) חייב להסביר לנהג בצורה ברורה מהי הבדיקה ומה המשמעות של סירוב לבדיקה ואף להחתים את הנהג על כך שקיבל הסבר כדין. אם השוטר/ המתנדב לא פעל כך, ניתן למנוע הרשעה ו/או ענישה חמורה.

העונש הצפוי בגין נהיגה בשכרות הוא עונש חמור. בתי המשפט נוטים להחמיר עם נהגים שנתפסים מבצעים עבירה זו

נתפסתי נוהג בשכרות - מה צפוי לי?

במקרה שבבדיקת הינשוף התקבלו תוצאות, לפיהן אתה נוהג לאחר שצרכת רמות אלכוהול גבוהות מהמותר - אתה צפוי לעבור טלטלה לא קלה. העונש הצפוי בגין נהיגה בשכרות הוא עונש חמור. בתי המשפט נוטים להחמיר עם נהגים שנתפסים מבצעים עבירה זו. נהג ש"עולה לכביש" כשבגופו רמת אלכוהול גבוהה מהמותר צפוי להיענש כבר מרגע האירוע. 

אם בדיקת הינשוף מעידה על ביצוע העבירה, מוטלת על הנהג פסילה מנהלית - ורישיונו נשלל ממנו על אתר

מהם רכיבי הענישה?

רכיבי הענישה מגוונים - וכוללים:

פסילה מנהלית ו/או החרמת רכב "במקום"

אם בדיקת הינשוף מעידה על ביצוע העבירה, מוטלת על הנהג פסילה מנהלית - ורישיונו נשלל ממנו על אתר. בחלק מהמקרים, האוטו אף יורד מהכביש - וההוצאות בגין "אחסנת" הרכב יוטלו על הנהג. 

שלילת רישיון נהיגה

המחוקק קבע עונש מינימום שיוטל על נהג שנתפס מבצע עבירת נהיגה בשכרות. עונש המינימום הוא פסילת רישיון למשך שנתיים. תיתכן תקופת שלילה ארוכה יותר, במקרים מסוימים: אוכלוסיות מיוחדות (למשל: "נהג חדש" ו"נהג צעיר") או נסיבות מיוחדות (למשל: ריבוי הרשעות קודמות, או רמת אלכוהול חריגה במיוחד). 

רכיבי ענישה נלווים

לצד אלה, יכולה הרשעה בנהיגה בשכרות לגרור גם הטלת עונשים נלווים, כגון: שלילת רישיון על תנאי, קנס ואפילו עונש מאסר על תנאי או בפועל. 

בפועל, קשה מאד לבטל כתב אישום על נהיגה בשכרות, קשה "לצאת" זכאי במשפט וקשה "להשיג" עונש קל יותר. עו"ד מנוסה לתעבורה יכול לסייע בכך

הוגש נגדי כתב אישום, בגין נהיגה בשכרות. האם אוכל לבטל את כתב האישום? האם אוכל להפחית את העונש?

במקרה בו בוצעה בדיקת ינשוף - והתוצאות מעידות על נהיגה בשכרות - קשה מאד "לצאת מזה", בפרט כאשר פועלים לבד ולא מקבלים ייעוץ משפטי. נהגים רבים חושבים שאם יגיעו למשפט ויציגו בפני השופט שלל נסיבות מקלות, הם יזכו לזיכוי או לפחות להמתקה של העונש. זוהי הנחה שגויה, המהווה אחת מה"שמועות" שנוגעות לנהיגה בשכרות אשר רווחות בציבור - למרות העובדה שאין להן כל אחיזה במציאות. 

בפועל, קשה מאד לבטל כתב אישום על נהיגה בשכרות, קשה "לצאת" זכאי במשפט וקשה "להשיג" עונש קל יותר. הסיכוי היחיד לעמוד באתגר כזה הוא גיוס עורך דין מנוסה בדיני תעבורה, שיידע לזהות את הנסיבות שעשויות לסייע למיתון ההשלכות החמורות של המצב. כך, למשל: ישנן נסיבות שניתן לרתום לשם זיכוי או הפחתה בעונש (כגון: התנהלות שגויה של הבודק או בעיות במכשיר הינשוף). 

נהיגה בשכרות - האם  בצעתם עבירה כזו?

לסיכום: כפי שהסברנו בהרחבה בפתיחת המאמר - יש להימנע מלעלות על הכביש לאחר צריכת אלכוהול. אם בכל זאת שתיתם ושוטר הורה לכם לעצור בצד הדרך - מוטב לשתף פעולה עם בדיקת הינשוף. אם לא שיתפתם פעולה עם הבדיקה; ו/או ביצעתם את הבדיקה והתוצאות היו "לרעתכם" - אין תחליף לייעוץ משפטי מקצועי, מעו"ד מנוסה בדיני תעבורה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה