zap group mishpati logo

תוכיח שאתה לא אשם

שופטי תעבורה נותנים לעדות השוטר משקל חשוב בהכרעת הדין. כיום, באמצעים נגישים לכל אחד ואחת מאיתנו, ניתן להוכיח שגם שוטרים טועים לפעמים

29.04.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
תוכיח שאתה לא אשם

מרבית דוחות התחבורה נרשמים כאשר העד היחיד לביצוע העבירה הוא השוטר רושם הדוח. ביום הדיון מגלים מרבית הנאשמים כי מילת השוטר שווה יותר. הנימוק שניתן לרוב: מתוקף תפקידו, השוטר משולל אינטרס אישי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום תעבורה

כיום, באמצעים נגישים לכל אחד ואחת מאיתנו, אפשר לשנות זאת ובהחלט ניתן להתמודד עם האישום.

בתיק תעבורה 29761/07 הואשם רוכב קטנוע בכך שנמלט משוטרת לאחר שלא ציית לתמרור עצור. לגרסת כתב האישום, השוטרת הבחינה ברוכב, כשהוא פונה בצומת מבלי לציית לתמרור עצור. השוטרת סימנה לו לעצור, אך זה חלף על פניה ונמלט. השוטרת רשמה את מספר הקטנוע הנמלט, ולפי המספר שנרשם, הגיעו אל הנאשם בתיק.

הנאשם טען להגנתו שבאותו יום הוא שהה מחוץ לעיר, באזכרה לסבו אשר הסתיימה בסמוך לשעת המקרה, ומכאן שבלתי אפשרי היה כי יספיק לחזור בזמן כדי לבצע את העבירה.

במשפט העידה השוטרת שגוללה את השתלשלות האירועים ואף תיארה את הרוכב הנמלט. השוטרת נחקרה נגדית על-ידי הסנגור שסתר את גרסתה.

מה שהיטה את הכף היתה עדות אבי הנאשם שהגיע עם יומן ופתק המאשר את קיום האזכרה בציון המקום והשעה.

השופטת קיבלה את האפשרות שאפשר והשוטרת טעתה ברישום מספר הקטנוע וזיכתה את הנאשם.
לפעמים מתייחס בית משפט לנוסעים ברכב ולבני משפחה כ"עדים מטעם", אך כאשר אלה מגיעים לבית משפט ומעידים ועומדים לחקירה נגדית, עדותם יכולה לגבור על עדות שוטר.

אבל מה עושים כשאין לנו עד?

ניתן "להשיג ראיות" באמצעים נגישים, כדוגמת הנאשם אשר עוכב על- ידי שוטר בטענה כי לא ציית לתמרור עצור. כבר במעמד רישום הדוח, צילם הנאשם את המקום בו עמד השוטר והצומת המדובר. הצילום הוכיח כי יכולתו של השוטר לראות את קו העצירה שבצומת הופרעה בשל לוח מודעות גדול, והשוטר למעשה לא יכול היה לראות אם הנהג עצר במקום הנדרש. מכיוון שלא נטען כי לא נתן זכות קדימה, אלא רק לא עצר, זוכה הנאשם מחמת הספק.

צילום כלי רכב לאחר אירוע תאונה יכול גם הוא להכריע משפט. דוגמא קלאסית למצב דברים שכזה באה לכדי ביטוי בת"ד 12006/06 , שם הואשם נהג כי ביצע פניית פרסה מהנתיב הימני, שלא כדין, ופגע ברכב אשר נסע בנתיב משמאלו. הנהג מצידו טען כי הוא פנה כדין ואילו הרכב המעורב, אשר נסע במהירות גבוהה יחסית, לא שמר מרחק ופגע בו.

אחד הנוסעים ברכב צילם את מיקום הרכבים לאחר התאונה. הצילום הראה כי הרכב המעורב סיים את התאונה בתוך הנתיב הנגדי וסימני צמיגים הראו כי עלה על אי התנועה בעוד רכב הנאשם נמצא בנתיב השמאלי. מכיוון שלמקום לא זומן בוחן, התמונות שצילם הנוסע "הצילו" את הנהג.

*עורך דין גולני עבד במשרדו של שמואל צאנג, מהפרקליטים המובילים בתחום הפלילי.
*דוא"ל: golani_evi@walla.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים