zap group mishpati logo

רשיונות להשמעה פומבית של מוסיקה בבתי עסק

במדינת ישראל קיימים ארבעה תאגידים העוסקים בהענקת רשיונות שידור והשמעה פומבית של מוסיקה. העובדה שכל אחד מהם מקיים מערך גבייה עצמאי מקשה מאד על בעלי עסקים

24.06.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
רשיונות להשמעה פומבית של מוסיקה בבתי עסק

על פי חוקי זכויות היוצרים והמבצעים בישראל, בית עסק המשמיע מוסיקה לאורחיו מחויב בקבלת רשיונות מתאימים לכך מהיוצרים והמבצעים של המוסיקה המושמעת אצלו. אין זה משנה אם המוסיקה מושמעת באמצעות מכשיר רדיו, דיסק, מחשב או בכל דרך אחרת.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני

החובה חלה על כל סוגי העסקים - אולמות שמחה, מסעדות, מספרות, קניונים, גני ילדים. ההגיון המשפטי בהחלת חובה זו הוא שהשמעה פומבית של מוסיקה בעסק מהווה חלק מהשירות שמעניק בעל העסק, ולפיכך הוא מחויב בהשגת רשיון לכך.

מי מעניק רשיונות שידור והשמעה פומבית של מוזיקה?
בישראל קיימים ארבעה תאגידים העוסקים בהענקת רשיונות שידור והשמעה פומבית של מוסיקה:
אקו"ם - אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוסיקה - מייצגת את בעלי זכויות היוצרים (מלחינים, תמלילנים ומעבדים).

הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות, והפי"ל - פדרציה למוסיקה ישראלית וים תיכונית - מייצגות (כל אחת לחוד) בעלי זכויות יוצרים בהקלטות של מוסיקה.

אשכולות - החברה לזכויות מבצעים של אמני ישראל - מייצגת את זכויות המבצעים בהקלטות של הזמרים בישראל.

עיל"ם - עמותה ישראלית לזכויות מוסיקאים מבצעים - מייצגת את זכויות המבצעים בהקלטות של הנגנים בישראל.

שוני בגובה האגרה הנדרשת
תאגידים אלו מעניקים רשיונות לבתי עסק לשימוש בזכויות היוצרים והמבצעים שהם מייצגים, כאשר כל עסק נדרש לשלם אגרה שנתית בהתאם למידת החשיבות של המוסיקה בעסק. כך למשל, שונה התעריף לאולם שמחות, לבית קפה המשמיע מוסיקת רקע או לגן ילדים.

קיים גם שוני בגובה האגרה הנדרשת מכל בית עסק, בהתאם לגודלו ולהיקף האירועים המתקיימים בו. אין דינו של אולם שמחות בעל קיבולת של 300 איש, כאולם שמחות בעל קיבולת של 1,000 מוזמנים.

העובדה שכל אחת מהאגודות מקיימת מערך גבייה משל עצמה, מקשה מאד על בעלי העסקים להבין את חובת התשלום החלה עליהם. כך נוצרת התנגדות טבעית ומובנת לתשלום מספר רב של אגרות שסוגן וטיבן אינם נהירים לאדם מן השורה. במדינות רבות בעולם נפתרה הבעיה על ידי הקמת מגנון גבייה משותף לכל תאגידי הזכויות, כאשר בעל העסק משלם תשלום אחד עבור כל הרשיונות.

גם בישראל נעשה ניסיון להסדיר את הסוגיה באמצעות חקיקה, אך העניין לא צלח. בימים אלו הגישו אקו"ם, הפי"ל, אשכולות ועיל"ם בקשה לממונה על ההגבלים העסקיים לאשר הסכם שנחתם בינם לבין איגוד בעלי אולמות השמחה לגביית אגרה משותפת. יש לקוות כי ההסדר יאושר וכי בהמשך הדרך יגיעו כל התאגידים להסכמה אשר תאפשר גבייה של אגרה אחת משותפת, ובכך יתרמו לייעול וליתר הבנה ושיתוף פעולה של ציבור בעלי העסק בסוגייה זו.

* עורך דין נחום פעיל בתחום זכויות היוצרים עם התמחות מיוחדת בענף המוסיקה והבידור בארץ ובעולם, ומייצג מאות רבות של אמנים, מפיקים וגופים אחרים בענף.
** טלפון: 03-6042323, דוא"ל: eli@yckg.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים