zap group mishpati logo

האם העלילה על האב, בית הדין הרבני פסק משמורת משותפת

אם שניסתה למנוע מאב לפגוש את ילדיו, וטענה כי ניסה לפגוע בבתו במסגרת סכסוך גירושין מכוער תיאלץ לחלוק עמו משמורת משותפת

05.05.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
האם העלילה על האב, בית הדין הרבני פסק משמורת משותפת

סכסוכי גירושין יכולים להפוך לעיתים למכוערים במיוחד, ולהוביל את הצדדים להטיח בוץ ורפש האחד בשני ולהיאבק זה בזה, למרות הנזק הרב שהדבר עלול לגרום לילדים.

כך בדיוק קרה בסכסוך בין בני זוג ממרכז הארץ, המנהלים זה כנגד זה מאבק גירושין מר. במסגרת ההליכים בין הצדדים, התלוננה האשה כנגד הבעל מספר רב של פעמים, טענה כי הוא מנסה, כביכול, לחטוף את ילדיהם ולפגוע מינית בבתם, וזאת מבלי שהיה לדברים כל שחר.
בסופו של דבר, לאחר שהוגש תסקיר מטעם גורמי הרווחה, דחה בית הדין הרבני את טענות האם, ופסק לצדדים משמורת משותפת, וזאת בניגוד לגרסת האם, ולמרות ניסיונותיה החוזרים למנוע מהאב כל אפשרות לפגוש את ילדיו. 

האשה דרשה להכפיל את סכום המזונות שישלם לה האב, באופן שהיה מותיר אותו ללא הכנסה מספקת לקיום בסיסי

האם החליפה ייצוג, והסכם הגירושין קרס

בני הזוג, בשנות הארבעים לחייהם, הכירו זה את זו שנים רבות. הם היו נשואים במשך 15 שנים, ונולדו להם שני ילדים, בני 10 ו-15. 
הקרע בין השניים נוצר לאחר שהבעל גילה כי אשתו בגדה בו, וביקש להתגרש ממנה. למרות העלבון, ניסה הבעל להגיע עם אשתו להסכם גירושין, כדי לחסוך את הצורך בניהול הליכי גירושין מכוערים. 

במסגרת המשא ומתן בין הצדדים לקראת הסכם, הציע הבעל לאשתו הצעות מפליגות ביחס לדמי המזונות שיהיה מוכן לשלם, וכך גם בשאר הנושאים שהיו על הפרק והעניינים התקדמו לכיוון חיובי.

ואולם, ביום שבו ההסכם אמור היה להיחתם דחתה האשה את ההצעה במפתיע, ושכרה את שירותיו של עורך דין אחר. 

לאחר החלפת הייצוג, החלה האשה להעלות את דרישותיה. בין היתר, היא דרשה להכפיל את סכום המזונות שישלם לה האב, באופן שהיה מותיר אותו ללא הכנסה מספקת לקיום בסיסי.
בעקבות דחיית הסכם הגירושין, הגישו הצדדים לבית הדין הרבני תביעת מזונות, תביעה לקביעת הסדרי ראייה, תביעת משמורת, ותביעה בעניין חלוקת הרכוש של הצדדים. 

במקביל לניהול ההליכים בבית הדין, טען הבעל כי האשה מנסה למרר את חייו בכל דרך

תלונות על חטיפתם של הילדים על ידי הבעל

במקביל לניהול ההליכים בבית הדין, טען הבעל כי האשה מנסה למרר את חייו בכל דרך. כך למשל, כל אימת שהילדים הגיעו לביתו, התלוננה האשה במשטרה על כך ש"חטף אותם", כביכול - תלונות שהתבררו עד מהרה כתלונות סרק.
המאבק המכוער בין הצדדים הגיע לשיא, כאשר באחד מכתבי הטענות שהגישה האשה היא טענה כי הוא התכוון לפגוע בבתם המשותפת.

 בית הדין דחה את כל טענות האם ביחס לאב, וקבע כי לו ולאם תהיה משמורת משותפת

בית הדין נתן תחילה אמון באם - אך חזר בו 

מצבו של האב היה מורכב, היות שבתחילת הדרך מאחר שלא היה לפני בית הדין תסקיר מטעם העו"ס לסדרי דין, נאלץ בית הדין הרבני האזורי לתת אמון בגרסתה של האשה, ומנע מהילדים את האפשרות לשהות בלילות במחיצת האב, מה שגרם לו למצב נפשי קשה. בשלב זה, נכנסו לתמונה רשויות הרווחה, שערכו למשפחה כמה תסקירים, והמליצו על  משמורת משותפת.

בית הדין קיבל באופן מלא את ההמלצות, ונתן להן תוקף של פסק דין. הוא דחה את כל טענות האם ביחס לאב, וקבע כי לו ולאם תהיה משמורת משותפת.

בעניין תשלום המזונות פסק בית הדין לאשה מחצית מן הסכום שהציע לה הבעל במקור במסגרת הסכם הגירושין - הצעה שכאמור נדחתה על ידה.
אילו היתה האשה משתפת פעולה עם האב ומגיעה עמו להסכמות טרם נקיטת ההליכים המשפטיים היא לא רק היתה משיגה תוצאה טובה יותר מבחינתה, אלא שילדיה לא היו צריכים לחוות את הליך הגירושין המכוער בין הוריהם. 

לפי שעה, ההליך המשפטי על חלוקת הרכוש בין הצדדים ממשיך להתנהל.

ההליך שבפנינו מדגים את תוצאותיה הקשות של תופעת הניכור ההורי, במסגרתה הורים בסכסוכי גירושין מסיתים את ילדיהם כנגד הצד השני

התוצאות ההרסניות שעלולות להיות לניכור הורי

ההליך שבפנינו מדגים את תוצאותיה הקשות של תופעת הניכור ההורי, במסגרתה הורים בסכסוכי גירושין מסיתים את ילדיהם כנגד הצד השני, ובחלק מן המקרים אף פועלים כדי למנוע קשר בין ההורה לבין הילדים, תופעה שבתי המשפט רואים בחומרה.

במקרה דנן ניסתה האשה להפעיל לחץ על האב. זאת, תוך הטחת האשמות שווא קשות באב. בעקבות הטענות הקשות שהעלתה האם נגד האב - ואף שלא הובאו להן ראיות - נאלצה המערכת לנקוט צעדי זהירות ולמנוע מהאב מפגשים עם הקטינים עד לקבלת תסקיר מרשויות הרווחה שכאמור בסופו של יום דחו את טענות האם והמליצו על משמורת משותפת על אף האשמות הכזב של האם.

רשויות הרווחה הבינו כי מדובר באב מסור, הדואג לילדיו, והמליצו על משמורת משותפת עם האם, המלצות שקיבלו תוקף של פסק דין. 

כאשר ישנה אפשרות לסיים את ההליך בגישור, שלא דרך תביעות בבתי המשפט אלא בהסכם גירושין, לו ינתן תוקף של פסק דין, כדאי לשקול זאת, לאור היתרונות הטמונים בהליך

לסיכום, כמה טיפים חשובים לניהול הליכי גירושין 

ראשית, על הורים הבוחרים להתגרש לשים תמיד לנגד עיניהם את טובת ילדיהם, ולהקפיד לנהל את המאבק ביניהם, בלי לערב את הילדים בסכסוך.

ראוי לציין, כי מעורבות של ילדים במאבק גירושין, וחוויית הפרידה של זוג ההורים, הן ממילא קשות, ועלולות לגרום לילדים לנזק קשה, שאותו יש לנסות לצמצם בכל דרך.

משפט גירושין

שנית, ראוי שצדדים המבקשים להתגרש ידעו לשכור את שירותיו של  עורך דין המתמחה בדיני משפחה, ויבדקו לעומק מהי תפיסת עולמו ביחס לניהול הליך הגירושין, ומה האינטרסים שלו, ויהיו משוכנעים כי הוא בעל ניסיון רב ומיומנות בתחום בכדי לייצגם נאמנה.

שלישית, כאשר ישנה אפשרות לסיים את ההליך בגישור, שלא דרך תביעות בבתי המשפט אלא בהסכם גירושין, לו ינתן תוקף של פסק דין, כדאי לשקול זאת, לאור היתרונות הטמונים בהליך, ובמחשבה שעל הצדדים להמשיך ולדאוג  לילדיהם המשותפים עוד שנים רבות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים