zap group mishpati logo

עצמאים ועובדים מהבית? אתם זכאים להוצאות מוכרות

מארנונה ועד חשבון האינטרנט: אם אתם עצמאים ועובדים מהבית, אתם זכאים להכרה בלא מעט הוצאות, מה שיאפשר לכם להקטין את חבות המס

מאת: רו"ח עודד אידיסיס
05.01.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
עצמאים ועובדים מהבית? אתם זכאים להוצאות מוכרות

אם אתם עצמאים ועובדים מהבית, אתם בוודאי יודעים שיש לכך יתרונות וחסרונות. החיסרון המרכזי הוא היעדר הפרדה ברורה בין העבודה לבית, מה שמחייב משמעת עצמית. היתרונות המרכזיים הם נוחות, חיסכון בעלויות, וביטול זמן הנסיעה לעבודה. לצד כל אלה, יתרון משמעותי נוסף נוגע לאפשרות להכיר לצורכי מס במגוון רחב של הוצאות הבית: מהארנונה, דרך תשלום ועד הבית והוצאות החשמל, המים, והטלפון. הכרה זו מאפשרת להקטין את ההכנסה החייבת, לצורך חישוב חבות המס של אותו אדם.

פקודת מס הכנסה מאפשרת לדרוש כהוצאה מוכרת כל הוצאה שהיא הכרחית לצורך ייצור של הכנסה. למי שמפעיל את העסק שלו מהבית, יש כמובן לא מעט הוצאות עסקיות, ואין שום סיבה שלא לדרוש אותן כדי להקטין את ההכנסה החייבת במס.

ההכרה בהוצאות הבית היא לפי יחס החדרים. כך למשל, אם הדירה מונה ארבעה חדרים, וחדר אחד משמש כקליניקה או משרד לצורכי העסק, יוכרו 25% מהוצאות הבית

באיזה חלק מהוצאות הבית ניתן להכיר?

המפתח המקובל ביותר להכרה בהוצאות הבית הינו לפי יחס החדרים. כך למשל, אם הדירה מונה ארבעה חדרים, וחדר אחד משמש כקליניקה או משרד לצורכי העסק, נכיר ב-25% מהוצאות הבית. מפתח אחר להכרה בהוצאות העסק מתבצע לפי חישוב של שטח חדר העבודה מתוך סך כל שטח הבית.

שתייה קרה וחמה, עוגות ועוגיות, כריכים וכיוצא בזה יוכרו בשיעור של 80% מההוצאה, בתנאי כמובן שהם משמשים לאירוח של לקוחות, ולא לצרכים משפחתיים

מהן ההוצאות המוכרות לעובדים מהבית?

יש כמה וכמה הוצאות שניתן להכיר בהן. לפניכם הבולטות שבהן:

ארנונה חשמל, מים והוצאות ועד בית - הוצאות שיוכרו באופן יחסי לפי החלק שבו נעשה שימוש עסקי בדירה. כלומר, לפי אותו מפתח שהזכרנו קודם.

הוצאות אינטרנט - הוצאות שיוכרו גם הן באופן יחסי. עם זאת, אם השימוש שנעשה באינטרנט הינו עסקי באופן מוחלט או כמעט מוחלט, ואותו אדם יכול גם להוכיח זאת, ניתן יהיה להתחשב במלוא הסכום כהוצאה מוכרת. יודגש, כי אין מדובר בהוצאות הטלוויזיה (הוט, yes) שלא נחשבות להוצאה מוכרת.

ריהוט משרדי, מחשב וציוד משלים המשרת את העסק - הוצאות שיוכרו במלואן, אך לא באופן מידי אלא לאורך תקופה, וזאת דרך הוצאות הפחת. נסביר: לא מדובר בהוצאה שוטפת, אלא ברכוש קבוע, שרוכשים אחת לכמה שנים. לכן, ההכרה בהוצאה זו מתפרסת על כמה שנים, ובכל שנה יוכר חלק ממנה. כך לדוגמה, מס הכנסה מכיר בפחת של 33% על מחשב אישי. כלומר, אם תרכשו ב- 1.1.2020 מחשב ב-3,000 שקל, בכל אחת משלוש השנים ממועד הרכישה, תוכר לכם הוצאה של 1,000 שקל מתוך סכום זה.

טלפון קווי - אם למישהו יש קו טלפון (הכוונה היא לטלפון נייח, לא לטלפון סלולרי), שמשמש אותו בעיקר לעסק, יוכרו 80% מההוצאות. עם זאת, עדיף להזמין קו טלפון נפרד, שישמש לעסק בלבד, כך שניתן יהיה להכיר לעניין זה בכל ההוצאות.

כיבוד קל - שתייה קרה וחמה, עוגות ועוגיות, כריכים וכיוצא בזה יוכרו בשיעור של 80% מההוצאה, בתנאי כמובן שהם משמשים לאירוח של לקוחות, ולא לצרכים משפחתיים.

שכר דירה - הוצאות שיוכרו רק כאשר בחוזה השכירות מופיע סעיף הקובע שהדירה תשמש גם לעסקים ולא למגורים בלבד - מה שמצריך מבעל הדירה לשלם מס הכנסה על הכנסות אלו (לא קורה ברוב המקרים).
עלות הדירה והוצאות המשכנתא – אם הדירה בבעלותכם, ניתן לדרוש חלק יחסי מעלות הדירה (פחת בגין הנכס). כמו כן, ניתן לדרוש הכרה בחלק היחסי של הוצאות הריבית על המשכנתא.

ביטוח דירה תכולה / צד ג' / מבנה - הוצאות שיוכרו גם הן באופן יחסי לפי החלק שבו נעשה בדירה שימוש עסקי.

הוצאות ניקיון ואחזקה - יוכרו באופן יחסי, לפי החלק שבו נעשה שימוש עסקי בדירה.

לסיכום, לפניכם מספר טיפים חשובים לעניין הכרה בהוצאות הבית: ראשית, ודאו כי ההוצאות שאתם מבקשים להכיר בהן באמת משמשות למטרת העסק. הוצאות אלה חייבות להיות רלוונטיות לייצור הכנסה, על פי פקודת מס הכנסה. כלומר, יש לוודא כי לא מדובר בהוצאות אישיות בלבד, המשמשות את בני הבית.

שנית, ואולי הטיפ החשוב ביותר, תמיד הקפידו לנהוג בסבירות, ולא למשוך תשומת לב רבה מדי. חשבו על כל הוצאה שאתם מבקשים להכיר בה, ופעלו בהיגיון. הוצאות של עשרות אלפי שקלים על כיבוד לדוגמה אינן סבירות, ויגרמו לכם נזק.

שלישית, הקפידו על תיעוד מסודר של כל ההוצאות שלכם. אין הוצאה שלא תגובה במסמך. על כל קבלה חייב להופיע שם בעל העסק הרלוונטי. באשר להוצאות על ארנונה, חשמל וכו' – דאגו לכך ששמכם יופיע על החשבוניות הרלוונטיות.

רביעית, דעו כי תמיד חובת ההוכחה עליכם. במקרה של ביקורת או בדיקה מצד מס הכנסה, תצטרכו לדעת לתת תשובות, ולספק את האסמכתאות הרלוונטיות. לא יהיה נבון מצדכם לבקש הכרה בהוצאות שאחר כך לא תוכלו להוכיח, ותתבקשו לשלם עליהם באופן רטרואקטיבי, עם ריבית והצמדה.

* הכותב הוא רואה חשבון המספק מגוון שירותים, ובכלל זה ביקורת דוחות כספיים, דוחות לצורכי מס, עריכת מאזנים, החזרי מס, ייעוץ פיננסי וכלכלי, פתיחת חברה בע"מ ועוד 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • קנס מנהלי

    קנס מנהלי

    מהו קנס מנהלי? באילו נסיבות מקובל להשית אותו? מדוע חשוב להיעזר בעורך דין מומחה?
    3 דק'
  • רשות המיסים בישראל

    רשות המיסים בישראל

    מדוע הוקמה רשות המיסים? אילו יחידות היא כוללת ומהו תפקידה העיקרי?
    3 דק'
  • פרשנות המונח "שליטה וניהול" - פסיקה חדשה

    פרשנות המונח "שליטה וניהול" - פסיקה חדשה

    מפסק הדין בעניין שי צמרות עולה העדפת הניהול היומיומי על פני קביעת המדיניות של החברה כקריטריון עיקרי לעניין "שליטה וניהול"
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה