zap group mishpati logo

ירושה ורכוש: חוקר פרטי ימנע "עוקץ"

אנשים מבוגרים עלולים ליפול בפח מול בני משפחה, מטפלים או אנשים זרים, העלולים לנצל את מצבם. בעזרת חוקר פרטי, תוכלו למנוע פגיעה בזכויות עתידיות שלכם כיורשים הגונים

מאת: אבי אזרן וספי אדר, עקרב חקירות
13.01.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
ירושה ורכוש: חוקר פרטי ימנע "עוקץ"

כשאדם הולך לעולמו, המאבק על הרכוש שהותיר עלול להיות מאבק מר, מורכב וארוך. במקרים רבים, במסגרת סכסוכי ירושה, צדדים לסכסוך נעזרים בשירותי חוקר פרטי. ככל שהשימוש בחוקר פרטי מתחיל בשלב מוקדם יותר, גדל הסיכוי להשיג תוצאות טובות. חוקר פרטי עשוי לתת ללקוח "רשת ביטחון" בכל שלב, לשמירה על הרכוש, עוד לפני שהמוריש העתידי נפטר ולפני הרכוש הפך לעיזבון המצוי בסכסוך בין יורשים.

חוקר פרטי עשוי לסייע ליורשים עתידיים עוד לפני פטירת המנוח, במצב שבו הם יודעים שאחד האחים מנצל את קרבתו למוריש, ומחתים אותו על צוואה המקפחת את אחיו

מהם השירותים שחוקר פרטי עשוי לתת בהקשר לרכוש ולסכסוכי ירושה?

ניתן לבחון את הדברים על פני ציר זמן. כך, יש צורך בחוקר פרטי כבר החל מהרגע שבו אדם בעל רכוש הופך "טרף קל" (מתאלמן, חולה, מזדקן, נעשה ערירי) ויש צורך להגן עליו. בהמשך, ניתן להיעזר בחוקר פרטי במקרה שכופים על אותו אדם כתיבת צוואה בניגוד לרצונו. ולסיום, במקרים שבהם כבר מדובר בסכסוך ירושה ממשי (החוקר בפרטי עשוי לסייע בבחינת תוקפה וכשרותה של צוואה).

שירות חיוני ויעיל של חוקר פרטי עשוי להידרש גם בנסיבות בהן אדם זר מחליט (בנוכלות) לאמץ לחיקו זקן ערירי, רק כדי שעם פטירתו מן העולם, יתנחל הנוכל בדירתו

כיצד חוקר פרטי עשוי להגן על אדם שהפך ל"טרף קל"?

קשיש או קשישה שהתאלמנו, עלולים להפוך למטרה בעיני בני משפחה, מכרים או צדדים שלישיים (מטפלים או שכנים, המודעים לחולשות של אלמן/ה ועלולים לנצל את המצב).
במצב שבו מתעורר חשד, חוקר פרטי יכול לברר מהם מניעי הגורם החשוד? ובנוסף, לבדוק האם ננקטו פעולות שנועדו להשפיע על הקשיש, תוך ניצול מצבו של הקשיש. גילויים אלה עשויים למנוע פגיעה אנושה בקשיש עצמו וביורשיו.

כך, למשל: חוקר פרטי עשוי לסייע ליורשים עתידיים עוד לפני פטירת המנוח, בשלב שבו הוא אינו כשיר לחתום על צוואה; במצב שבו הם יודעים שאחד האחים מנצל את קרבתו למוריש, ומחתים אותו על צוואה המקפחת את אחיו ומעניקה לו יותר רכוש "על חשבונם", למרות אי כשירותו של המוריש לחתום על צוואה מעין זו, שאינה משקפת כלל את רצונו. חוקר פרטי יכול לאסוף ראיות בנוגע להתנהלות הפסולה של האח הסורר.

שירות כה חיוני ויעיל של חוקר פרטי עשוי להידרש גם בנסיבות שונות: אדם זר מחליט (בנוכלות) לאמץ לחיקו זקן ערירי, רק כדי שעם פטירתו מן העולם, יתנחל הנוכל בדירתו. פעולה זו מתאפשרת משום שאין לקשיש קרובים שיגלו את מעשי הנוכל בעל הכוונות הרעות. כך, גם קשיש ערירי הוא טרף קל.

במקרה שבו אין למוריש יורשים על פי דין (אין קרובי משפחה), נכסיו עוברים למדינה. נציגי המדינה יכולים, בעקבות תלונת שכן, לפנות לחוקר פרטי שיפעל לפינוי האדם הזר ונטול הזכויות מהנכס.
כמובן, במצב דברים זה, עשוי להגיע יורש בעל זכויות, ולהוכיח בעזרת ממצאי חקירה פרטית את זכויותיו בנכס. במסגרת בדיקותיו, יתחקה החוקר הפרטי אחר הנוכל, יחשוף את התנהלותו הפסולה ואת כוונותיו המזיקות, וכך יסייע לסיכול מזימתו.

קיימים מקרים שבהם אח אחד, שמונה לאפוטרופוס, "מסדר" לעצמו חלק מהרכוש ומעניק למשפחתו הגרעינית מתנות ונכסים מרכוש ההורים, מבלי שאלה יודעים על כך וללא הסכמתם ובאופן שמקפח את יתר האחים

כיצד חוקר פרטי עשוי לסייע בהגנה על רכוש?

יש מקרים יותר "קלים" של הברחת נכסים. כך, למשל: כשאח אחד שמונה לאפוטרופוס, "מסדר" לעצמו חלק מהרכוש ומעניק למשפחתו הגרעינית מתנות ונכסים מרכוש ההורים, מבלי שאלה יודעים על כך וללא הסכמתם. הדבר מקפח את יתר האחים, שאינם יכולים לגלות זאת. לכן, במקרה שבו מתעורר חשד, יש לפנות לחוקר פרטי, שיכול לבחון את צעדיו של האח החשוד, ולברר האם הוא אכן מבריח במרמה על דעת עצמו רכוש שאינו שלו, מאחורי גבם של הוריו ויתר היורשים.

לחוקר פרטי יש דרכים מגוונות לאיסוף ראיות, המלמדות על רצון המנוח ועשויות להוביל להכרעה לטובת בעל דין מסוים

כיצד חוקר פרטי עשוי לסייע בביסוס טענות של צד לסכסוך ירושה?

בתי המשפט לענייני משפחה כורעים תחת נטל סכסוכי ירושה, שבמרכזם עומדות צוואות סותרות. הכוונה היא למצב שבו יש צוואה אחת, המיטיבה עם יורשים מסוימים, ולצידה צוואה אחרת, המיטיבה עם יורשים אחרים. במצב דברים זה, מתגלע סכסוך ירושה, במסגרתו טוען כל אחד מהצדדים שהצוואה המיטיבה עימו היא הצוואה התקפה, שיש ליישמה ולחלק את העיזבון על פיה.

בנסיבות אלה, בוחן בית המשפט בדרכים מגוונות איזו מהצוואות תקפה. כלומר, איזו מהצוואות גוברת על רעותה, ויש לכבדה וליישמה. בתי המשפט מנסים להתחקות אחר רצונו האמיתי של המצווה.
הצדדים לסכסוך הירושה מחויבים לבסס את טיעוניהם, לפיהם צוואתם היא הצוואה הכשרה, המשקפת נכוחה את רצון המוריש. לשם כך, הם נדרשים לראיות שיהוו תימוכין לתביעתם, ויסללו עבורם את הדרך לניצחון משפטי, במשפט מורכב שההכרעה בו מאתגרת.

בהקשר זה, נכנס לתמונה החוקר הפרטי, שעליו מוטלת מלאכת איסוף הראיות, בניית התימוכין וביסוס טענות הצדדים, על גבי יסודות חזקים ומספקים. לחוקר פרטי יש דרכים מגוונות לאיסוף ראיות, המלמדות על רצון המנוח ועשויות להוביל להכרעה לטובת בעל דין מסוים.

לסיכום: יורש אחד מני רבים או אדם שלישי כלשהו, עלולים לנצל קשיש ערירי, להבריח את נכסיו, להחתים אותו על צוואה שלא מרצונו או לנסות להשתלט על רכושו. במקרים אלה, כמו גם במקרה של סכסוך ירושה סביב צוואות סותרות, חוקר פרטי עשוי לסייע רבות למניעת עוול ולהבטחת קיום רצונו של המוריש, תוך שמירה על רכושו.

* עקרב חקירות הוא משרד חקירות ותיק ואמין בירושלים, המספק שירותי חקירות, מעקבים, גילוי האזנות סתר, ושירותים משפטיים. חוקרי המשרד הם יוצאי מערכת הביטחון ומיומנים בביצוע מעקבים מורכבים.

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • חשיבות ניסוח הסכם גירושין

    חשיבות ניסוח הסכם גירושין

    להסכם גירושין יש השלכות לכל החיים. הניסוח שלו חשוב במיוחד כדי להימנע מסכסוכים משפטיים בעתיד ומעלויות כלכליות ונפשיות גבוהות להורים ולילדים
    6 דק'
  • אמנת האג - חטיפת ילדים במאבק משמורת

    אמנת האג - חטיפת ילדים במאבק משמורת

    בני זוג המעורבים במאבק גירושין קשה נוקטים לא פעם צעדים קיצוניים ומשתמשים בכלי נשק הרסניים כדי לפגוע במי שהיה עד לאחרונה האדם הקרוב לליבם. אחד המעשים הקיצוניים הוא חטיפת הילדים המשותפים והברחתם לחו"ל. תסריט זה אינו הזוי כפי שהיינו רוצים לחשוב, והוא קורה לא רק בהוליווד, אלא גם פה בישראל
    6 דק'
  • מדריך: עריכת צוואה וחלוקת עיזבון

    מדריך: עריכת צוואה וחלוקת עיזבון

    במדריך זה ישנו מידע חשוב ומפורט אודות הדרכים לעריכת צוואה, חלוקת עזבון, הפרוצדורה הנוהגת בעניין זה, חוק הירושה ובית המשפט המוסמך לדון בנושא
    11 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה