zap group mishpati logo

מרשלנות ועד מעילה: הסכנות של ייפוי כוח מתמשך

רבות נאמר על היתרונות של ייפוי כוח מתמשך, המאפשר לכל אדם לקבוע כיצד ייראו חייו ביום שבו יאבד את צלילותו, אבל למנגנון זה יש גם כמה צדדים אפלים שצריך להכיר

06.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מרשלנות ועד מעילה: הסכנות של ייפוי כוח מתמשך

בשנים האחרונות נאמר ונכתב רבות על החקיקה החדשה של ייפוי כוח מתמשך, אותו מסמך המאפשר לכל אדם לקבוע מי ינהל ענייניו ביום שבו ייאבד את צלילותו. עם זאת, מעט מדי נכתב ונאמר על החסרונות הנעוצים בחקיקה זו, ובכלל זה על הסיכונים שהיא טומנת בחובה. בקיצור נמרץ, ייפוי כוח מתמשך נותן כוח רב על רכושו וגופו של אדם בעת שהוא עצמו חסר אונים, וזאת ללא פיקוח של גוף ממשלתי או של בית המשפט. בשורות הקרובות נבקש להסביר את הבעייתיות הקיימת במנגנון זה, שעלולה אף להוביל למעשי תרמית נסתרים מן העין.

חשש לרשלנות ולמעילה בכספים של מיופה הכוח

אחד החששות שמעורר ייפוי כוח מתמשך הוא רשלנות במילוי תפקידו של מיופה הכוח, ואף מעילה בכספיו של מייפה הכוח. חששות אלה מופחתים בהרבה בהליכי אפוטרופסות למשל, המקנים את מירב הפיקוח והביטחון לקבלת החלטות נכונות בעניינו של אדם ולניהול תקין של רכושו לאור פיקוח האפוטרופוס הכללי ובית המשפט.

אפוטרופוס מתמנה כאשר אדם איננו יכול לקבל החלטות עבור עצמו בהיעדר כשרות משפטית. לעניין קבלת החלטות רפואיות, גורם רפואי או בית המשפט בשיתוף האפוטרופוס הכללי יחליטו עבורו.
לעניין טיפול שוטף ברכושו וממונו, בלי ייפוי כח מתמשך, ימונה אפוטרופוס על ידי בית המשפט, על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. תפקודו של האפוטרופוס נתון לפיקוח מצד האפוטרופוס הכללי ובתי המשפט. הליכים אלו הכוללים פנייה לבית המשפט ומינוי אפוטרופוס אינם בהכרח מורכבים או יקרים יתר על המידה, בהיעדר התנגדות, גם אם יש צורך בשירותי עורך דין.

אמנם, פרט לעלות ההתחלתית הנובעת ממינוי האפוטרופוס, גם בהמשך הוא יהיה זכאי לשכר והדו"חות שיגיש לאפוטרופוס הכללי יעלו כסף, אבל כפי שציינו, להליך זה יש יתרונות על ייפוי כוח מתמשך, בכך שהוא מקנה לחסוי את מירב הפיקוח והביטחון על ניהול ענייניו, ובכלל זה על ניהול רכושו.

כוח רב על הרכוש והגוף של מיופה הכוח ללא פיקוח

ייפוי כוח מתמשך נותן כוח רב בידי מיופה הכוח על רכושו וגופו של הממנה, כמעט ללא פיקוח ובקרה מצד גורם ממשלתי או בית המשפט. זאת, בשעה שמייפה הכוח איננו יכול לקבל החלטות על הנעשה בענייניו.
הגורם היחיד שיכול לבקר את מיופה הכוח, במסגרת ייפוי כוח מתמשך, הוא "מיודע", אדם שהממנה נתן לו זכות עיון בענייניו, ואשר מיופה הכוח נדרש ליידעו על התנהלותו. מתוקף זכות העיון "המיודע" יכול לפנות לבית המשפט, אם וכאשר יגלה אי סדרים באופן ניהול ענייניו של הממנה.

"המיודע", כמובן, איננו חייב לעשות זאת, ובכך נעוץ חיסרון נוסף של ייפוי הכוח המתמשך. הזמן הרב, הטרחה והמשאבים הכספיים הכרוכים בניהול הליכים משפטיים (אולי תוך התנגדות של מיופה הכוח) עלולים להרתיע את המיודע מהתערבות בנעשה, ולא ניתן להבטיח שהמיודע יתעניין ויפעל בנעשה.

ייפוי כוח רגיל ונוטריוני? רצוי אבל יש מגבלות

במקרים רבים של קושי תפקוד פיזי, ללא אובדן צלילות, יש לתת את הדעת לפתרון הנעוץ בחוק השליחות, המאפשר לערוך ייפוי כוח רגיל. במסגרת זאת, אפשר למנות מיופה כוח (שלוח) לעשות כמעט כל פעולה משפטית במקום מייפה הכוח (השולח).

מתן ייפוי כוח רגיל לאדם הוא הליך פשוט וזול יחסית. סעיף 20 לחוק הנוטריונים קובע כי: "ייפוי כוח כללי וייפוי כוח לביצוע עסקאות במקרקעין הטעונות רישום במרשם המקרקעין לא יהיו בני תוקף, אלא אם ערך אותם נוטריון או שהוא אימת את החתימות שעליהם". תעריף שרותי נוטריון נקבע ומתפרסם על ידי משרד המשפטים.

אמנם, אין צורך חוקי שייפוי כוח שאיננו כללי או כזה שמיועד לעסקת מקרקעין יאומת על ידי נוטריון, אבל יש גורמים כמו הבנקים שבכל מקרה דורשים אישור נוטריוני לייפוי הכוח. לכן, כיוון שייפוי כוח מתמשך לרוב נכנס לתוקף רק עם חוות דעת לאובדן כשרות משפטי, מומלץ יחד עם ייפוי כוח מתמשך או בלעדיו, לערוך ייפוי כוח נוטריוני לניהול חשבונות בנקים ורכוש למי שחושש מבעיית ניידות.

מהאמור לעיל עולה, כי ייפוי כוח רגיל באימות חתימה של נוטריון מאפשר למיופה הכוח לבצע פעולות משפטיות רבות למען מיופה הכוח. למשל, לנהל משא ומתן להעברתו לדיור מוגן, למכור את הבית שלו לצורך כך, ולנהל את חשבון הבנק שלו. ואולם, יש שתי מגבלות לתוקף של ייפוי כוח רגיל, גם אם הוא נוטריוני. ייפוי כוח רגיל מאפשר לשלוח לתפקד במקום השולח, אבל לא יותר מכך. לכן אם השולח מאבד את הכשרות המשפטית שלו בגלל מחלה נפשית (למשל, בגלל דמנציה), מיופה הכוח מאבד גם את כשרותו המשפטית לתפקד במקום השולח.

מגבלה נוספת היא שאין למיופה הכוח יכולת לתפקד במקום השולח ביחס לדברים הנוגעים לגופו, למשל אין ביכולתו להחליט עבור השולח על ניתוח או על אשפוז בבית חולים (מה שמעורר מחדש את הצורך בייפוי כוח מתמשך או מתן הנחיות בדרך אחרת).

מרשלנות ועד מעילה: הסכנות של ייפוי כוח מתמשך(1)

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך מורכב שיש לו יתרונות וחסרונות. בראש ובראשונה, ייפוי כוח מתמשך מושתת על קרובים שניתן לתת בהם אמון רב, ורק אם אלה קיימים - ניתן לעשות בו שימוש מושכל.
אם למשל, יש לאדם כמה ילדים, שהוא נותן בהם אמון מלא, והוא מגדיר שניים מהם כמיופי כוח ושניים אחרים כמיודעים, יש להניח שהכל יתנהל על מי מנוחות לטובתו.

ואולם, אם מדובר באדם שצבר הון רב - מה שמעורר חשש למעילה - ואין לו קרובי משפחה שהוא יכול לסמוך עליהם בעיניים עצומות, טוב יעשה אם ישקול אפשרויות אחרות, כך שיישאר בפיקוח האפוטרופוס הכללי ובית המשפט. במסגרת זאת, ניתן בין היתר לתת הנחיות לאפוטרופוס הכללי, על פי החקיקה החדשה.

* הכותב הוא עורך דין ונוטריון, שעבר הסמכה לעריכת ייפוי כוח מתמשך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים