zap group mishpati logo

כל מה שחשוב לדעת על פגיעות אורתופדיות בתאונות דרכים

פגיעות אורתופדיות הן הפגיעות הנפוצות ביותר בתאונות דרכים. איך צריך לנהוג לאחר תאונה, ומה באמת משפיע על הסיכוי לקבל פיצוי

11.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
כל מה שחשוב לדעת על פגיעות אורתופדיות בתאונות דרכים

פגיעות אורתופדיות הן הפגיעות הנפוצות ביותר שנגרמות בתאונות דרכים. מדובר בפגיעות שנגרמות לעמוד השדרה או לגפיים, בין אם לידיים, לרגליים או למפרקים. מכיוון שמדובר בפגיעות נפוצות מאוד שנוגעות לכל כך הרבה אנשים, קיים צורך ממשי לפרט עליהן מעט.

זה בדיוק מה שנבקש לעשות בשורות הקרובות. נסביר מהן הפגיעות האורתופדיות הבולטות ביותר שנגרמות בתאונות דרכים, איך יכול אדם שנגרמה לו פגיעה בתאונה לממש את זכויותיו, ומה עשוי לקבוע בסופו של דבר את גובה הפיצוי שישולם לו.

קיים טווח רחב של פגיעות עמוד שדרה - החל בפגיעה צווארית המכונה "צליפת שוט" (Whiplash) שנחשבת לקלה יחסית ועד לפגיעות חמורות שגורמות לשיתוק, למשל קרע בחוט השדרה

מהן הפגיעות האורתופדיות שנגרמות עקב תאונות דרכים?

אמרנו שניתן לחלק את הפגיעות האורתופדיות לשני סוגים עיקריים: כאלה שנגרמות לעמוד השדרה, וכאלה שנגרמות לגפיים. בכל הנוגע לעמוד השדרה, קיים טווח רחב של פגיעות מבחינות מידת החומרה שלהן, החל בפגיעה צווארית המכונה "צליפת שוט" (Whiplash), שנחשבת קלה יחסית, ועד לפגיעות חמורות שגורמות לשיתוק, למשל קרע בחוט השדרה. בכל הנוגע לפגיעות בגפיים, נהוג להתייחס בדרך כלל לשברים. עם זאת, במקרים רבים נגרמים גם קרעים בשרירים (קרע נפוץ למדי הוא למשל קרע בשרירי הכתף).

הנכות הרפואית נקבעת על ידי מומחה מטעם בית המשפט, לפי מעין "מחירון" שנמצא בתקנות הביטוח הלאומי וקובע סוגים של פגיעות ואת שיעור הנכות הרפואית שייקבע בגינן

מה משפיע על הסיכוי לקבל פיצוי מפגיעה אורתופדית בתאונה?

יש כמה פרמטרים שקובעים את גובה הפיצוי. הפרמטר המשפיע ביותר הוא שיעור הנכות שנקבע לנפגע: ככל שהאחרון גבוה יותר, כך הפיצוי שיתקבל יהיה משמעותי יותר. לעניין זה, יש להבחין בין נכות רפואית ונכות תפקודית. הנכות הרפואית נקבעת על ידי מומחה מטעם בית המשפט, לפי מעין "מחירון" שנמצא בתקנות הביטוח הלאומי וקובע סוגים של פגיעות ואת שיעור הנכות הרפואית שייקבע בגינן.

הנכות התפקודית נקבעת על ידי בית המשפט, והיא הנכות המשקפת את הנזק האמיתי שנגרם לנפגע ומתייחסת לכושר התפקוד שלו ביחס לעבודתו ולמקצועו. בית המשפט מתחשב במסגרת זאת בגיל, בהשכלה ובאפשרויות העומדות בפני הנפגע. נדגים: אם למשל כנר ועורך דין נפגעו פגיעה דומה באצבע שלהם כתוצאה מתאונת דרכים, הנכות הרפואית שתיקבע להם תהיה זהה. עם זאת, הנכות התפקודית תהיה שונה לגמרי. זאת, מאחר שכנר עלול לאבד בעקבות הפגיעה את מקצועו, לעומת עורך דין שיוכל להמשיך בעיסוקו ללא פגיעה משמעותית.

קביעות המומחה מטעם בית משפט הן לא סוף פסוק. אחת האפשרויות לערער על קביעותיו היא לשלוח אליו שאלות הבהרה בכתב שהוא חייב להשיב עליהן

האם ניתן לערער על קביעותיו של המומחה מטעם בית המשפט?

בהחלט כן. המומחה מטעם בית משפט הוא לא סוף פסוק. אחת האפשרויות לערער על קביעותיו היא לשלוח אליו שאלות הבהרה בכתב שהוא חייב להשיב עליהן; אפשרות אחרת היא לזמן את המומחה לחקירה בבית המשפט, ושם לנסות לגרום לו לשנות את גרסתו.

אחוזי הנכות בפגיעות אורתופדית ייקבעו בדרך כלל לא לפי הפגיעה, אלא לפי המגבלה שנותרה. לדוגמה, אם נגרמה פגיעה בעמוד השדרה, יבחנו אם המגבלה שנותרה היא קלה, בינונית וכו'

האם עצם הפגיעה מקנה פיצוי או רק אם היא גורמת למגבלה כלשהי?

לרוב אחוזי הנכות בפגיעות אורתופדית ייקבעו לא לפי הפגיעה, אלא לפי המגבלה שנותרה. לדוגמה, אם נגרמה פגיעה בעמוד השדרה, נבחן אם המגבלה שנותרה היא קלה, בינונית וכו'. עם זאת, קיימים מספר סעיפים בתקנות שמורים על מתן אחוזי נכות על עצם הפגיעה (למשל, שבר בגוף החוליה המקנה 5% נכות גם ללא הגבלה בתנועות).

אם יש כאבים ו/או הגבלות תנועה עקב הפגיעה, יש להקפיד לפנות לטיפול רפואי פעם בחודש-חודשיים ולא להזניח את הנושא. זאת, כדי להראות שהתאונה גרמה לכם להגבלה משמעותית

מה כדאי לעשות למי שנגרמה לו פגיעה אורתופדית בתאונת דרכים?

ראשית, לפנות לקבלת טיפול רפואי. יש לפנות לאורתופד של קופת החולים, ולא לרופא משפחה. אם מרגישים שאין מענה או שהפגיעות לא מתועדות כפי הנדרש, כדאי לפנות גם לרופא פרטי, כדי שיתעד את התלונות ואת ההגבלות שגרמה הפגיעה.

שנית, לשמור על תיעוד מסודר. יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים שאתם מקבלים, כדי שתוכלו לעשות בהם שימוש בשלב מאוחר יותר לצורך הגשת תביעה.

שלישית, לשמור על רצף טיפולי. אם יש כאבים ו/או הגבלות תנועה עקב הפגיעה , יש להקפיד לפנות לטיפול רפואי פעם בחודש-חודשיים, ולא להזניח את הנושא. זאת, כדי להראות שהתאונה גרמה לכם להגבלה משמעותית.

רביעית, מראשית הדרך, הקפידו להזכיר את הקשר הסיבתי בין תאונת הדרכים שהייתם מעורבים בה לפגיעה האורתופדית שנגרמה לכם. פעמים רבות, כאשר נגרמות פגיעות, חברות הביטוח מנסה למזער אותן ולטעון כי אירעו קודם לתאונה או לאחריה.

אחרי תאונה, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי, ובכלל זה לפנות לאורתופד מומחה. חשוב להזכיר את הקשר הסיבתי בין תאונת הדרכים לפגיעה, לשמור על רצף טיפולי, ולהקפיד לשמור על תיעוד

איזה פיצוי ניתן לקבל על פגיעות אורתופדיות?

אם מדובר בפגיעה קלה שלא השאירה אחוזי נכות, לעיתים הפיצוי יסתכם באלפי שקלים בודדים וייקבע על בסיס של כאב וסבל, זאת אם לא היו הפסדי שכר, ו/או הוצאות רפואיות וכו'. מנגד, אם הנפגע הוא אדם צעיר או קטין שנפגע באופן קשה בתאונת דרכים ונותר משותק למשל, זו פגיעה שיכולה להוביל לפיצוי בסדר גודל של מיליוני שקלים.

לרוב, הפסדי השתכרות הם ראש הנזק המשמעותי בתביעות על פגיעות אורתופדיות, אבל בתביעות של מי שנגרם להם שיתוק, ראש הנזק המרכזי הוא עזרה. הסיבה לכך היא עלות של מטפל צמוד העלולה להגיע לכמה מיליוני שקלים.

כל מה שחשוב לדעת על פגיעות אורתופדיות בתאונות דרכים(1)

לסיכום, קיים מגוון רחב של פגיעות אורתופדיות שעלולות להיגרם בתאונות דרכים. לאחר תאונה, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי, ובכלל זה לפנות לאורתופד מומחה. חשוב להזכיר את הקשר הסיבתי בין תאונת הדרכים לפגיעה, לשמור על רצף טיפולי, ולהקפיד לשמור על תיעוד. במסגרת זאת, יש להיוועץ גם בעורך דין בעל ניסיון, שפרט לידע המשפטי הוא גם בעל הבנה עמוקה בעולם הרפואי, ויידע לכוון את התובע ולייצגו כראוי בבית המשפט ומול חברת הביטוח.

* הכותב מתמחה בנזקי גוף, תאונות ורשלנות רפואית והינו בעל ניסיון רב בליווי תובעים שנפגעו בתאונות דרכים. 

עו"ד גיל קלופשטוק

עו"ד גיל קלופשטוק

עו"ד גיל קלופשטוק, בוגר תואר ראשון במשפטים משנת 1991 ובעל ידע וניסיון עשיר בתחום נזקי הגוף. משרדו של עו"ד קלופשטוק עוסק במקרים מסוגים שונים בתחום נזקי הגוף: תאונות דרכים, רשלנות רפואית, תאונות עבודה, ביטוח לאומי, תאונות תלמידים, תאונות ספורט ועוד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד גיל קלופשטוק

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה